نگرانی کارخانه‌های فرانسوی از برگزیت بی‌توافق بریتانیا

    کد خبر :624130

براساس پیش‌بینی‌ها برگزیت بدون توافق به روند کار تولیدکنندگان مواد غذایی در هر دو سوی کانال آسیب می‌زند.

 

دود سفید بر فراز کارخانه چغندر قند در شمال فرانسه بلند می‌شود و تعداد زیادی از کامیون‌های کارخانه در حال پر کردن بار خود از “طلای سفید” هستند تا آن را به نقاط مختلف اتحادیه اروپا برسانند.

 

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری فرانسه، با شروع فصل برداشت چغندر قند در زمین‌های منطقه “لیلرز” فرانسه، کارخانه “ترئوس” به عنوان سومین کارخانه بزرگ قند و شکر جهان فعالیت برداشت خود را آغاز کرده است. در این میان کامیون‌های فراوان نیز برای رساندن بار شیرین به بازارهای اروپا در برابر سایت‌های مختلف این کارخانه بزرگ صف می‌کشند.

 

بسیاری از این کامیون‌ها در نزدیکی بندر “کاله” راه بریتانیا را در پیش می‌گیرند. بریتانیا پنجمین بازار بزرگ شکر ترئوس فرانسه محسوب شده و شکر آن برای تهیه فرآورده‌های “یونایتت بیسکوئیت” یا شکر مصرفی برند “وایت‌ورث” در بریتانیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اما اینک گمرک در انتقال شکر از 14 سایت کارخانه فرانسوی شکر ترئوس به بریتانیا نقشی بسیار مهم بازی می‌کند و اگر بریتانیا بدون توافق “جدایی” اتحادیه اروپا را در 31 اکتبر ترک کند، عبور شکر به آن سوی مرزها به روندی تلخ تبدیل شده و سخت‌تر می‌شود.

 

بریتانیا در صورت خروج بدون توافق مجبور به پرداخت تعرفه‌های بیشتر بر اقلام وارداتی است. براساس پیش‌بینی‌ها این موضوع به روند کار تولیدکنندگان مواد غذایی در هر دو سوی کانال آسیب می‌زند.

 

ترئوس در این باره گفت: در صورت خروج بدون توافق هزینه شکر برای مشتریان بریتانیا حدود 50 درصد افزایش خواهد یافت.

 

برگزیت بدون توافق از شیرینی صادرات قند فرانسوی به بریتانیا می‌کاهد/ خبرگزاری فرانسه

 

کارشناسان شرکت قند و شکر ترئوس اظهار کردند: امروز در حال بررسی تعرفه واردات 150 یورویی برای هر تن شکر هستیم. با این اوصاف قیمت یک تن شکر به 400 یورو خواهد رسید. از طرفی هزینه‌های گمرگ و لجستیک نیز حدود 200 دلار به قیمت شکر می‌افزایند و به همین دلیل قیمت شکر در برای بریتانیایی‌ها 50 درصد افزایش می‌یابد.

 

تعاونی 12000 پرورش‌دهنده چغندر قند فرانسوی نگران نگه‌داشتن محموله‌های خود در دورترین نقطه مرزی بندر کاله هستند. از طرفی کنترل محموله‌ها نیز در این میان اجرایی خواهد شد.

 

در هفته‌های گذشته بندر کاله فرانسه، سومین تمرین آزمایشی برای خروج احتمالی برگزیت بدون توافق را اجرایی کرد. در این مانور کامیون‌هایی که بین بندر کاله فرانسه و بخش مشابه “دوور” در انگلیس جا‌به‌جا می‌شوند، به صورت آزمایشی مورد بررسی‌ “صادرات و واردات” قرار می‌گیرند.

 

“جان میشل تیلر” معاون خدمات گمرک فرانسه در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: ما برای تغییر و خروج بدون توافق بریتانیا آماده هستیم. او با اشاره به فناوری”مرز هوشمند” که هدفش کاهش ترافیک در شلوغ‌ترین مسیرهای حمل و نقل جهان است گفت: ما در حال بازگشت به دوره مرز سخت در این بخش هستیم.

 

با این وجود تاخیر یک یا دو روزه محموله‌های ترئوس در کاله باعث به خطر افتادن بسیاری از مشاغل در منطقه خواهد شد. به عنوان مثال برخی از شیره‌های تولیدی این کارخانه در طول یک یا دو روز سفت شده و بیسکوئیت‌ساز بریتانیایی که اساس تولیدش به لحظه بازمی‌گردد، با کمبود یا اتمام شکر روبه‌رو خواهد شد.

مشتریان بریتانیایی در صورت برگزیت بدون توافق با افزایش شدید قیمت مواد غذایی مواجه می‌شوند/ خبرگزاری فرانسه

 

از طرفی خروج بدون توافق بریتانیا اثر زیادی بر روی قیمت بازارهایی موسوم به “رانگیس” خواهد گذاشت. در این بازار تمامی مواد غذایی تازه و باغی با قیمتی ارزانتر به فروش می‌رسد.

 

“ماریه ریونژ” مدیر گروه غذایی”GRG” که یکی از بزرگترین فروشندگان گوشت عمده در فرانسه به شمار می‌آید و روزانه بیشتر از 600 بره از بریتانیا وارد می‌کند در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: هیچ اطلاعاتی در باره “چک” بهداشتی مواد غذایی و گوشت پس از برگزیت وجود ندارد.

 

او نگران افزایش تعرفه‌های واردات گوشت‌های بره در صورت برگزیت بدون توافق است. احتمالا تعرفه این بخش تا 50 درصد قیمت گوشت ‌وارداتی افزایش خواهد یافت.

 

“ماریه ریونژ” مدیر گروه غذایی “GRG” با هشدار در باره خطر بالای روابط خوب بین گروه GRG و تولیدکنندگان بریتانیایی گوشت گفت: در صورت خروج بی‌توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا دیگر قادر به تهیه گوشت خود از بریتانیا نخواهیم بود. این در حالیست که گروه GRG و تولیدکنندگان از دهه 1970 ارتباط بسیار خوبی با هم دارند.

 

او افزود: شرایط بسیار بسیار پیچیده است.

 

خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت: حدود 100 هزار شرکت فرانسوی در حال تجارت با بریتانیا هستند و بریتانیا ششمین شریک بزرگ تجاری فرانسه محسوب می‌شود.

 

از سال گذشته دولت فرانسه با کمک تشکل کارفرمایان فرانسه “مِدف” و اتاق‌های بازرگانی این کشور خود را برای برگزیت آماده می‌کند.

 

هیچ اطلاعاتی در مورد بررسی‌های بهداشتی مواد غذایی پس از خروج بدون توافق وجود ندارد/ خبرگزاری فرانسه

 

اما نگرانی در مورد سطح آمادگی شرکت‌های کوچک و متوسط با سطح تجربه کمتر در ارتباط با کشورهای خارج از اتحادیه اروپا همچنان وجود دارد.

 

مدیر عامل شرکت قند و شکر ترئوس در این باره گفت: در فکر استفاده از تجهیزاتی هستیم که شیره‌ و شربت‌هایمان را در مدت بیشتری سالم نگه داریم.

 

مدیر گروه گوشت و پروتئن GRG نیز در این باره گفت: قصد نداریم با تغییرات برگزیت مشتریان خود را در خصوص قیمت و کمبود گوشت نگران کنیم. به همین دلیل پیش‌بینی‌های لازم در این باره را عملیاتی خواهیم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید