گزارش روزنامه هاآرتص

سقوط نتانیاهو با یک انتقاد کوچک/ ترامپ اسرائیل را در جنگ با ایران همراهی نخواهد کرد

    کد خبر :628340

نتانیاهو ازلحاظ سیاسی در موقعیت حساسی است و هرگونه انتقادی از ترامپ می‌تواند سقوط او از قدرت را رقم بزند؛ تحلیلگران در مورد وفاداری ترامپ به اسرائیل هم ابراز تردید کرده‌اند و می‌گویند ترامپ اسرائیل را در جنگ با ایران همراهی نخواهد کرد.

 

گروه بین‌الملل بازتاب: آلیسون کاپلان در روزنامه اسرائیلی‌هاآرتص می‌نویسد: بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران غربی به‌طور مکرر به‌طعنه از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با عنوان «سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی از ایالت اسرائیل» یادکرده‌اند.

 

در طول تاریخ هیچ‌کدام از رهبران اسرائیلی چنین روابط گرمی با یک حزب سیاسی خاص در آمریکا نداشته است. البته نتانیاهو از سیاست‌مداران دموکرات حامی اسرائیل نیز تقدیر کرده است؛ اما در دوران رهبری او شاهد بودیم که سرنوشت اسرائیل تا حدود زیادی به حزب جمهوری‌خواه گره خورد. البته نتانیاهو در ابتدا به‌صورت پنهانی گام‌های خود برای نزدیک شدن به بدنه تشکیلات حزب جمهوری‌خواه را برداشت؛ اما اولین بار در ماه مارس ۲۰۱۵ بود که خصومت او با تعدادی از رهبران دموکرات آشکار شد.

 

نتانیاهو با جان بوهنر، سخنگوی سابق مجلس نمایندگان علیه باراک اوباما، رئیس‌جمهور دموکرات توطئه کرد تا بتواند به‌طور عمومی در صحن کنگره علیه توافق هسته‌ای برجام سخنرانی کند. البته کمپین نتانیاهو برای متوقف کردن مذاکرات هسته‌ای اوباما با تهران به شکست منجر شدند؛ اما روابط نتانیاهو با جمهوری‌خواهان به‌طور قابل‌توجهی در دوره ریاست جمهوری ترامپ گسترش پیدا کرد.

 

ترامپ به‌طور صریح این پیام را به مقامات اسرائیلی ارسال کرده بود که چنانچه به حزب جمهوری‌خواه وفادار بمانند، از تمام اختیارات خود برای پیشبرد منافع اسرائیل استفاده خواهد کرد. ترامپ در سال‌های گذشته به این وعده خود عمل کرد. نتانیاهو نیز به همه خواسته‌های ترامپ پاسخ مثبت داده است. برای مثال می‌توان به درخواست ترامپ از اسرائیل برای منع ورود دو نماینده مسلمان کنگره آمریکا به اسرائیل اشاره کرد؛ اما در هفته‌های اخیر رسوایی اوکراین احتمال استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا را افزایش داده است.

 

تصمیم ترامپ برای چراغ سبز نشان دادن به حمله ترکیه به خاک سوریه نیز موجی از انتقادات و نگرانی‌ها را در بین جمهوری‌خواهان و متحدان منطقه‌ای آمریکا در پی داشت. به نظر می‌رسد که روزهای تاریک و دشواری پیش روی جمهوری‌خواهان قرار دارد. بیشتر رهبران جمهوری‌خواه در واکنش به رسوایی‌های رئیس‌جمهور سکوت اختیار کرده‌اند یا اینکه وانمود می‌کنند هیچ اتفاق مهمی نیافته است؛ اما هرلحظه امکان دارد که آن‌ها پشت دونالد ترامپ را خالی کنند.

 

شواهد زیادی وجود دارد که رئیس‌جمهور آمریکا از اختیارات خود برای وادار کردن اوکراین و چین به انجام تحقیقات در مورد جو بایدن، رقیب انتخاباتی خود سوءاستفاده کرده است. علاوه براین، اتهاماتی علیه ترامپ و مشاورانش در ارتباط با ممانعت از اجرای عدالت وجود دارد. میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه ایالت یوتا اولین کسی بود که درخواست‌های ترامپ از اوکراین و چین برای انجام تحقیقات در مورد رقبای سیاسی خود را محکوم کرد. میت رامنی و بنیامین نتانیاهو روابط نزدیکی در طول عمر سیاسی خود داشته‌اند.

 

رامنی در سال ۲۰۱۲ کاندیدای حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری بود. البته رامنی در بین جمهوری‌خواهان استثنا نبوده است. راب پورتمن، سناتور جمهوری‌خواه ایالت اوهایو در مصاحبه با خبرنگاران تلاش‌های پنهانی رئیس‌جمهور برای باج‌خواهی از کشورهای خارجی را نادرست دانست. دیگر اعضای جمهوری‌خواه کنگره ازجمله جونی ارنست، بن ساسه و سوزان کالینز نیز رفتار رئیس‌جمهور را نگران‌کننده توصیف کرده‌اند. به نظر می‌رسد که در هفته‌های آینده جنجال بر سر این پرونده افزایش پیدا خواهد کرد.

 

ترامپ و مشاورانش به دنبال ممانعت از شهادت دادن افراد مرتبط با این پرونده در کنگره هستند؛ اما تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن سربازان آمریکایی از شمال سوریه حتی با انتقادات شدیدتری روبرو شده است.

 

لیندزی گراهام، یکی از هواداران مهم ترامپ در کنگره خیانت رئیس‌جمهور به نیروهای کرد سوریه را محکوم کرد. او گفت که این تصمیم بزرگ‌ترین اشتباه دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود بوده است؛ اما بنیامین نتانیاهو در هفته‌های گذشته از اظهارنظر در مورد جنجال‌ها و رسوایی‌های مرتبط با دونالد ترامپ پرهیزکرده است. البته قضایای مرتبط با اوکراین و استیضاح ارتباط زیادی با منافع اسرائیل ندارند؛ اما سکوت نتانیاهو در مورد خیانت رئیس‌جمهور آمریکا به کردهای سوریه قابل‌توجه است. نخست‌وزیر اسرائیل در طول چند روز گذشته سکوت کرده بود.

 

البته او درنهایت در صفحه توییتر خود حمله ترکیه به نواحی تحت کنترل کردها در داخل سوریه را محکوم کرد و در مورد نسل‌کشی کردها توسط ارتش ترکیه و گروه‌های نیابتی آن‌ها هشدار داد؛ اما نتانیاهو در بیانیه خود هیچ اشاره‌ای به این موضوع نمی‌کند که رئیس‌جمهور آمریکا عامل شروع این بحران بوده است. نتانیاهو تا حدود زیادی سرنوشت سیاسی خود را به رئیس‌جمهور آمریکا گره‌زده است. به همین خاطر در موقعیتی قرار ندارد که از سیاست‌های او انتقاد کند. او در طول دو کمپین انتخاباتی خود در ماه‌های گذشته بارها از روابط نزدیک خود با ترامپ به‌عنوان یک نقطه قوت اشاره‌کرده بود.

 

نخست‌وزیر اسرائیل می‌داند که هرگونه انتقادی از ترامپ می‌تواند با واکنش منفی او روبرو شود. نتانیاهو ازلحاظ سیاسی در موقعیت حساسی قرار دارد. بدون تردید او می‌داند که تصمیم اخیر ترامپ به گسترش نفوذ ترکیه، روسیه و ایران در منطقه منجر خواهد شد؛ اما در شرایط کنونی چاره‌ای جز سکوت کردن ندارد. البته ما نمی‌دانیم که اسرائیلی‌ها چگونه در مورد قضیه استیضاح دونالد ترامپ فکر می‌کنند؛ اما بدون تردید تحولات اخیر در سوریه باعث افزایش نگرانی‌های آن‌ها شده است.

 

تحلیلگران محلی در اسرائیل تصمیم ترامپ در سوریه را یک فاجعه استراتژیک توصیف کرده‌اند. آن‌ها هشدار می‌دهند که دیگر متحدان منطقه‌ای ازجمله اسرائیل نیز نمی‌توانند برای تأمین امنیت خود به ترامپ اتکا کنند. مایکل اورن، سفیر سابق اسرائیل در آمریکا اخیراً در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک‌تایمز در مورد وفاداری ترامپ به اسرائیل ابراز تردید کرده بود. او معتقد است که چنانچه اسرائیل وارد جنگی تمام‌عیار شود، نمی‌توان با اطمینان اعلام کرد که دونالد ترامپ اقدامی برای نجات دادن متحد دیرینه آمریکا در خاورمیانه انجام خواهد داد. بدون شک نتانیاهو و بسیاری از مقامات کنونی اسرائیل نیز همین دیدگاه را دارند. نتانیاهو و رهبران جمهوری‌خواه در آمریکا نمی‌توانند برای همیشه به دونالد ترامپ وفادار باقی بمانند. نظرسنجی‌های اخیر در آمریکا نشان می‌دهند که اکثریت مردم خواستار استیضاح و برکناری رئیس‌جمهور هستند.

 

 

منبع:

https://www.haaretz.com/israel-news/.premium-why-netanyahu-has-to-stay-silent-about-trump-s-abandonment-of-the-kurds-1.7969224

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید