واشنگتن‌پست: بازی ترامپ در سوریه دو سر باخت است

    کد خبر :627068

یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی راهبرد ترامپ در سوریه و چراغ سبز او به ترکیه برای آغاز عملیات در شمال سوریه را «بازی دو سر باخت» توصیف کرده است.

 

یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی روز سه‌شنبه راهبرد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در سوریه در پرتو عملیات ترکیه در شمال شرق این کشور را «بازی دو سر باخت» توصیف کرده است.

 

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته با تغییر سریع وضعیت در سوریه به نظر می‌رسد ترامپ در بدترین وضعیت ممکن قرار گرفته است؛ نام او بعد از چراغ سبز به ترکیه برای عملیات در شمال سوریه، در میان شبه‌نظامیان کُرد سوریه لجن‌مال شده است. حتی وزارت دفاع دولت خود ترامپ هم این هفته گفت که حمله ترکیه در شمال سوریه، مبارزه با داعش را تضعیف می‌کند و ممکن است برای نظامیان آمریکایی که هنوز در سوریه باقی مانده‌اند خطرآفرین باشد.

 

واشنگتن‌پست نوشته است: «هر دستاوردی که ترامپ قرار بود از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به دست بیاورد ظاهراً بعد از حمایت او از تحریم‌های کنگره علیه ترکیه به دلیل عملیات در شمال سوریه اکنون به باد رفته است.»

 

این روزنامه، دولت آمریکا را یک «ابرقدرت متزلزل» توصیف کرده و هدف واشنگتن از توسل به تحریم‌ها را وانمود کردن به اثرگذاری توصیف کرده است.

 

در این تحلیل همچنین به درخواست کمک شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» از «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه برای حمایت از این نیروها در برابر ترکیه اشاره کرده است.

 

به گزارش تسنیم ،طبق این گزارش، صحنه‌هایی در ریاض در روز دوشنبه که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه را در حال ملاقات با «ملک سلمان»، پادشاه عربستان سعودی نشان می‌داد به برداشت‌های روزافزون مبنی بر اینکه قالی ژئوپولتیک از زیر پای آمریکا کشیده شده، دامن زد.

 

مطابق این تحلیل، راهبرد ترامپ راهبرد دو سر باختی است که هم برای اعتماد کردها به آمریکا زیان‌آور است و هم به منزله شکستی در درازمدت برای آمریکا است. به نوشته این روزنامه «ترامپ، رابطه با کردها را به رابطه‌ای کاملاً معاملاتی تنزل داده است. دولت آمریکا پول و تجهیزات زیادی در اختیار آنها قرار داده بود، اما برای سربازانی که شانه به شانه هم جنگیدند یا غیرنظامیانی که در نتیجه تفاهم ترامپ-اردوغان کشته می‌شوند معامله‌ای در کار نیست. آمریکا قبلاً هم پشت کردها را خالی کرده، اما این خصومت ترامپ با آنها موجب شده که این خیانت در آینده قابل پیش‌بینی، قابل بخشش نباشد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید