حسین شیخ‌الاسلام: اردوغان چاره‌ای جز پذیرش پیشنهاد ایران و عقب‌نشینی از سوریه ندارد

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ ۹:۰۹
    کد خبر :627882

مشاور پیشین وزیر خارجه گفت: در قضیه حمله به نفتکش‌مان مثل سعودی و آمریکا بی ضابطه نیستیم که بدون ارائه مدارک و مستندات کسی را متهم کنیم. در موضوع حمله به نفتکش هم دقیق و مستند صحبت خواهیم کرد.

 

ورود ترکیه به شمال سوریه معادلات منطقه ای را پیچیده کرد. امروز نه تنها کردهای سوریه بلکه کشورهای عربی، اروپا، آمریکا و ایران این اقدام را محکوم کردند اما مرغ اردوغان همچنان یک پا دارد و کشورهای جهان را به حمایت از خود فرامی خواند.

 

حسین شیخ الاسلام معتقد است: اردوغان با این کار ترکیه را وارد دردسر کرد و تنها راه خروج از این دردسر پذیرش پیشنهاد ایران است.

 

مشروح گفتگوی حسین شیخ الاسلام با نامه نیوز را در ادامه بخوانید.

 

*****

 

تصرف خاک سوریه از جانب ارتش ترکیه مورد انتقاد و محکومیت ایران، آمریکا، اروپا و کشورهای عربی واقع شد، به نظر شما اردوغان از این کارزار موفق بیرون می آید یا برعکس موقعیت آنکارا را در عرصه بین الملل به خطر می افتد؟

 

راه درست این بود که اردوغان با همراهی به دولت دمشق کمک می کرد تا برای تأمین امنیت، ارتش سوریه در مرز مستقر شود. متأسفانه اشتباه عدم احترام به حق حاکمیت سوریه و پشتیبانی از تروریست ها رخ داد. اردوغان نمی تواند با ایجاد دردسر آرامش برقرار کند؛ ایجاد دردسر نتیجه‌اش دردسر خواهد بود. جمهوری اسلامی اعلام آمادگی کرد تا براساس حقوق بین الملل میان ترکیه، کردها و دولت سوریه میانجگیری کند.

 

راهکار ایران چیست؟

 

اینکه امنیت مرزهای شمال سوریه را خود ارتش این کشور تأمین کند. هر راهی غیر از این قطعا مستمر نخواهد بود و منافع کوتاه مدت حاصله نمی تواند زیان های درازمدت آن راه ها را جبران کند.

 

اردوغان راهکار ایران را پذیرفت؟

 

چاره‌ای جز پذیرش ندارد. حتما این به نفع منطقه و خود ترکیه است.

 

کردها و دولت سوریه چه طور؟ راهکار ایران را پذیرفتند؟

 

در هر صورت کردها قبول کردند مناطق تحت اختیارشان را تحویل ارتش سوریه دهند و ارتش سوریه نیز در حال استقرار در آن مناطق است. البته امروز مشکل در جاهایی است که ترکیه تصرف کرده، راهکار حل این مشکلات تحویل این مناطق به ارتش سوریه است که به نظرم کم کم این اتفاق می افتد.

 

برخی تحلیلگران معتقدند بعد از اربعین، ایران پاسخ حمله به نفتکش خود را می دهد، به نظر شما این اتفاق می افتد؟

 

اول باید دید چه کسی این کار را کرده است و مدرک ارائه دهیم. ما مثل سعودی و آمریکا بی ضابطه نیستیم که بدون ارائه مدارک و مستندات کسی را متهم کنیم. در موضوع حمله به نفتکش هم دقیق و مستند صحبت خواهیم کرد.

 

سفر نخست وزیر پاکستان به تهران و سپس به ریاض و سفر پوتین به عربستان، می تواند زمینه ساز مذاکره مستقیم ایران و عربستان شود؟

 

عربستان بسیار ضعیف شده و به نفعش است که پیشنهاد ایران را درباره یمن پذیرد و به مذاکره یمنی-یمنی و خروج خارجی ها از این کشور تن دهد. اگر بن سلمان عقل داشته باشد پیشنهاد ایران را می پذیرد، او این همه پول خرج نابودی یمن کرد، اگر این پولها را صرف آبادانی یمن می کرد، امروز یمن وضعیت دیگری داشت. معتقدم نه نسل کنونی یمن بلکه تا چند نسل بعد هم یمنی ها دشمن عربستان خواهند بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید