روزآمد نبودن پالایشگاه‌ها ارتباطی به تحریم‌ ندارد

    کد خبر :625841

یک کارشناس نفت گفت: مشکل اصلی پالایشگاه ها برای عدم روزآوری فناوری هایشان تحریم ها نیست بلکه مشکل خرید فناوری آنها مربوط به بازارهای مالی است که پالایشگاه ها حضور فعالی در آن ندارند.

 

صادق مردانی، کارشناس صنعت نفت در گفتگو با مهر درآمد صادراتی شرکت ملی نفت ایران را بیش از درآمد این شرکت از محل فروش خوراک به پالایشگرهای داخلی دانست و گفت: از آنجایی که درآمد صادراتی شرکت ملی نفت به صورت ارزی بوده و نرخ تسعیر ارز نیز اغلب با مقدار حقیقی آن در بازار آزاد مغایر است ترجیح این شرکت به کسب درآمد صادراتی است تا حاشیه سودش کاهش نیابد.

 

وی افزود: از آنجایی که محور معاملات شرکت ملی نفت ایران بر اساس فوب خلیج فارس است، این استاندارد کم کم وارد معاملات داخلی نیز شده است.

 

این کارشناس صنعت نفت با بیان اینکه علت تخفیف خواهی پالایشگاه های داخلی تنوع قیمت های صادراتی نفت و فرآورده های آن است، اظهار داشت: در فروش نفت و فرآورده های آن شاهد چند قیمتی هستیم و بجای اینکه این ارقام مکمل یکدیگر باشند، رقیب یکدیگر هستند.

 

به گفته مردانی، پالایشگاه های کشور در زمینه توان مالی، فناوری روزآمد و استراتژی با چالش رو به رو هستند. به طور مثال بی شک تا پایان سال ٢٠٢٠ میلادی به دلیل اجرایی شدن استانداردهای IMO مشتریان نفت کوره ایران با کیفیت کنونی، کمتر از گذشته خواهد شد و پالایشگاه ها باید پیش از این به فکر چاره برای افزایش کیفیت فرآورده بودند.

 

وی علت تراشی پالایشگاه ها برای عدم روزآوری فناوری خود به بهانه تحریم ها را بی پشتوانه اعلام کرد و ادامه داد: مشکل اصلی پالایشگاه ها برای عدم روزآوری فناوری هایشان تحریم ها نیست بلکه مشکل خرید فناوری آنها مربوط به بازارهای مالی است که پالایشگاه ها حضور فعالی در آن نداشته اند.

 

این کارشناس صنعت نفت ارائه تخفیف قیمت خوراک به پالایشگاه ها را مستلزم ارائه مشروط عنوان کرد و گفت: شرکت ملی نفت ایران باید ارائه تخفیف را مشروط کند تا به منافع ملی آسیب نرسد. به طور مثال پالایشگاهها مکلف شوند در مدت ٣ سال سطح فناوری خود را به ٦-٥ برسانند و یک استراتژی برای آینده بازار محصولات خود طراحی کرده و بر اساس آن به تولید بپردازند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید