رئیس‌جمهور آمریکا دوست دارد بابت دشمنی با ایران مایه افتخار باشد

واشنگتن‌پست: اشتباه بزرگ ترامپ در سوریه قابل جبران نیست

    کد خبر :627182

واشنگتن‌پست نوشت: ترامپ با چراغ سبز به ترکیه برای حمله به کُردها به آن‌ها خیانت کرد، داعش را برای حملات تروریستی آزاد ساخت و موجب افزایش قدرت ایران و روسیه و حکومت اسد شد.

 

گروه بین‌الملل بازتاب: روزنامه واشنگتن‌پست در سرمقاله امروز خود به جنگ ترکیه با کردها در شمال سوریه پرداخت و نوشت: تاکنون این امید وجود داشت که آسیب‌های ایجادشده به سبب بی‌کفایتی، جهالت و دمدمی‌مزاجی وحشتناک دونالد ترامپ در حوزه سیاست خارجی تا حد زیادی حالت تئوریک داشته و قابل جبران هستند اما این تلقی دیگر درست نیست.

 

هزینه‌های گزاف اشتباه بزرگ اخیر ترامپ در سوریه در مقابل چشمان ما در حال آشکار شدن هستند:

  • جان انسان‌های بی‌گناه از بین رفته است
  • به نظامیان زن و مرد آمریکایی خیانت شده است
  • تروریست‌های خطرناک آزادشده‌اند

 

هیئت تحریریه این نشریه در ادامه این مقاله می‌نویسد: یک صحنه ترسناک در حال پیاده شدن در مقابل چشمان ما است و این وضعیت مطمئناً بدتر خواهد شد. ترامپ و هم‌پیمانان جمهوری‌خواهش در کنگره که پیش‌ازاین با شدت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق را به خاطر اجازه دادن به سوریه برای عبور از خط قرمزش بدون تبعات حاد سرزنش کردند، حالا هیچ‌یک از آن‌ها حرفی نمی‌زنند.

 

ترامپ در حالی گزینه فرار را انتخاب کرده که هیچ ملاحظه، هشدار و رایزنی در قبال هم‌پیمانان ما به عمل نیامده است و هیچ توجهی به کشورهای دیگری که در کنار آمریکا جنگیده و از جان زنان و مردانشان برای جنگ مایه گذاشتند، نشان نداده است.

 

 

هم‌پیمانان کُرد آمریکا 11 هزار تن از نیروهای خود را از دست دادند

 

در دو سال گذشته سربازان آمریکا با هم‌پیمانان کُرد ما همکاری کرده تا به‌اصطلاح خلافت مرگبار داعش را شکست دهند. این هم‌پیمانان ما بیش از ۱۱ هزار تن از نیروهای زن و مرد خود را از دست دادند درحالی‌که آمریکا در این راه حدود ۱۲ تن از نیروهایش را از دست داد. این یک موفقیت نادر آمریکا در خاورمیانه بود. بااین‌حال رئیس‌جمهور آمریکا این دستاورد را به‌کلی دور انداخته است.

 

ترامپ با چنان شتاب‌زدگی بالایی تسلیم‌شده که نیروهای آمریکایی حتی نتوانستند برنامه بلندمدت خود برای منتقل کردن ده‌ها تن از زندانیان سطح بالای داعشی به همراه خود را اجرا کنند؛ ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بار دیگر و در مدت‌زمان نه‌چندان دوری خبر اقدامات این تروریست‌ها را در منطقه در اروپا یا در آمریکا بشنویم.

 

داعش هم‌پیمانان آمریکا را قتل‌عام خواهد کرد

 

گروه تروریستی داعش احتمالاً دوباره نیروی شرارت‌بار خود را به کار خواهد گرفت. هم‌پیمانانی که کنار ما جنگیدند هدف قتل‌عام قرار می‌گیرند و زنان و کودکان غیرنظامی نیز به قتل می‌رسند. ایرانی که اسرائیل را تهدید می‌کند دوباره قدرت پیداکرده است و بشار اسد نیز چنین است. روسیه نیز هر چه بیشتر کنترل وضعیت را در دست می‌گیرد. دشمنان آمریکا نمی‌توانستند نتیجه‌ای بهتر از این به دست بیاورند.

 

دونالد ترامپ عادت کرده به اینکه به‌عنوان یک قهرمان مبارزه آمریکایی ژست بگیرد و به خودش افتخار کند اما یک فرمانده کل قوا در آمریکا چه تجویزی تلخ‌تر از این می‌تواند برای سربازان آمریکایی با دستور دادن به آن‌ها برای رها کردن هم‌قطارانی که در کنارشان جنگیده‌اند، داشته باشد؟

 

ترامپ می‌خواهد به خاطر دشمنی با ایران مایه افتخار باشد

 

او دوست دارد به‌عنوان دشمن بزرگ ایران مایه افتخار باشد و درحالی‌که از سوریه فرار می‌کند، دستور می‌دهد ۱۸۰۰ نظامی آمریکایی در عربستان مستقر شوند. به‌ظاهر برای اینکه در برابر ایران بازدارندگی ایجاد کند.

 

استقرار این نیروها همچنین کاملاً تناقض موجود در ادعایش برای پایان دادن به جنگ‌ها در خاورمیانه را نشان می‌دهد، درحالی‌که تأثیر خیلی کمتری بر ایران نسبت به خروج آمریکا از سوریه دارد؛ خروجی که در را به روی ایران برای اعمال مجدد نفوذش باز می‌کند.

 

سناتورهای جمهوری‌خواهی مثل لیندسی گراهام و مارکو روبیو که به تحسین ترامپ و تیم امنیت ملی او می‌پرداختند نیز حالا مخالف تحریم‌های اعمال‌شده علیه ترکیه به‌عنوان مجازات عملیات این کشور هستند. دونالد ترامپ روز دوشنبه اعلام کرد که اکنون از چنین تحریم‌های حمایت می‌کند اما یک هفته پیش او چراغ سبز را به ترکیه برای اجرای حمله‌اش نشان داد و روز یکشنبه با اعلام ناگهانی خروج شتاب‌زده آمریکا از سوریه، هر چه بیشتر ترکیه را شجاع کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز البته از بابت حملات کشورش مسئول است. بااین‌حال حتی اگر جنبه اخلاقی یا انسجامی در موضع ترامپ باشد ما که متوجه آن نمی‌شویم.

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید