قانونی که مجوز کنسرت‌ها را باطل می‌کند!

    کد خبر :627108

قانون واریز ۱۰ درصد درآمد بلیت‌فروشی کنسرت‌ها به حساب خزانه، اعتراض گسترده اهالی موسیقی و وعده خانه موسیقی برای ملغی کردن این قانون در سال آینده خصوصا برای موسیقی‌های کم‌درآمد، اتفاق‌هایی است که پیشتر در این حوزه شاهد بوده‌ایم. اکنون در این گزارش به آخرین اقدام‌هایی که برای حذف قانون معروف به ۱۰ درصد صورت گرفته است، پرداخته‌ایم.

 

اردیبهشت ماه امسال بود که اعلام شد مجلس طرحی را به تصویب رسانده است که بر اساس آن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید ۱۰ درصد از بهای بلیت کنسرت‌ها را در تهران و کلان‌شهرها به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند. البته این مصوبه صدای اعتراض اهالی موسیقی را درآورد.

 

در همان زمان خانه موسیقی متنی را در اعتراض به این قانون منتشر کرد و آن را غیرکارشناسی خواند و از وزیر ارشاد خواست که به هر شکل ممکن برای جلوگیری از اجحاف به حقوق هنرمندان و فعالان موسیقی اقدامات لازم صورت بگیرد.

 

پس از آن علی ترابی، مدیر وقت دفتر موسیقی هم به ایسنا گفت که در این قانون ابعاد کارشناسی به خوبی در نظر گرفته نشده است و شاید بهتر بود که این قانون به سراغ ژانرها و بخش‌های خاصی از موسیقی می‌رفت.

 

البته برخی از هنرمندان یا مسؤولان هم بودند که پس از تصویب این قانون این‌گونه عنوان کردند که اگر بنا بر تصویب چنین قانونی بود، باید آن را تنها برای موسیقی پاپ در نظر می‌‎گرفتند؛ چراکه آنها درآمد بیشتری از برگزاری کنسرت به دست می‌آورند ولی هنرمندان موسیقی نواحی یا ایرانی آنقدر جامعه آماری بالایی در تعداد تماشاچیان ندارند که بخواهند ۱۰ درصد از درآمد خود را نیز به دولت بدهند.

 

عده دیگر معتقد هستند که این قانون نباید برای هیچ ژانری از موسیقی در نظر گرفته شود؛ زیرا در نهایت به ضرر فرهنگ و هنر کشور خواهد بود و هنرمندان در چنین شرایطی تنها هزینه کنسرت‌های خود را بالا می‌برند و افراد کمتری می‌توانند برای تماشای اجرای هنرمند مورد علاقه خود به سالن‌های کنسرت بروند.

 

اما از اینها که بگذریم، خانه موسیقی در این مدت در تلاش بود که این قانون به نحوی از لایحه بودجه سال آینده حذف شود. در همین راستا با محمدرضا نوربخش، رییس خانه موسیقی تماس گرفتیم تا نتیجه تلاش‌های آنها را جویا شویم.

 

منتظر حذف شدن قانون ۱۰ درصد هستیم

 

نوربخش گفت: چندین نوبت این موضوع را از سمت مجلس و وزارت ارشاد پیگیری کرده‌ایم و در نهایت قرار شد وزارت ارشاد از سازمان برنامه و بودجه بخواهد که این قانون را از الحاقیه بودجه دولت حذف کند. هنوز منتظر هستیم که این الحاقیه به تصویب می‌رسد یا نه؟ برای تنظیم بودجه سال آینده نامه داده‌ایم و از آقای نوبخت و مسوولان ارشاد خواسته‌ایم که این قانون را حذف کنند.

 

با توجه به نزدیک شدن به پایان ماه صفر و از سرگیری دوباره‌ی کنسرت‌ها، هنرمندانی که پیش از آغاز ماه‌های محرم و صفر کنسرت برگزار کرده و با توجه به این قانون، ۱۰ درصد از درآمد خود را به دولت پرداخت نکرده‌اند، برای برگزاری دوباره کنسرت به مشکل برخواهند خورد.

 

نوربخش در این زمینه اظهار کرد: قرار است تا زمانی که این قانون حذف می‌شود، دفتر موسیقی در دادن مجوز کنسرت‌ها زیاد سختگیری نکند و به شکلی که آسیب زیادی به حوزه موسیقی وارد نشود، در تعامل با خود برگزارکنندگان موضوع را حل کند تا مشکل قانونی به وجود نیاید و به هنرمندان فشار وارد نشود.

 

این امر قانون است و باید آن را به یک نحوی اجرا کرد و درصورت اجرا نشدن آن، نهادهای نظارتی سخت‌گیری خواهند کرد و با دستگاه‌هایی که آن را رعایت نمی‌کنند به عنوان متخلف برخورد خواهد شد. ما با جدیت خواستار برداشته شدن این قانون هستیم و باید برداشته شود.

 

حذف نشدن قانون ۱۰ درصد اجرای کنسرت‌ها را با مشکل روبرو خواهد کرد

 

در ادامه با فاضل جمشیدی ـ خواننده ـ که از معترضان جدی قانون ۱۰ درصد است و تلاش‌هایی نیز در راستای منحل شدن این قانون انجام داده، صحبتی داشتیم.

 

او بیان کرد: زمانی که این قانون در لایحه بودجه سال ۹۸ تصویب شد، ظاهرا بدون هماهنگی با نهادهای مدنی مورد نظر مانند خانه موسیقی بوده است. ولی به گفته کمیسیون فرهنگی مجلس، یکی از معاونان ارشاد به دلیل نیازهایی که احساس می‌کرده‌ و جبران برخی از هزینه‌ها، چنین پیشنهادی را داده‌ است. در پی نامه‌نگاری‌هایی که از سوی هنرمندان و تشکل‌های موسیقی کشور با ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی صورت گرفته بود، ۲۳ تیر ماه به دعوت حجت‌الاسلام احمد مازنی نشستی با حضور نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی و مدیران و نمایندگان جامعه موسیقی در محل مجلس شورای اسلامی تشکیل شد. در این دیدار سیدمجتبی حسینی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمد الهیاری (مدیرکل دفتر موسیقی)، مدیر کل امور مالی وزارت ارشاد و همچنین نمایندگانی از جامعه موسیقی از جمله محمد اطیابی (رییس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی)، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی)، کامبیز روشن روان (آهنگساز)، کیوان فرزین (موسیقیدان) حضور داشتند در حالی که معاون حقوقی و امور مجلس وزارت ارشاد علی‌رغم دعوت در جلسه شرکت نداشت.

 

جمشیدی ادامه داد: در آن جلسه قرار شد وزارت ارشاد با آقای نوبخت صحبت کند تا در اصلاحیه بودجه سال ۹۸ در شهریور یا مهر (ماه)، این بند را حذف کنند. من در آن جلسه گفتم که وقتی در سال از شرکت‌های بزرگ برگزارکننده کنسرت بابت فعالیت‌هایشان مالیات گرفته می‌شود و ۹ درصد روی قیمت بلیت‌ها مالیات ارزش افزوده اضافه می‌شود، این قانون دیگر چیست؟ چنین کاری همانند این است که از یک بازرگان فرش بابت هر قطعه فرش او مالیات بگیرید. برخی از دوستان گفتند که چون موسیقی ایرانی و کلاسیک و نواحی مهجور است، هزینه ۱۰ درصد را تنها از فعالان موسیقی پاپ بگیرید. ولی این امر درست نیست.

 

او اظهار می‌کند که اگر بخواهند در دریافت هزینه ۱۰ درصد گزینشی عمل کنند پس اگر کسی در ژانر موسیقی ایرانی نیز فروش زیادی داشت، پس از او هم باید این هزینه را بگیرند گرچه که این کار درست نیست و سخت است. پس بهتر است که برداشته شود.

 

این هنرمند موسیقی اضافه کرد: چند روز پیش رحیم شهریاری (خواننده) و دوستانی به من زنگ زدند و گفتند که برخی از کنسرت‌های بزرگ کشور به دلیل وجود این قانون و بدهکار بودن شرکت‌های برگزاری کنسرت به دولت، نمی‌توانند مجوز بگیرند. در حال حاضر پس از پایان محرم و صفر کنسرت‌های زیادی آغاز خواهد شد ولی چون به دولت بدهکار هستند نمی‌توانند مجوز بگیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید