تعرفه ٧ سنتی برای ماینینگ ارزرمزها سودآور نیست

    کد خبر :626396

ماینینگ ارزرمزها به دلیل سودآوری و شرایط فعالیت مورد استقبال قرار گرفت در حالیکه اغلب از تعرفه ارزان استفاده می کردند دولت نرخ ٧ سنت را برای آن اعلام کرد که برخی معتقدند این نرخ بالایی است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، چندی پیش نرخ تعرفه برق ماینینگ ارزرمزها از سوی وزارت نیرو معادل ٧ سنت که برابر با میانگین نرخ صادراتی برق است اعلام شد؛ از همان ابتدا فعالان این حوزه چنین نرخی را گران می دانستند؛ چرا که بر اساس گفته کارشناسان نرخ تعرفه برق ماینینگ ارزرمزها در کشور های همسایه رقم پایین تری است. حال باید بررسی کرد که چه راهکاری می تواند ضمن تامین منافع ملی برای این صنعت سودآور ایجاد جذابیت کند.

 

مسعود سرپاک، کارشناس برق و انرژی در گفتگو با مهر، با بیان اینکه تعرفه برقی که برای فعالیت های مربوط به ارزرمزها در نظر گرفته شده است، دقیقا ۷ سنت نیست، گفت: این رقم یک میانگین صادراتی است که می تواند متفاوت باشد. شاید بتوان گفت در نظر گرفتن چنین رقمی به عنوان تعرفه برق ماینینگ رمزارزها رقم بالایی باشد.

 

وی ادامه داد: تولید ارز رمزها دارای پتانسیل هایی است که از جمله آن می توان به تخصصی بودن، جدید بودن،حضور آن در فضای جهانی، مقررات زدا بودن اشاره کرد. از سویی دیگر بازگشت سرمایه در این نوع فعالیت نسبت به سایر فعالیت های اقتصادی تقریبا سریع تر است.

 

وی گفت: هر چند که تولید رمزارزها مزایایی دارد اما باید توجه داشت که امکان ربایش این ارزها توسط هکرها وجود دارد و از سویی دیگر سرعت روزآوری تجهیزات مورد استفاده در این صنعت بالا است و همین امر موجب می شود که صاحبان تجهیزات مدام در حال چاره اندیشی برای روزآوری این تجهیزات باشد.

 

سرپاک با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی برق خورشیدی رقم مناسبی است گفت: این رقم که به حدود ٧٠٠-٦٠٠ تومان رسیده است می تواند رقم جذابی برای فعالان ماینینگ ارزرمزها باشد تا با احداث پنل های خورشیدی علاوه بر تامین نیاز خود مازاد تولید را نیز به دولت بفروشند.

 

وی با تاکید بر اینکه ماهیت ماینینگ رمزارزها به دلیل ماهیت آن امکان نظارت ١٠٠ درصدی را به بخش های ذی ربط نمی دهد، تصریح کرد: متقاضیانی که دارای نیروگاه های تولید پراکنده ( کوچک مقیاس) هستند نیز برای ورود به صنعت ماینینگ گزینه جذابی در اختیار دارند.

 

حسین افضلی، کارشناس برق هم با اشاره به راهکارهای ایجاد جذابیت از طریق تعرفه برق برای صنعت ماینینگ گفت: میانگین هزینه تمام شده تولید برق در دنیا حدود ٨ سنت است، این در حالی است که میانگین رقم تعرفه برق ماینینگ در ایران ٧ سنت است که به نظر می رسد مسوولین این مصوبه را با احتیاط تدوین کرده اند.

 

وی با بیان اینکه هر چند ماین ارزرمزها می تواند سودآور باشد اما این سود متعلق به گروه محدودی است نه عام مردم، ادامه داد: ماینینگ بیت کوین ٨ بخش دارد که تاکنون ٧ بخش آن اشباع شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید