امنیت اربعین توسط تمامی نیروهای عراقی تأمین می‌شود

    کد خبر :627978

سفیر عراق در تهران با بیان اینکه در طرح امنیتی اربعین تمامی نیروهای عراقی از جمله حشد شعبی مشارکت دارند به جزئیات توسعه مبادلات تجاری با ایران اشاره کرد.

 

دکتر «سعد جواد قندیل»، چند ماهی است که به عنوان سفیر جدید عراق، ماموریت خود را در جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است، وی در سال ۱۹۵۵ میلادی در کربلای معلی به دنیا آمده است، فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک در انگلیس است، سابقه تدریس در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران و دانشگاه هرتفوردشایر انگلیس را دارد.

 

به گزارش مهر،پس از سرنگونی رژیم بعثی سابق، به عضویت شورای انتقالی و کمیته تدوین قانون اساسی عراق درآمد، مشاور سیاسی معاون رئیس جمهوری عراق، سفیر عراق در فنلاند و لهستان و سفیر غیرمقیم در لتونی، لیتوانی و استونی بوده است.

 

وی پیش از آن که به عنوان سفیر عراق در ایران تعیین شود، مسئولیت سفارت عراق در آفریقای جنوبی را برعهده داشته است.

 

قندیل در دوران رژیم بعثی که در خارج از عراق به سر می‌برد، از اعضای اپوزیسیون و مدتی نیز رئیس دفتر اپوزیسیون عراق در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو سوئیس بوده است. در آستانه اربعین حسینی گفتگویی را با ایشان ترتیب دادیم که از نظر می گذرد:

 

*چه تعداد زائران ایرانی و غیر ایرانی برای حضور در مراسم اربعین تاکنون وارد عراق شده اند؟

 

من در حال حاضر آمار دقیق و نهایی درخصوص تعداد زائران ایرانی که تاکنون وارد عراق شده اند ندارم زیرا این آمار لحظه به لحظه تغییر می کند اما مراجع رسمی عراق در پایان مراسم اربعین تعداد زائران و جزئیات مربوط به این مراسم را اعلام می کنند. با این حال پیش بینی می شود تعداد زائران ایرانی به ۳ میلیون زائر برسد.

 

ما هر ساله پیش بینی می کنیم تعداد زائران خارجی از تمامی کشورهای جهان (به جز زائران ایرانی) حدود ۵۰۰ هزار نفر خواهد بود اما این تعداد شامل شهروندان عراقی نمی شود که برآورد می شود تعداد آنها به ۱۲ میلیون نفر برسد.

 

*چه تسهیلاتی برای زائران اربعین از سوی دولت عراق در نظر گرفته شده و نحوه خدمات رسانی در گذرگاه های مرزی به چه صورت است؟

 

دولت جمهوری عراق در حال حاضر تمامی امکانات خود از جمله امکانات انسانی و لجستیک را برای خدمات رسانی به زائران در مناطق مرزی بسیج کرده است تا بتواند تعداد زائران ایرانی که طبق پیش بینی ها بالغ بر ۳ میلیون نفر خواهد بود را کنترل کند، همچنین کادر امنیتی و ادرای عراق در نقاط مرزی ایران و عراق مستقر هستند تا ورود زائران سریع و آسان انجام شود.

 

علاوه براین شرایط امنیتی در گذرگاه های مرزی و همچنین مسیر زائران برای انتقال به کربلای معلی فراهم شده است. تامین امنیت زائران به این امر محدود نشده بلکه مختص اقامت آنها در کربلای مقدس و نیز تامین امنیت شرایط امنیتی در رابطه با بازگشت زائران به گذرگاه های مرزی فراهم شده است. دولت عراق هر چه در توان دارد برای انتقال زائران ایرانی فراهم کرده است از جمله تامین وسایل نقلیه عمومی متنوع بر اساس تعداد زائرانی که مورد توافق ایران و عراق است زیرا توافقی وجود دارد که تعداد مشخصی از زائران وارد مرز و سپس به کربلا منتقل شوند. همچنین دولت عراق خدمات بهداشتی و پزشکی لازم را به زائران ایرانی ارائه می دهد. درخصوص تعداد کادر اداری در مرزها آماری ندارم.

