جهت گیری مثبت برای صعود دوباره در بورس

    کد خبر :623850

به نظر می‌رسد مهم‌ترین مسئله فعالان بورسی پس از تجربه اصلاح اخیر این است که «شاخص چه روندی خواهد داشت؟ واقعیت این است که روند هیجانی اخیر پیش‌بینی از مسیر قیمت‌ها را دشوار کرده است.

 

در این مطلب سعی می‌کنم به کل بازار سهام به‌عنوان یک شرکت یا یک سهم نگاه کنم و اینکه آیا این سهم را در شرایط فعلی بخریم یا نه؟

 

به لحاظ آماری ارزش کل شرکت‌های بورسی ۱۱۵۰ هزار میلیارد تومان است. از طرفی، می‌دانیم که کل شرکت‌های بورسی در سال ۹۷ حوالی ۱۳۰ هزار میلیارد تومان سود داشته‌اند و برآورد تحلیلگران-بر اساس پیش‌بینی اجماع تحلیلگران بورسی از سود شرکت‌ها در سال ۹۸- هم این است که جمع سود کل شرکت‌های بورسی در سال ۹۸ به رقم ۱۹۰ هزار میلیارد تومان برسد.

 

مطابق این آمار، اگر بخواهیم کل بازار را به مثابه یک سهم بررسی کنیم به نسبت نرخ به درآمد ۶ مرتبه‌ای می‌رسیم. در اینجا باید این را هم در نظر بگیریم که در شرایط کنونی شرکت‌هایی هم هستند که نه تنها سودی نداشته، بلکه زیان‌ده بوده‌اند.

 

به گزارش دنیای اقتصاد،بنابراین عدد ۶ مرتبه‌ای نرخ به درآمد در واقع هم به سود شرکت‌ها داده شده و هم دارایی‌های غیرعملیاتی. یعنی عملا نسبتی که بازار برای سود شرکت‌ها قائل است عددی کمتر از ۶ هست و بخشی از این عدد ۶ در واقع ارزشی است که فعالان بازار به دارایی‌های غیرعملیاتی و شرکت‌های زیان ده و… داده است. بنابراین عدد ۶ به‌عنوان P/ E بورس تهران که انتظار داریم رشد سودآوری‌اش هر سال حداقل به اندازه تورم باشد، اصلا عدد بزرگی نیست. به بیان دیگر، بازار حباب ندارد؛ اما واضح است که صنایع کوچک که چندین برابر شاخص رشد کرده‌اند، حباب دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید