4300 آتش‌نشان تهران در انتظار لایحه شورای عالی استان‌ها

    کد خبر :626925

آتش نشانی جزو مشاغل سخت و زیان آور است ولی همچنان 4300 آتش نشان تهرانی مشمول قانون سخت و زیان آور نمی شوند. قرار است در این زمینه شورای عالی استان ها در بهمن لایحه ای به مجلس ارسال کند.

آتش‌نشانی یکی از مشاغل سخت و زیان‌آور است و در قانون به این مورد اشاره شده است. آتش‌نشانانی که مشمول بیمه تأمین اجتماعی باشند می‌توانند با 20 سال کار کردن، 10 سال سنوات ارفاقی گرفته و بازنشسته شوند اما آتش‌نشانانی که سایر بیمه‌ها را دارند مشمول این قانون نمی‌شوند.

 

سال گذشته موضوع بیمه آتش‌نشانان به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و مسؤولان نظرات متعددی اعلام می‌کردند.

 

حناچی: پیگیر سخت و زیان آور بودن شغل آتش نشانان هستیم

 

پیروز حناچی شهردار تهران در خصوص سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانان در شهرداری تهران، گفت: در حال بررسی موضوع هستیم و تمامی آ‌تش‌نشانان، بیمه و بیمه تکمیلی دارند.

وی همچنین تأکید کرد: در حال پیگیری هستیم تا آتش‌نشانانی که در حین عملیات جان خود را از دست می‌دهند شهید محسوب شوند.

 

بسیاری از آتش‌نشانان طی تماس با سامانه فارس من اعلام کردند که هنوز شغل آتش‌نشانی در شهرداری تهران جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شود و تأکید کردند که بارها درخواست خود را به مسؤولان داده‌اند.

 

هاشمی: پیگیر هستیم

 

برخی آتش نشانان اعلام کردند که مشکل خود را با محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در میان گذاشته و هاشمی قول پیگیری داده است.

بعد از کش و قوس‌های فراوان در یکصد و چهل و نهمین جلسه شورای عالی حفاظت فنی که در بهمن 97 با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دستور کار بررسی سخت و زیان‌آوری کار آتش‌نشانان برگزار و اعلام شد که شغلی که در ردیف «الف» مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارد بعد از گذشت 20 سال در شورای عالی حفاظت فنی و ایمنی با موافقت اعضای مشاغل عملیاتی آتش‌نشانی به 13 گروه شغلی گروه «ب» مشاغل سخت و زیان‌آور الحاق شد بنابراین آتش‌نشانان با این مصوبه می‌توانند بعد از 20 سال بازنشسته شوند و از مزایا بهره‌مند شوند.

همچنین بر اساس این مصوبه بخشی از آتش‌نشانان خارج از شمول قانون کار هستند و طبق مصوبه شورای عالی حفاظت فنی، تمام آتش‌نشانان مشاغل عملیاتی تابع قانون کار و خارج از قانون کار مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شوند.

 

آتش نشانی سخت و زیان آور است

 

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره گفت: تمام مشاغل عملیاتی آتش‌نشانی در سراسر کشور که تابع قانون کار هستند با مصوبه شورای عالی حفاظت فنی مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شوند که لیست مشاغل عملیاتی به پیوست مصوبه به تمام استان‌ها ابلاغ و سازمان تأمین اجتماعی هم موضوع را در دستور کار قرار می‌دهد.

چطور شغلی سخت و زیان آور می شود

 

نحوه بررسی سخت و زیان‌آوری مشاغل در کشور به دو طریق انجام می‌شود ابتدا مشاغلی که سخت و زیان‌آوری آنها را با اقدامات ایمنی و تدابیر لازم می‌توان کاهش و از سخت و زیان‌آوری خارج کرد. سخت و زیان‌آوری این دسته از مشاغل توسط کارفرمایان قابل انجام است و می‌توان صفت سخت و زیان‌آوری را از آنها برداشت.

 

دوم مشاغلی که ماهیتاً سخت و زیان‌آور هستند ولی با به کارگیری تدابیر ایمنی و بهداشتی صفت سخت و زیان‌آور خود را از دست نمی‌دهند.

 

آتش نشانان با بیمه شهرداری تهران 5 سال سنوات ارفاقی می گیرند

 

برخی از آتش‌نشانان در شهرداری تهران بیمه تأمین اجتماعی دارند و مشمول 10 سال سنوات ارفاقی می‌شوند اما 4300 نفر از آتش‌نشانان تحت پوشش بیمه شهرداری تهران هستند و به آنها فقط 5 سال سنوات ارفاقی داده می‌شود.

 

مهدی داوری مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران در این باره  گفت: افرادی که مشمول بیمه تأمین اجتماعی هستند بر اساس قانون مجلس می‌توانند با 20 سال خدمت خود را با 30 روز حقوق بازنشسته کنند اما آتش‌نشانانی که تحت پوشش صندوق بازنشسته شهرداری هستند بنا به قانون مصوب 5 سال به آنها سنوات ارفاقی داده می‌شود این افراد باید 23 سال کار کنند.

 

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران ادامه داد: چرا گفتیم این افراد باید 23 سال کار کنند؟ به این دلیل است که 2 سال سربازی آنها حساب و 5 سال هم به آنها سنوات ارفاقی داده می‌شود در نتیجه با 23 سال کار می‌توانند 30 روز حقوق دریافت کنند.

 

وی به قانون مجلس اشاره کرد و گفت: در قانون مجلس فقط آتش‌نشانانی که بیمه تأمین اجتماعی دارند می‌‌توانند از سنوات ارفاقی 10 سال استفاده کنند.

 

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران به پیگیری‌های سازمان‌آتش‌نشانی در خصوص انجام 10 سال ارفاقی برای آتش‌نشانان اشاره کرد و گفت: البته بر اساس آیین‌نامه بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور در تهران، آتش‌نشانان تهرانی در گروه سخت و زیان‌آور هستند اما به آنها 5 سال سنوات ارفاقی تعلق می‌گیرد.

بیکار ننشسته‌ایم/قوانین خارج از حد ماست

 

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران تأکید کرد: خدا شاهد است که بیکار ننشسته‌ایم اما این قوانین از حد ما خارج است اما در حال پیگیری با نهادها و ارگان‌های ذیربط در این زمینه هستیم.

 

شورای عالی استان ها در حال تهیه لایحه است/لایحه بهمن به مجلس می رود

 

داوری تأکید کرد: شورای عالی استان‌ها می‌توانند در این باره لایحه‌ای به مجلس می برد، در حال حاضر هم آنها در حال تهیه لایحه هستند و احتمالاً تا بهمن این لایحه به مجلس ارسال می‌شود.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر در کمیسیون حقوقی شورای عالی استان‌ها این موضوع در حال بررسی است.

 

مقاوتی در سازمان برای عدم انجام این کار نیست

 

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهر تهران با تأکید بر این موضوع که بنده خودم آتش‌نشان هستم، گفت: اگر مجلس قانون دهد ما حتماً اجرا می‌کنیم و هیچ مقاومتی در سازمان نیست.

 

700 آتش نشان تهرانی بیمه تامین اجتماعی دارند

 

وی با تأکید بر این موضوع که سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران 5400 نفر نیرو دارد گفت: 5 هزار نفر آنها عملیاتی هستند و از این تعداد 700 نفر بیمه تأمین اجتماعی هستند.

 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت: بر اساس قانون کشور اگر کسی بخواهد می‌تواند یک بار بیمه خود را تغییر دهد و افرادی که در حال حاضر بیمه شهرداری هستند یکبار بیمه خود را تغییر داده‌اند و این 700 نفر که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند خودشان این بیمه را انتخاب کرده‌اند.

 

سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانی موضوع ماده 76 قانون تأمین اجتماعی در خصوص بازنشستگی پیش از موعد و به عبارتی بازنشستگی در کارهای سخت و زیان‌آور است. آتش‌نشانان جزو مستخدمین شهرداری هستند. آتش‌نشانان مشمول قانون کار برای بهره‌مندی از شرایط بازنشستگی کارهای سخت و زیان‌آور از طریق کمیته‌های بررسی و تطبیق مشاغل سخت و زیان‌آور درخواست خود را مطرح کنند پس از تأیید درخواست آنها در کمیته مزبور رأی کمیته سخت و زیان‌آور به تأمین اجتماعی ارجاع و سابقه آتش‌نشانان با تأیید کمیته جزو مشاغل سخت و زیان‌آور شناخته می‌شود.

 

شورای شهر پیگیر است

 

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: شورای شهر در حال پیگیری است تا آتش‌نشانان از 10 سال سنوات ارفاقی استفاده کنند در حال حاضر اقداماتی صورت گرفته است و 5 سال به این افراد سنوات تعلق گرفت.

وی تأکید کرد: در حال پیگیری هستیم تا این مشکل به طور کامل برطرف شود چرا که این افراد از جان خود می‌گذرند.

 

به گفته برخی از اعضای شورای شهر تهران بخشی از مشکلات آتش نشان شهرداری تهران برطرف شده است.

 

حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران در این باره  گفت: آتش‌نشانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است و از اولویت‌های این مشاغل است.

وی با تأکید بر این موضوع که در شورای پنجم پیگیر موضوع بوده‌ایم گفت:بخشی از کارها انجام و بخشی دیگر در آینده انجام می‌شود و این افراد باید از فرصت قانونی و حقوقی خود استفاده کنند.

 

عضو شورای شهر تهران به بازدیدها مکرری که از ایستگاه‌های آتش‌نشانی داشتند اشاره کرد و گفت: به ایستگاه‌ها سر می زنیم و با دوستان صحبت می‌کنیم و پای درد دل و مشکلات آنها می‌نشینیم این افراد برای شهر و شهروندان از جان خود می‌گذرند و ما باید قدرشناس آنها باشیم.

 

باید تسهیلات ویژه‌ای برای آتش نشانان در نظر گرفته شود تا بخشی از سختی کار آنها جبران شود.

 

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در این باره گفت: برای آتش‌نشانان باید تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شود تا جبران سختی و مشکلات کار آنها شود.

 

وی با تأکید بر این موضوع که آتش‌نشانان هر لحظه سلامت خود را به خطر می‌اندازند و با خطر مرگ روبرو هستند گفت: آتش‌نشانان در اوج ایثار و فداکاری وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد به نجات مصدومان فکر می‌کنند.

 

عضو شورای شهر تهران در خصوص سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانان و اینکه این افراد مشمول این قانون شوند گفت: مجلس مصوباتی داشته و همه مشاغل سخت و زیان‌آور باید از تسهیلات ویژه برخوردار شوند. در شهرداری تهران این افراد تحت پوشش صندوق بازنشستگی شهرداری هستند و در آن صندوق این سازوکارهای لازم اتخاذ نشده است موضوع را دنبال می‌کنیم تا به نتیجه برسد.

 

وی گفت: آتش‌نشانان باید از امتیاز سخت کاری و بازنشستگی پیش از موعد برخوردار شوند تا در قبال این شغل سخت و پرمخاطره کمکی به آنها شود.

 

بر اساس این گزارش، 4300 نفر از آتش‌نشانان شهرداری تهران تحت پوشش بیمه شهرداری هستند و به آنها به جای 10 سال سنوات ارفاقی 5 سال سنوات بازنشستگی پیش از موعد داده می‌شود، این افراد معترض هستند و خواهان این هستند که آتش‌نشانان تهران مشمول قانون سخت و زیان‌آور به طور کامل شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید