رکورد ذوب یخچال‌های طبیعی در سوئیس

  • حوادث
  • چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ۱۶:۲۷
    کد خبر :627772

یک مطالعه اخیر نشان داده که یخچال‌های طبیعی سوئیس در پنج سال گذشته یک دهم از حجم خود را از دست داده‌اند و این میزان از ذوب یخچال‌های این منطقه طی بیش از یک قرن رصد، بی‌سابقه بوده است.

 

براساس مطالعه سالانه وضعیت یخچال‌های طبیعی سوئیس، اندازه‌گیری‌های ۲۰ یخچال طبیعی در این کشور نشان داده است که میزان ذوب سال جاری میلادی (۲۰۱۹) رکورد شکسته است.

 

این مطالعه که در میان هشدارهای فزاینده جهانی در مورد تغییرات اقلیمی منتشر شده نشان داد که موج‌های گرمایی شدید تابستان در سوئیس امیدها را مبنی بر یک زمستان فوق‌العاده پر از برف که میزان ذوب امسال یخچال‌های طبیعی را محدود کند، از بین برده‌اند.

 

بررسی‌ها حاکی از آن است که در ماه‌های آوریل و مه، پوشش برفی روی یخچال‌های طبیعی سوئیس بین ۲۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از حد معمول بوده و عمق آن در بعضی از نقاط تا اواخر ماه ژوئن تا شش متر اندازه گیری شده است. اما طی دو هفته گرمای شدید در اواخر ژوئن و دوباره در اواخر ماه ژوئیه میزان ذوب برف و یخ در یخچال‌های طبیعی سوئیس معادل کل مصرف سالانه آب آشامیدنی این کشور بوده است.

 

در نتیجه لایه ضخیم برف به سرعت از بین رفته و ذوب قوی تا اوایل ماه سپتامبر ادامه یافته است.

 

میزان ذوب یخچال‌های طبیعی سوئیس طی پنج سال گذشته متجاوز بر ۱۰ درصد بوده و طی ۱۲ ماه گذشته حدود دو درصد از کل یخچال‌های طبیعی این کشور از بین رفته است.

 

مطالعه فوق در کمتر از یک ماه پس از آغاز یک “راهپیمایی یادبود” ارائه شده که در دامنه یک کوه به نشانه ناپدید شدن یخچال طبیعی “پیزول”، برگزار شد.

 

به گزارش ایسنا، یک مطالعه اخیر توسط یخچال‌شناسان در دانشگاه “مؤسسه فناوری فدرال زوریخ” نشان داده که بیش از ۹۰ درصد از حدود ۴۰۰۰ یخچال طبیعی که در سراسر کوه‌های آلپ واقع شده‌اند در صورت ادامه انتشار گازهای گلخانه‌ای با همین روند تا انتهای قرن حاضر ناپدید می‌شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید