خونریزی مهمترین علامت آغاز بیماری لثه است

    کد خبر :628265

نایب رئیس انجمن پریودنتولوژی ایران، خونریزی از لثه را مهمترین علامت شروع بیماری لثه (پریودنتال) اعلام کرد و گفت: این افراد باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنند تا با اقدامات لازم جلوی پیشرفت بیماری را بگیرند.

 

دکتر حسن سمیاری روز پنجشنبه با اشاره به اینکه خونریزی لثه در مراحل اولیه بیماری بر اثر التهاب لثه رخ می‌دهد، اظهار داشت: مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و خوردن غذاهای سفت از جمله کارهایی است که در لثه متلهب، خونریزی را به دنبال خواهد داشت.

 

این جراح و متخصص لثه و ایمپلنت به مردم توصیه کرد که خونریزی لثه را جدی بگیرند و با مشاهده آن حتما به دندانپزشک مراجعه کنند تا اقدامات درمانی برای رفع این معضل انجام گیرد.

 

وی مهمترین عامل ایجاد بیماری لثه‌ای را تشکیل جرم دندان اعلام کرد و گفت: ایجاد پلاک‌های میکروبی، سبب تشکیل جرم بر روی دندان و زیر لثه خواهد شد و این کار موجب التهاب لثه می‌شود و در نهایت به خونریزی آن می‌انجامد.

 

سمیاری با اشاره به اینکه با جرم‌گیری به‌موقع دندان‌ها می‌توان جلوی پیشرفت بیماری لثه را گرفت، اظهار داشت: هرچند خونریزی لثه مهمترین علامت شروع بیماری است اما با اقدام ساده جرم‌گیری، می‌توان جلوی آن را گرفت.

 

چه کسانی بیشتر در معرض خونریزی لثه هستند؟

 

وی با طرح این سوال که چه کسانی بیشتر در معرض خونریزی لثه هستند؟ گفت: افراد دارای پیوند عضو مانند کلیه، بیماران خاص همچون صرع، مادران باردار و افراد در سنین بلوغ، بیشتر در معرض خونریزی لثه هستند.

 

سمیاری ادامه داد: افراد مبتلا به صرع داروهایی مصرف می‌کنند که این کار سبب التهاب و خونریزی در لثه شده و همچنین مصرف این داروها افزایش حجم لثه را به دنبال دارد.

 

این جراح و متخصص لثه و ایمپلنت بیان داشت: کسانی که پیوند عضو از جمله کلیه انجام داده‌اند هم داروهایی مصرف می‌کنند که سبب خونریزی لثه خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه زنان باردار باید بهتر و بیشتر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند، گفت: سطح ترشح هورمون پروژسترون در دوران بارداری افزایش می‌یابد که این کار می‌تواند لثه را ملتهب کند و سبب خونریزی آن شود.

 

سمیاری به زنان توصیه کرد که قبل از بارداری به دندانپزشک مراجعه کنند تا ضمن چک کردن دندان‌ها از بروز مشکلات دندانی و لثه‌ای در دوران بارداری جلوگیری شود.

 

وی با اشاره به اینکه کمبود ویتامین C هم سبب بروز خونریزی لثه می‌شود، گفت: هرچند کمبود این ویتامین می‌تواند سبب خون ریزی لثه شود اما مهمترین عامل التهاب و خونریزی لثه، ایجاد پلاک‌های میکروبی دهان است.

 

سلامت دهان و دندان را جدی بگیریم

 

سمیاری بر لزوم رعایت بهداشت دهان و دندان تاکید کرد و گفت: نحوه صحیح مسواک زدن، استفاده درست از نخ دندان، بهره‌گیری از دهان شویه‌ها از جمله اقداماتی است که با آن‌ها می‌توان سلامت دهان و دندان را فراهم کرد.

 

وی گفت: بهداشت دهان و دندان مهمترین عامل در کنترل همه بیماری‌های این حوزه است و اگر این کار مهم صورت نگیرد، فرد در معرض خطر جدی ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان از جمله لثه قرار می‌گیرد.

 

سمیاری بر لزوم جرم‌گیری به‌موقع تاکید و به مردم توصیه کرد که برای این کار هر شش ماه به دندانپزشک مراجعه کنند تا در صورت نیاز اقدام به جرم‌گیری دندان آنان شود.

 

وی به مردم توصیه کرد که مسواک زدن و استفاده صحیح از نخ دندان را جدی بگیرند و گفت: مردم حتما مسواک زدن سه وعده در روز را انجام دهند تا دچار برخی بیماری‌ها نشوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید