تغییرات اساسی در مانور زلزله مدارس

    کد خبر :625751

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور از آغاز اقدامات مقدماتی برای برگزاری مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس از ۲۸ مهرماه خبر داد و جزئیات آن را تشریح کرد.

 

محمد فرید لطیفی  با اشاره به برگزاری بیست و یکمین مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس در ششم آذرماه امسال گفت: هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای مانور سراسرس زلزله و ایمنی مدارس از مدت‌ها قبل آغاز شده و امسال این مانور با شعار «مدرسه ایمن، جامعه تاب آور» برگزار خواهد شد.

 

وی با تاکید بر اینکه در اجرای این مانور کارآمدی و آموزش دانش‌آموزان مدنظر قرار دارد، گفت: در همین راستا نیز در نامه‌ای به مدیران کل بحران استان‌های سراسر کشور تاکید کردیم که از هرگونه انجام عملیات و اقدامات خطرناک نظیر راپل، هلی برد، حرکات نمایشی و … در اجرای مانور خودداری کنند.

 

لطیفی با بیان اینکه لازم است اجرای این برنامه با مشارکت مردم ، مربیان و دانش آموزان اجرا شود، گفت: در همین راستا نیز وظایف و اقداماتی که باید انجام شود، مشخص است و باید به مدارس ابلاغ شود.

 

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور همچنین تاکید کرد که باید برای تمامی شرکت‌کنندگان در این مانور بیمه‌نامه نیز صادر شود.

 

به گفته وی، امسال مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس با تغییرات مهمی همراه است که منجر به ارتقای ایمنی مدارس و دانش آموزان و حتی محلات خواهد شد.

 

لطیفی با بیان اینکه اقدامات و امور مربوط به این مانور از ۲۸ مهرماه آغاز می‌شود، گفت: طبق جدول زمان‌بندی باید جلسات مستمر هماهنگی کمیته برنامه ریزی مانور در هر استان با مشارکت اداره‌کل مدیریت بحران و اداره آموزش و پرورش تشکیل و حداقل پنج جلسه استانی تا روز برگزاری مانور برگزار شود.

 

وی ادامه داد: همچنین مدیران مدرسه با همکاری مدیریت بحران استان، شهرداری و هلال احمر موظفند از ۲۸ مهرماه به مدت یک ماه شورای ایمنی مدرسه را تشکیل دهند و نسبت به برگزاری جلسات توجیهی با مردم محل، تشکیل گروه های سه گانه، ارزیابی محله و تهیه نقشه شناسایی محله اقدام کنند. همچنین طی این مدت جمعیت هلال احمر موظف است تا با همکاری سازمان دانش آموزی اقدام به ارائه آموزش دانش آموزان و کادر آموزشی مدرسه در مورد پناهگیری و خروج اضطراری بر اساس دستورالعمل مانور کند.

 

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد:‌ آموزش کمک­های اولیه، امداد و نجات و نصب چادر به مردم محله، دانش آموزان و کادر مدرسه نیز باید از سوی هلال احمر و از تاریخ ۱۵ آبان تا ۳۰ آبان انجام شود. از تاریخ چهارم آبان تا ۲۹ آبان ماه نیز باید آموزش‌های مربوط اطفاء، حریق ویژه شورای ایمنی شامل مردم محله، دانش آموزان و کادر مدرسه، رفع خطرات احتمالی و تقویت سیستم و سامانه اطفاء حریق در مدرسه بر اساس دستورالعمل ازسوی مربیان سازمان آتش نشانی ارائه شود.

 

لطیفی با بیان اینکه مدیران مدارس با همراهی جمعیت هلال احمر و آتش نشانی موظفند که نسبت به آماده سازی و نصب علائم هشدار دهنده، خروجی‌های اضطراری و نقشه مدرسه بر اساس دستورالعمل اعلام شده اقدام کنند گفت: همچنین مقرر شده تا شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها تا پیش از اجرای مانور نسبت به تجهیز مدرسه به کانکس و تجهیزات امدادی و ضروری براساس اقلام مندرج در دستورالعمل مانور اقدام کنند.

 

وی اضافه کرد:‌ برای هر مدرسه و محله با توجه به مخاطرات و موقعیتی که دارد، سناریویی خاص تعریف شده و این سناریو در روز ششم آذرماه اجرا خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید