افزایش غنی‌سازی می‌تواند اقدام مناسبی برای «گام چهارم» باشد

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ ۱۱:۰۳
    کد خبر :628027

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: افزایش درصد غنی‌سازی می‌تواند به‌عنوان گام چهارم ایران برای کاهش تعهدات اعلام شود.

 

عبدالرضا فرجی‌راد کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با مهر، ‌ درباره گام چهارم ایران برای کاهش تعهدات خود در قالب برجام گفت: هرچند پیش‌بینی آنکه ایران برای گام چهارم چه عملی را انجام خواهد داد سخت است ولی با نگاهی به روند طی شده و اینکه در گام سوم، کشورمان در حوزه تحقیق و توسعه دست به اقداماتی زد، افزایش درصد غنی‌سازی محتمل‌ترین گزینه برای چهارمین مرحله از کاهش تعهدات در ذیل برجام است.

 

وی افزود: ایران در حال حاضر کاملا اصولی و گام به گام عمل کرده و با فاصله مناسبی که میان کاهش تعهدات قرار داد، عملا به افکار عمومی جهان این موضوع را نشان داد که این فرصت را به طرف‌های اروپایی برای اجرای تعهدات داده و عدم عمل به این تعهدات باعث اقدام متقابل از سوی کشورمان شده است.

 

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: به‌نظر نمی‌رسد ایران در مرحله چهارم به غنی‌سازی ۲۰ درصد ورود کند ولی مسیری که پیش رو بوده، ‌ درنهایت ما را به فاز ۲۰ درصد نیز خواهد رساند. بی‌عملی که از سوی اروپایی ها شاهدیم، درنهایت منجر به آن می شود تا کشورمان وارد غنی‌سازی با درصد بالاتر شود ولی این گام‌ها را به‌گونه‌ای انجام نمی‌دهد که باعث ایجاد اقدامات تنبیهی شود.

 

فرجی‌راد افزود: هرچند در سفر رئیس جمهور به نیویورک اتفاق خاصی نیافتاد ولی باید بگویم گام‌هایی که ایران برداشته باعث شده است طرف‌های اروپایی فعال شده و به‌خصوص امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برای حصول یک توافق برای کاهش تنش تلاش زیادی صورت بدهد.

 

وی با بیان اینکه البته تغییر در نوع سانتریفیوژها نیز در برنامه‌ریزی‌های مسئولان برای کاهش تعهدات دیده شده و آنچه در گام سوم مشاهده کردیم در همین راستا بوده است، گفت: باید بگویم زمانی که دستگاه‌های جدید با تکنولوژی بالا نصب شوند، ‌ طبیعتا درصد غنی‌سازی نیز بالا خواهد رفت.

 

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: عدم اجرای تعهدات اروپایی‌ها ایران را در مسیر برداشتن چنین گامی نیز قرار خواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید