تحلیلی فوری از حوادث این روزهای شمال سوریه

آنکارا با عداوتش سبب خیر برای تهران و دمشق شد

    کد خبر :626573
نیروهای نظامی ترکیه در خاک سوریه

لجبازی و خامی رهبران کرد در سوریه جنگ را رقم زد، جنگی که ترکیه فقط خودش را بدنام کرد چون نمی‌خواست شکستش را در سوریه بپذیرد؛ این‌گونه آنکارا با عداوتش سبب خیر برای تهران و دمشق شد.

 

گروه بین‌الملل بازتاب: حضور نیروی نظامی‌ کُردها در شمال سوریه به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های حال حاضر و آینده سوریه تبدیل‌شده است. بحرانی که خود کردها در آن نقش داشتند؛ آن‌ها نمی‌خواستند به سمت دمش برگردند و دولت سوریه هم باوجود حضور نیروهای غربی، آمریکایی و فرانسوی‌ها، به این سادگی نمی‌توانست، مانع از تجزیه این بخش از کشور شود.

 

از سوی دیگر، ترکیه نیز نه می‌پذیرفت که کردها زیر پرچم سوریه بروند و نه خودمختاری آن‌ها را برمی‌تابید. این‌گونه شد که یک معادله بدون راه‌حل در منطقه به وجود آمد و سیاست و مذاکره را به بن‌بست کشاند.

 

برای ترکیه روشن بود که اگر آمریکا کاری نکند، اروپایی‌ها به‌جز موضع‌گیری تند سیاسی، کاری نخواهند کرد. از سوی دیگر روسیه، ایران و سوریه هم به خاطر امتناع کردها از پذیرفتن سیاست‌های دمشق، اقدامی نمی‌توانستند بکنند.

 

با چراغ سبز ترامپ به اردوغان و رفتن سربازان آمریکایی از منطقه، ترکیه بعد از مدت‌ها تهدید، توانست به شمال سوریه حمله کند.

 

روسیه نیز با حمایت از ترکیه در شورای امنیت سازمان ملل می‌خواست کردها را متوجه کند که آن‌ها تنها هستند و باید به دمشق پناه ببرند.

 

درنهایت نیز رهبران کردهای سوریه با دیدن خون یاران و هم‌وطنان خود و شنیدن صدای توپ و تانک‌های ترکیه از خواب غفلت و غرور بیدار‌ شدند و مرزها را به سوریه پیشکش کردند.

 

 

نتایجی که تاکنون می‌توان از اتفاقات جنگ ترکیه با کردها گرفت:

 

۱- خطر تجزیه سوریه فعلاً از بین رفت

۲- نیروهای آمریکا و غرب، به سود محور موردحمایت ایران منطقه را ترک کردند

۳- مرزهای شمالی سوریه به کنترل دمشق بازگشت

۴- اعتماد به آمریکا برای کردها و دیگر متحدان منطقه‌ای درس عبرت شد

۵- اختلافات میان اروپا و آمریکا موضوع تازه‌ای پیدا کرد

۶- فشار غربی‌ها حالا متوجه ترکیه هم خواهد شد و مقداری از ‌این فشار از روی ایران برداشته می‌شود

۷- ایران با یک بازی حساب‌شده و بدون پرداخت هزینه، بازهم برنده شد

 

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید