سرویس‌های ارائه‌دهنده vpn اجازه این کار را می‌دهند؟

رجعت به تلگرام؛ خبرگزاری‌های رسمی یکی‌یکی برگشتند/ این‌ها نشانه رفع فیلتر تلگرام است؟!

  • سیاسی
  • جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸ ۲:۰۵
    کد خبر :628343

روح‌الله زم که دستگیر شد، کاربران توقع رفع فیلتر تلگرام را داشتند. جالب اینکه خبرگزاری رسمی سازمان تبلیغات نیز یک روز بعدازاین دستگیری فعالیت تلگرامی خود را آغاز کرد؛ آیا این اتفاقات نشانه‌های رفع فیلتر تلگرام هستند؟!

 

گروه سیاسی بازتاب: «در کمتر از دو سال هم عامل فیلتر تلگرام دستگیر شد، هم آمر فیلتر تلگرام! … بهتر است تا دیر نشده فیلتر تلگرام برداشته شود.» این جملاتی است که بعد از بازداشت روح‌الله زم – مدیر کانال آمد نیوز – به‌صورت گسترده در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.

 

اواسط دی‌ماه 96 بعدازاینکه اعتراضات مردم با موج‌سواری رسانه‌هایی ازجمله آمدنیوز به اغتشاش تبدیل شد، شورای عالی امنیت ملی تصمیم به فیلتر تلگرام گرفت. همان زمان مخاطبان این رسانه اجتماعی آمدنیوز و روح‌الله زم را عامل فیلتر تلگرام می‌دانستند. همچنین شایعه شد بیژن قاسم‌زاده، بازپرس سابق دادسرای کارکنان دولت، دستور فیلتر تلگرام را داده است؛ البته این شایعه هرگز تکذیب نشد.

 

آمر و عامل فیلتر تلگرام

 

آمر فیلتر تلگرام که همان بیژن قاسم‌زاده باشد، روز پنجم مهرماه امسال بازداشت شد. عامل فیلتر تلگرام هم که همان روح‌الله زم باشد چند روز پیش دستگیر شد. به همین خاطر کاربران رسانه‌های اجتماعی امیدوار هستند، حالا که این دو فرد بازداشت‌شده‌اند، تلگرام نیز رفع فیلتر شود.

 

بر اساس گزارش خبرنگار بازتاب، خبرگزاری مهر که یکی از خبرگزاری‌های مطرح کشور و وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است، دیروز به‌صورت رسمی فعالیت خود در تلگرام را با راه‌اندازی یک کانال جدید آغاز کرد. این خبرگزاری مانند بسیاری از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی با انتشار این پیام «در راستای منافع ملی و‌ حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی و رفع انحصار فضای مجازی از پیام‌رسان‌های غیر ایرانی فعالیت خود را در تلگرام متوقف می‌کنیم.» از تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی هجرت کردند.

 

 

بازگشت خبرگزاری‌های رسمی به تلگرام؛ چراغ خاموش و پرسروصدا

 

برخی از کاربران همیشه امیدوار رفع فیلتر تلگرام، رجعت خبرگزاری وابسته به سازمان تبلیغات را به فال نیک گرفتند؛ اما این تنها خبرگزاری نیست که به تلگرام بازگشته است.

 

خبرگزاری صداوسیما بدون سروصدای خاصی 12 فروردین 97 فعالیت تلگرامی خود را مجدداً آغاز کرد. خبرگزاری فارس و خبرگزاری ایسنا با بهانه قرار دادن فعالیت قانونی طلاگرام و هاتگرام که همان نسخه تلگرام با پوسته‌ای متفاوت بودند، 19 آبان ماه 97 فعالیت خود را در این رسانه اجتماعی از سر گرفتند.

 

بازگشت خبرگزاری فارس به تلگرام

 

پیام تیرانداز مدیرعامل فارس روز شنبه ۱۹ آبان در توضیح ازسرگیری فعالیت تلگرامی این خبرگزاری در کانال تلگرامی فارس نیوز، نوشت: «وزارت ارتباطات و قوه قضائیه، دو پیام‌رسان طلاگرام و هاتگرام را قانونی می‌دانند و فیلتر نکرده‌اند، بنابراین برای فعالیت در این پیام‌رسان‌ها، منعی برای خبرگزاری فارس نیست. مهلت اعلام‌شده به نسخه‌های داخلی تلگرام پایان‌یافته و با توجه به ادامه فعالیت عادی و بدون اعمال فیلترینگ این پیام‌رسان‌ها، ظاهراً مشکل مجوز آن‌ها توسط وزارت ارتباطات برطرف شده است و بنابراین ما هم منعی برای ادامه فعالیت در آن‌ها نمی‌بینیم.»

 

خبرگزاری ایسنا نیز با پیامی بسیار کوتاه‌تر از خبرگزاری فارس «آغاز فعالیت کانال خبری ایسنا در هاتگرام و طلاگرام؛ ایسنا را می‌توانید در اینستاگرام، توییتر و سروش نیز دنبال کنید» فعالیت خود را در تلگرام از سر گرفت.

 

هاتگرام و طلاگرام بااینکه از اول تیرماه 98 از دسترس خارج شدند، اما همچنان خبرگزاری فارس و ایسنا در تلگرام به فعالیت رسانه‌ای خود ادامه داد. گویا فقط سر خبرگزاری مهر بی‌کلاه ماند.

 

نظر دولت روحانی درباره رفع فیلتر تلگرام

 

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور ساعاتی قبل در حاشیه نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان با این سؤال خبرنگاران مواجه شد که آیا باوجود اتفاقات چند وقت اخیر، احتمال رفع فیلتر تلگرام وجود دارد؟ که او در پاسخ گفته است:

 

پیام‌رسان‌های خارجی که مسائل اخلاقی و امنیتی را رعایت می‌کنند، می‌توانند در کشور فعالیت کنند و اولویت دولت در بحث توسعه پیام‌رسان‌ها توجه به پیام‌رسان‌های داخلی است.

دولت از پیام‌رسان‌هایی که حریم خصوصی مردم را حفظ می‌کند حمایت خواهد کرد و شبکه‌هایی که قصد خیانت به مردم و نظام را داشته باشند اجازه فعالیت نخواهند داشت.

 

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور

 

اظهارات رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حالی علیه تلگرام مطرح می‌شود که حالا اکثر رسانه‌ها و دستگاه‌های دولتی ازجمله دفتر ریاست جمهوری از تلگرام استفاده می‌کنند.

 

مردم یا سرویس‌های ارائه‌دهنده vpn

 

طبق گزارشی که ایرنا چند ماه پیش به‌صورت اینفوگرافی منتشر کرد، مخاطبانی که پس از فیلترینگ تلگرام به رسانه‌های اجتماعی دیگر مهاجرت کرده بودند، در نیمه دوم سال ۹۷ آهسته‌آهسته به این شبکه بازگشتند.

 

درصد بالای بازگشت مردم و لزوم رفع فیلتر تلگرام

 

تاکنون آمار رسمی و دقیقی در خصوص تعداد کاربران ایرانی تلگرام منتشرنشده است؛ اما مراجع غیررسمی از عددی نزدیک به 40 میلیون کاربر سخن می‌گویند. حالا که نسخه‌های غیررسمی تلگرام همچون طلاگرام و هاتگرام نیز در دسترس نیستند، این تعداد بیشمار کاربر مستقیماً از vpn و یا اپلیکیشن‌های عبور از فیلتر استفاده می‌کنند.

 

جواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- 11 شهریورماه امسال در جلسه علنی مجلس با بیان اینکه شاهد تجارت چند صدمیلیاردی در حوزه فروش فیلترشکن و وی‌پی‌ان هستیم گفت که مشخص است پشت این مافیا چیست اما برخوردی با این تجارت نمی‌شود.

 

طبق گزارش ایسنا او در جریان پاسخ به سؤال نماینده مشهد درباره‌ی علت عدم وظایف قانونی وزارت ارتباطات در احراز هویت افراد در اینترنت، ساماندهی فیلترشکن‌ها و قطع سیم‌کارت‌های مجعول گفت:

 

وزیر ارتباطات در مجلس شورای اسلامی درباره صدها میلیارد تجارت vpn گفت

 

اینکه سؤال می‌کنند چرا وزارت ارتباطات فیلترشکن‌ها را نمی‌بندند این کار وظیفه ما نیست. فرض کنید فردا صبح بیدار شوید و ببینید همه فیلترشکن‌ها از دسترس خارج‌شده‌اند و در این صورت استاد دانشگاهی که به دنبال مطالب علمی می‌گردد، تاجری که می‌خواهد تحریم‌ها را دور بزند و حساب بانکی‌اش را متصل کند و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به مشکل برمی‌خورند. نمی‌شود سطح دسترسی دانشجو و خبرنگار و استاد و تاجر با سطح دسترسی یک کودک ۸ و ۹ ساله برابر باشد. این هم‌سطحی انجام نمی‌شود.

در حال حاضر فیلترشکن به‌راحتی فروخته می‌شود، برخوردی با این تجارت نمی‌شود و پشتش هم معلوم است چه کسی است. مگر نمی‌شود پشت این مافیا را درآورد؟ می‌گویند قانون نداریم که فیلترشکن فروشی جرم است. ما شاهد تجارت چند صدمیلیاردی در این حوزه هستیم.

می‌گویند وزارت ارتباطات فیلترشکن‌ها را ببندد و اگر زندگی مردم مختل شد خودش هم جواب دهد. ما به صیانت از اخلاق اعتقادداریم. ولی حل مشکل راه‌حل دارد و نمی‌شود بدون داشتن ابزار موردنیاز کاری را انجام دهیم.

 

بنابراین به‌راحتی می‌توان نتیجه گرفت رفع فیلتر تلگرام اصلاً به نفع جریانی که صدها میلیارد از آن انتفاع مالی دارند، نیست و آن‌ها که این‌همه ثروت دارند و حتماً دارای قدرت هم هستند اجازه رفع فیلتر تلگرام را نمی‌دهند.

 

 

انتهای پیام/#

 

گزارش از محمدرضا خزائی

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید