اگر اشتباهی 4 میلیارد به حساب شما بریزند چه می کنید؟

    کد خبر :62523

خبر واریز اشتباه چهار میلیارد تومان پول به حساب یک پیمانکار در استان البرز دیروز به رسانه‌ها و فضای مجازی رسید. مقصر اصلی این ماجرا هم بانک بود که به اشتباه پول را به جای پیمانکار اصلی به حساب یک پیمانکار جزء ریخته بود. پیمانکار مورد نظر پس از اینکه از واریز اشتباه پول‌ها مطمئن شد نه تنها پول را برنگرداند بلکه خانواده خود را راهی کانادا کرد تا خودش هم با آنها همراه شود اما در نهایت پس از دستگیری راهی زندان شد.

به گزارش بازتاب روزنامه ایران در گزراشی نوشت: پخش خبر دستگیری این مجرم تنور اخبار فضای مجازی را داغ‌تر کرد و یک سؤال مهم را در برابر افکار عمومی قرار داد، «اینکه اگر این 4 میلیارد به اشتباه به حساب آنها ریخته می‌شد آن را برمی‌گرداندند یا نه؟»
چهار جوان کنار پیتزا فروشی خیابان نشسته‌اند تا پس از سفارش پیتزا کارشان را شروع کنند. یکی از آنها می‌گوید روزانه 35 هزار تومان مزد می‌گیرد و این پول دردی از مشکلاتش دوا نمی‌کند. او در پاسخ به این پرسش که اگر این پول به حساب او واریز می‌شد چه کار می‌کرد، می‌گوید: «این مقدار پول کمی نیست شاید اگر یک نفر به اشتباه برایم واریز کنه سکته کنم، اصلاً دیگه کارم به این نرسه که برش گردونم. خانم شما اصلاً بگو به اشتباه 4 میلیون تومان بریزن برات با این پول می‌تونم پیش قسط یک ماشین رو بدم بعدش برم تو آژانس کار کنم. مگه کم پولیه 4 میلیارد تومان که ازش بشه راحت گذشت.»
البته او در برگرداندن پول مردد است و می‌گوید اگر مجبور شود مقداری از پول را پس دهد، از ترس پلیس است.
یکی از کارگرانی که در مکانیکی کار می‌کند هم می‌گوید حقوقش کفاف خانواده‌اش را نمی‌دهد و آخر ماه باز لنگ چند هزار تومان پول است.آقای نعیمی می‌گوید: «شاید نصف شو ببرم به صاحبش پس بدم. نه یک میلیارد شو برمی‌‌داشتم سه میلیارد رو پس می‌دادم. اصلاً نمی‌شه قضاوت کرد که چه کار می‌کنم باید در موقعیت آن قرار بگیرم.»
تبلور نان حلال و پاکدستی
با اینکه تعدادی از مردم در پاسخ به این پرسش می‌گویند مقداری از پول را برای خودشان برمی‌دارند و باقی را برمی‌گردانند اما مردان وزنان زحمتکش و پاکدستی هم هستند که می‌گویند یک ریال از این پول را نمی‌خواهند چون حق بیت‌المال است و اخلاق اجازه دست درازی به مال مردم را نمی‌دهد.
در گوشه دیگری از خیابان دو مرد میانسال در وانت قدیمی و رنگ و رو رفته‌ای به انتظار آمدن یک بار نشسته‌اند. صورت‌های رنج کشیده و آفتاب سوخته‌شان نشان دهنده رنجی است که از صبح تا شب برای به دست آوردن روزی حلال تحمل می‌کنند.
یکی از آنها به صراحت می‌گوید حاضر نیست به پول مردم دست بزند: «پول مردم مال مردمه. ما که نباید پول مردم رو برای خودمون برداریم. درسته که چرخ کار ما نمی‌چرخه اما نمی‌خوایم یک قرون از پول مردم رو برای خودمون برداریم. ای کاش کسانی که اختلاس کرده اند هم حداقل وقتی می‌گیرنشون نصف پول که به خزانه برمی‌گرداندند ما به همین هم راضی هستیم.»
آقای نصیری راننده یکی از آژانس‌های تهران اعتقاد دارد پول بیت‌المال را باید پس داد وگرنه عاقبت خوشی نخواهد داشت: «من همه پول را پس می‌دادم. من هیچوقت پول حروم نخوردم. مال من نیست که این پول برای مردمه باید ببرم پس بدم.»
آقای نجاتی صاحب یک دکه روزنامه فروشی با اینکه مجبور است از ساعت 4 صبح تا پاسی از شب کار کند اما حاضر نیست دست به پول حرام بزند: «حاضر نمی‌شم به هیچ دلیلی پول حروم ببرم برای زن و بچه‌هام چون یک روز باید جوابگوی این کارم باشم. این همه سال پول حلال درآوردم وضعیتم این شده، پول حروم دربیارم که دیگه هیچی از زندگیم نمی‌مونه.»
هرچند جوانی که در یک شرکت نت وورک مشغول به کار است می‌گوید: «من بودم پول رو برای خودم برمی‌داشتم و فرار می‌کردم. از صبح تا شب برای تبلیغ یک محصول از شرکت‌های مختلف باید با هزار نفر حرف بزنم خب این پول رو برمی‌دارم راحت زندگی می‌کنم.»
او در ادامه می‌گوید: «سه هزار میلیارد می‌دزدن و فرار می‌کنند اما من کارگر تو سن 24 سالگی برای شندرغاز باید از صبح تا شب جون بکنم. خب این پول رو به حسابم بریزن وسوسه می‌شم می‌خوام بردارم برای خودم تا آروم زندگی کنم.»

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. حمیدرضا حیدری گفت:

    پول

دیدگاهتان را بنویسید