 

*دولت عراق چه اقدامات و تدابیر امنیتی برای روز اربعین در نظر گرفته است؟

 

هر ساله برای اربعین طرح امنیتی وجود دارد که مراسم این روز را پوشش می دهد و در اجرای این طرح تمامی نیروهای مسلح، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در چارچوب اتاق عملیات ویژه زیر نظر فرمانده کل قوا شخص نخست وزیر مشارکت می کنند.

 

*نقش حشد شعبی در برقراری امنیت اربعین چیست؟

 

همانطور که اشاره کردم در این طرح امنیتی تمامی نیروهای مسلح، نیروهای پلیس، ارتش، حشد شعبی و ضد تروریستی و همه دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی در تامین امنیت زائران حسینی حضور دارند و این یک برنامه سراسری و مشترک برای تامین امنیت زائران حسینی است.

 

*معافیت پرداخت ویزا برای زائران از مقصد ایران به عراق تا چه روزی ادامه خواهد داشت؟

 

در رابطه با معافیت هزینه ویزا این یک توافق دائمی است اما درخصوص گرفتن ویزا، معافیت ویزا برای اربعین از اول محرم تا آخر ماه صفر به مدت ۲ ماه است.

 

*با توجه به اینکه مراسم اربعین بزرگترین راهپیمایی جهان به شمار می رود چرا رسانه های غربی در قبال این رویداد سکوت اختیار کرده اند؟

 

البته من نمی دانم شما کدام رسانه های خبری را مد نظر قرار داده اید، تعداد این رسانه ها زیاد و گرایشات آنها هم بسیار است، هر رسانه ای نیز مواضع و گرایشات خود را دارد و به این موضوع از زاویه خاص خود نگاه می کند، مسئله مهم این است که زیارت اربعین به عنوان بزرگترین اجتماع انسانی در جهان محسوب می شود و مطمئنا این مسئله توجه رسانه ها را به خود جلب می کند. البته رسانه های گروهی منصف چه غربی و چه شرقی به این رویداد می پردازند.

 

*پیام اربعین به عنوان بزرگترین راهیپمایی جهان را در چه می دانید؟

 

مراسم اربعین دارای یک پیام روشن و واحد است و پیام حضور میلیونی زائران حسینی این است که ما ارتباط روحی با امام حسین (ع) و قضیه امام حسین داریم.

 

*در حال حاضر عراق روابط تجاری مناسبی با ایران دارد، هدفگذاری دو کشور برای چه میزان است و چه عواملی باعث شده ظرفیت تعیین شده محقق نشود؟

 

مبادلات تجاری میان ایران و عراق در حال حاضر حدود ۱۲ میلیارد دلار در سال است و یک توافق میان دو کشور برای افزایش روابط تجاری به سطح ۲۰ میلیارد دلار انجام شده است و در اینصورت ایران شریک اول تجاری عراق خواهد شد. در رابطه با توسعه روابط تجاری میان تهران و بغداد چند بند به توافق رسیده است:

 

۱- ایجاد شهرک های مرزی و مناطق تجاری آزاد در مرزهای دو کشور

 

۲- دعوت از شرکت های ایرانی برای مشارکت در روند بازسازی مناطق آزاد شده از یوغ داعش

 

۳- هزینه های ویزای ورود به دو کشور به صفر رسیده است یعنی هزینه اخذ ویزا برداشته شده است و این یعنی اینکه به روابط تجاری و گردشگری میان دو کشور رونق بخشیده خواهد شد.

 

موارد مذکور مهمترین بندهایی است که سطح روابط تجاری ایران و عراق را بالا خواهد برد اما در خصوص مشکلات و موانع بر سر راه توسعه روابط تجاری دو کشور باید گفت که مهمترین آن تحریم های یکجانبه اقتصادی آمریکا علیه ایران است.

 

در رابطه با اینکه دستیابی به ۲۰ میلیارد دلار در سطح روابط تجاری دو کشور در چه بازه زمانی انجام خواهد شد باید بگویم که هیچ بازه زمانی برای مبادلات تجاری و دستیابی به این سقف مشخص نشده است اما درخصوص راههای از بین بردن موانع بر سر راه توسعه مبادلات تجاری دو کشور باید اشاره کنم آنچه در مذاکرات دو کشور مورد توافق رسیده این است که تعاملات تجاری ایران و عراق بر مبنای توافقات حاصله، ادامه خواهد یافت و این مبادلات دیگر با دلار انجام نخواهد شد و ارزهای دیگر به کار گرفته خواهد شد و همچنین در این خصوص ابزارهای مالی دیگر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید