تاکتیک ویژه لاریجانی؛ ترجیح قم و بهارستان به پاستور

  • سیاسی
  • جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸ ۱۱:۵۲
    کد خبر :628529

بر اساس خبرهای رسیده علی لاریجانی به همراه بهروز نعمتی و رضا فرجی‌دانا در مقابل لیست سه‌نفره زاکانی، ذواانور و امیرآبادی فراهانی از قم نامزد خواهند شد. این لیست جدید شاید بیشتر از همه موقعیت انتخاباتی علیرضا زاکانی را به خطر بیندازد.

 

به گزارش نامه‌نیوز: هرچه به انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم مناسبات انتخاباتی در قم پیچیده‌تر می‌شود؛ به‌خصوص آنکه وضعیت علی لاریجانی، رئیس فعلی مجلس هر روز دچار تغییر می‌شود؛ روزی گفته می‌شود که او دیگر قصد حضور در مجلس را ندارد و روز دیگر می‌گویند که ممکن است از شهری به غیر از قم کاندید شود و در آخرین گزاره خبری شنیده می‌شود که او با لیستی متفاوت در قم کاندید خواهد شد. این در حالی است که چندی پیش اعلام شد که از قم مجتبی ذوالنور، احمد امیرآبادی فراهانی و علی زاکانی نامزد انتخابات خواهند شد. نکته مهم این لیست سه‌نفره غیبت لاریجانی و جایگزینی زاکانی به جای لاریجانی در قم بود؛ موضوعی که اگر به نتیجه نهایی برسد می‌تواند معادلات سیاسی قم را تا حدی دستخوش تغییر قرار دهد.

 

این مهم باعث شد تا گمانه‌زنی‌هایی درباره ائتلاف لاریجانی با اصلاح‌طلبان شکل بگیرد که چنین ائتلافی هم در هاله‌ای از تردید وجود داشت زیرا بخش مهمی از اصلاح‌طلبان مانند عارف و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بارها گفته‌اند که دیگر تجربه سال94 را تکرار نمی‌کنند و این‌بار صرفا افرادی را در لیست خود می‌گنجانند که اصلاح‌طلب بودنشان بر همگان ثابت شده باشد.

 

با چنین گزاره‌ای احتمال ائتلاف فردی مانند لاریجانی با نیروهای اصلاح‌طلب پایین آمد تا آنکه اخیرا خبری مبنی بر یک لیست جدید در قم به گوش رسید؛ لیستی متشکل از علی لاریجانی، بهروز نعمتی و رضا فرجی‌دانا. این لیست شاید بیشتر از همه موقعیت انتخاباتی علیرضا زاکانی را به خطر بیندازد زیرا مجتبی ذوالنور نامزد مورد حمایت جبهه پایداری است و این طیف می‌تواند با به‌کارگیری سرمایه اجتماعی خود در قم زمینه‌های پیروزی ذوالنور را فراهم کند؛ از سوی دیگر امیرآبادی فراهانی هم خود اهل قم است و احتمال زیادی وجود دارد که بتواند از شهر خود رأی بیاورد. در لیست مقابل هم فرجی‌دانا اهل قم است و طبیعتا امتیاز بالاتری نسبت به زاکانی دارد. لاریجانی هم که یک شخصیت برجسته سیاسی است و در عالم سیاست وزن خاصی دارد؛ بنابراین در بین تعدد نامزدها زاکانی شانس کمتری برای ورود به مجلس را ازآنِ خود می‌کند.

 

نکته دیگر این است که زاکانی در بین لیست خودشان هم دچار چالش است؛ به‌نحوی که او اختلافات عدیده با جهبه پایداری دارد و این موضوع بر کسی پوشیده نیست. در حقیقت زاکانی سعی می‌کند خود را یک نیروی اصولگرا و در عین حال تکنوکرات معرفی کند که چنین رویکردی هیچگاه مورد قبول نیروهای پایداری نبوده است.

 

در نهایت به‌نظر می‌رسد که علی لاریجانی با سیاست جدیدی که در پیش گرفته است اولا قصد حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال1400 را ندارد و بازهم چشم به جایگاه فعلی خود یعنی ریاست مجلس دوخته است و ثانیا با حضور خود سعی می‌کند تا مانع حضور برخی نیروهای اصولگرا شود. البته هنوز هیچ‌یک از این فرضیه‌ها قطعی نیست زیرا همانطور که در چندماه اخیر لیست‌های جدید و نزدیک و دورشدن نیروهای سیاسی به یکدیگر اتفاق افتاده است؛ بی‌تردید در ماه‌های منتهی به انتخابات نیز این چرخش‌های سیاسی رخ خواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید