نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل

    کد خبر :628261

سران اتحادیه اروپا امروز در بروکسل دیدار می‌کنند حال آنکه حصول توافق برگزیت آن هم هنگامی که یکی از متحدان نخست‌وزیر انگلیس پشت وی را خالی کرده، دشوار به نظر می‌رسد.

 

به گزارش بازتاب به نقل از یورونیوز، نشست دو روزه سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل در حالی امروز پنجشنبه (۱۷ اکتبر/۲۵ مهر) آغاز می‌شود که همه چیز تحت تاثیر مذاکرات بر سر طرح پیشنهادی انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا قرار دارد.

 

با نزدیک شدن مهلت نهایی برگزیت در ۳۱ اکتبر/۹ مهر، دیپلمات‌ها در تلاشند تا در آخرین روزها به توافقی در این زمینه دست یابند. همزمان با نشست بروکسل، جدیدترین موضوعات مورد بحث در این نشست و نیز موضوع برگزیت ارائه می‌شود.

 

در همین راستا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، در آستانه نشست سران در بروکسل گفت انگلیس و اتحادیه اروپا هنوز می‌توانند به توافق دست یابند.

 

مرکل که در پارلمان آلمان حضور یافته بود، تاکید کرد: ما در مسیر بهتری نسبت به گذشته هستیم هرچند هنوز به هدف نرسیده‌ایم. توافق هنوز ممکن است و به همین دلیل ما نیاز داریم همه کار بکنیم تا مذاکرات را با موفقیت به انتها برسانیم.

 

از سوی دیگر، حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند (دی ‌یو پی) که از احزاب متحد بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس به شمار می‌رود روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: با پابرجا ماندن وضعیت فعلی نمی‌توانیم از پیشنهاد نخست وزیر انگلیس در خصوص برگزیت حمایت کنیم.

 

البته، این تصمیم ضربه‌ای به اعتبار طرح پیشنهادی جانسون است چرا که بدون حمایت حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند، تصویب توافق در پارلمان انگلیس ناممکن خواهد بود.

 

جانسون در ۳ روز گذشته ۳ بار با رهبران این حزب دیدار کرد تا نظر مساعد آنان را نسبت به طرح پیشنهادی برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا جلب کند.

 

از سوی دیگر، دیپلمات‌های اروپایی حاضر در بروکسل قرار بوده تا صبح امروز متن پیش‌نویس طرح پیشنهادی برگزیت را دریافت کنند تا بتوانند قبل از نشست سران اروپا، آن را با کارشناسان حقوقی اتحادیه بررسی کنند. با این حال، مطابق گزارش‌ها هنوز این پیشنویس به دست آنان نرسیده است.

 

یکی از دیپلمات‌ها به خبرنگار بی‌بی‌سی گفته است که با اوضاع فعلی نسبت به حصول توافق بیش از پیش بدبین شده‌اند.

 

این در حالی است که «مینا اندریوا» سخنگوی ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا، از ادامه مذاکرات و همچنین تماس تلفنی یونکر با جانسون خبر داده است. او در توئیتی نوشت: هر ساعت و دقیقه پیش از نشست مهم است. ما توافق می‌خواهیم.

 

همزمان، خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام اتحادیه اروپا اعلام کرد: قرار نیست رهبران اتحادیه در طول نشست امروز، با بوریس جانسون درباره توافق برگزیت صحبت کنند و به همین دلیل نهایی کردن هرگونه توافق تا پایان ماه میلادی جاری (اکتبر) غیرممکن است.

 

وی افزود: حتی اگر توافقی هم حاصل شود اجرای آن تا پایان اکتبر غیرممکن است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید