عراقی‌ها همچنان با برنامه‌تر و منظم‌تر عمل می‌کنند

مرز شلمچه غوغا است؛ نظم ایرانی‌ها افتضاح است

    کد خبر :624220
ازدحام جمعیت زوار اربعین در مرز شلمچه غوغا است

مرز شلمچه از شلوغی و ازدحام شبیه به منا شده است، چهار گیت برای خروج این‌همه آدم خیلی کم است؛ اتوبوس هم برای بردن زوار به داخل عراق نیست و مسئولان همچنان از برنامه‌ریزی سخن می‌گویند.

 

گروه اجتماعی بازتاب: اربعین حسینی نزدیک است. هزاران نفر از عاشقان اباعبدالله حسین عازم کربلا هستند. مدیران الآن چند ماهی است برای این اتفاق بزرگ اعلام آمادگی می‌کنند؛ البته می‌گویند زوار برای اینکه خدمات بهتری بگیرند در سامانه سماح ثبت‌نام کنند تا به‌راحتی بتوان برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد.

 

هرچقدر به نیمه‌های ماه صفر نزدیک‌ می‌شویم مردم بیشتری به‌قصد راه‌پیمایی اربعین و زیارت راهی مرزهای غربی می‌شوند. مهران، خسروی، شلمچه و چزابه روزبه‌روز شلوغ‌تر می‌شوند. روزبه‌روز هم مشخص می‌شود که برنامه‌ریزی دقیقی صورت نگرفته است.

 

ترافیک پرحجم در محورهای منتهی به چهار پایانه مرزی اربعین

 

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با تشریح وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌های کشور از ترافیک پرحجم روز هجدهم مهرماه در اکثر محورهای منتهی به چهار پایانه مرزی اربعین خبر می‌دهد.

 

در محور کرمانشاه به اسلام‌آباد غرب در محدوده ماهیدشت نیز ترافیک نیمه سنگین و در محورهای اسلام‌آباد غرب-سرپل ذهاب-قصرشیرین به مرز خسروی هم ترافیک پرحجم و روان است. پلیس محور خرمشهر به شلمچه در محدوده یادمان شهدای شلمچه در هر دو مسیر را نیمه سنگین و در طول محور را پرحجم و روان اعلام می‌کند.

 

حجم ترافیک خود گویای شلوغی مرزها است اما دریغ از برنامه‌ریزی‌هایی که از آن دم می‌زدند.

 

حجم جمعیت در مرز شلمچه و چزابه غوغا می‌کند

 

به گزارش خبرنگار بازتاب در مرز شلمچه، مردم در گرمای شدید پشت مرز معطل مانده‌اند. مردم کلافه شده‌اند. کودکان و بچه‌های خردسال بی‌قراری می‌کنند. اتوبوس و یا هیچ خودروی دیگری برای انتقال مردم به داخل کشور عراق (نجف و کربلا) وجود ندارد.

 

مرز شلمچه تنها نقطه مرزی است که زائران تبعه خارجی امکان عزیمت به زیارت اربعین را از ایران دارند. هندی‌ها و پاکستانی‌ها که تعدادشان هم کم نیست، تنها از این مرز می‌توانند به عراق بروند.

 

شلوغی مرز شلمچه بعد از چند ساعت تعطیلی

 

زائران زیادی در پشت دروازه‌هایی که برای کنترل تردد زائران تعبیه‌شده منتظر مانده‌اند و ازدحام جمعیت ایجادشده است. دبیر ستاد اربعین در رسانه‌ها می‌گوید که زائران سفر خود را به تأخیر بیندازند؛ شاید فکر می‌کند مردم سفر تفریحی می‌روند. گویا نمی‌داند مردم می‌خواهند قبل از فرارسیدن اربعین به کربلا برسند.

 

برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت انتقال زوار بیشتر ماهیت توخالی خودش را نشان می‌دهد. شاید بگویید خوب این وظیفه کشور عراق است که باید اتوبوس‌های بیشتری در مرز مستقر کند، اما این زوار ایرانی هستند و به وقتی حجم مسافرها بیش‌ازحد معمول می‌شود این ایران است که برای شهروندان خود باید تدابیر لازم را بیندیشد.

 

شلمچه شبیه منا می‌شود

 

مرز شلمچه برای ساعاتی بسته می‌شود. مردم فریادهای «لبیک یا حسین» سرمی دهند و مرزبانی هم می‌گوید تا ۱۲ شب باید صبر کنید. مردم از گیت‌ها فاصله نمی‌گیرند و هجومشان هرلحظه بیشتر می‌شود. خسته شده‌اند و می‌خواهند زودتر از مرز عبور کنند.

 

مرز باز می‌شود. خروجی از ایران چیزی شبیه فاجعه منا شده است. برای ده‌ها هزار نفر زائر فقط چهار گیت! البته این وضعیت فقط در قسمت ایرانی مرز است؛ ورودی عراق نظم بیشتری دارد. نُه دالان و سی‌وشش گیت!

 

مردم رهاشده و به سمت اتوبوس‌ها می‌روند… سفر بی‌خطر.

 

این اربعین هم تمام خواهد شد؛ اما مسئولین امر گویا نمی‌خواهند یک فرایند مناسبی جهت خروج زوار از مرزهای غربی را فراهم نمایند. این بی‌نظمی‌ها احتمالاً سال بعد و شاید سال‌های بعد ادامه خواهد داشت… بدمان نیاید اما عراقی‌ها خیلی با برنامه‌تر هستند و هرسال نظم و برنامه‌ریزی‌شان بهتر می‌شود.

 

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید