فروش کتاب‌های درسی در بازار سیاه

    کد خبر :626458

در شرایطی که کتاب‌های درسی با تأخیر در حال توزیع بین دانش‌آموزان است، بخشی از کتاب‌های درسی از بازار سیاه سر در آوردند و البته قیمت کتاب درسی بسیار بالاتر از آنچه پشت جلد کتاب درسی است، به فروش می‌رسد.

در شرایطی که 3 هفته از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد هنوز دانش‌آموزانی هستند که کتاب درسی خود را دریافت نکردند؛ برخی دانش‌آموزان نیز طی روزهای پیش در نهایت کتاب درسی خود را دریافت کردند.

 

در شرایطی که کتاب‌های درسی با تأخیر در حال توزیع بین دانش‌آموزان است، بخشی از کتاب‌های درسی از بازار سیاه سر در آوردند و البته قیمت کتاب درسی بسیار بالاتر از آنچه پشت جلد کتاب درسی است، به فروش می‌رسد.

 

پدر یک دانش‌آموز کلاس چهارم دبستان به خبرنگار فارس گفت: «فرزندم در پایه چهارم دبستان درس می‌خواند و بنده کتاب‌های درسی او را در همان ابتدای تابستان ثبت‌نام کردم اما در اول مهر تمام کتاب‌های درسی او را دادند و از کتاب ریاضی خبری نبود».

 

وی ادامه داد: «در شرایطی که از مهر 10 روز گذشته بود و بچه‌ها کتاب نداشتند، بین اولیا و دانش‌آموزان این شایعه پیچید که کتاب ریاضی امسال توزیع نمی‌شود و بنده به دنبال کتاب درسی به کتابفروشی‌های میدان انقلاب مراجعه کردم».

 

این پدر دانش‌آموز اضافه کرد: «در انقلاب کتابی که پشت جلد نوشته شده است 4 هزار تومان به مبلغ 25 هزار تومان به فروش می‌رسید که بعد از اینکه بنده گفتم نمی‌خرم، عنوان کردند که 20 هزار تومان هم می‌دهند».

 

وی افزود: «خیلی با خودم کلنجار رفتم و کتاب را نخریدم که خداروشکر، کتاب فرزندم دو روز پیش بلاخره توزیع شد.

 

علی باقرزاده معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هفتم مهر در خصوص فروش کتاب با قیمت بالا، گفت: «در میدان انقلاب دیدم که کتاب‌های چاپ سازمان پژوهش در اختیار کتابفروشی‌هاست و با قیمت چند برابر به فروش می‌رسد؛ البته بخشی از این کتاب‌ها ممکن است از نمایندگی‌ها بیرون آمده باشد که با قیمت مضاعف می فروشند یا بخشی ممکن است از مناطق بیرون آمده باشد که برخورد می‌کنیم».

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز به ورود برخی کتب درسی در بازار آزاد اشاره کرد و گفت: «بعضا شنیده شده است بخشی از کتاب‌هایی که باید از انبار منطقه به مدرسه ارسال شده و در مدرسه توزیع می‌شده است، به بازار آزاد رفته است».

 

وی ادامه داد: «با توجه به قیمت فاحش بین کتاب‌های درسی و کتاب‌های معمولی، سوء استفاده‌های اینچنینی هم بعضا شنیده شده است که ما در حال بررسی و تحقیق هستیم و قطعا هر نوع تخلفی از این دست شده باشد با جدیت پیگیری می‌کنیم».

 

معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: «از مناطق و شهرستان‌هایی که چنین تخلفی را کرده باشند، شکایت می‌کنیم و پیگیری خواهیم کرد؛ نباید این اتفاق در منطقه و استان بیفتد و ستاد ویژه‌ای برای این کار داریم».

 

به نظر می‌رسد که باید به‌زودی منتظر باشیم تا مسؤولان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گزارشی از روند بررسی و پیگیری تخلفات ارائه دهند و راه‌های تخلف این چنینی را ببندند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید