داشتن یک کشور کُردی آرزو می‌ماند

شروع عثمانی گری اردوغان با حمله به سوریه/ ترامپ بالن بلندپروازی کردها را سوراخ کرد

    کد خبر :623784
اردوغان رئیس جمهور ترکیه

درحالی‌که کردها با رفتن آمریکایی‌ها از سوریه آچمز شده و بالن بلندپروازی‌شان برای کشور کردی سوراخ شده است، اردوغان با چراغ سبز ترامپ به دنبال عثمانی گری یا همان بسط امپراتوری عثمانی‌اش با حمله به کردها و سوریه است.

 

گروه بین‌الملل بازتاب: عثمانی گری اردوغان با حمله نظامی ارتش ترکیه به خاک سوریه آغاز شد. ترکیه که پیش‌ازاین بیش از ۵ هزار کیلومترمربع از خاک سوریه را اشغال کرده، هدفش اشغال هزاران کیلومترمربع دیگر از خاک این کشور است تا منطقه‌ امنی به عمق ۳۲ کیلومتر در مرز ۴۸۰ کیلومتری خود با سوریه ایجاد کند.

 

اردوغان از طریق این تجاوز نظامی و اشغالگری سوریه، در حال بسط نئو عثمانی گری است. اردوغان حتی اگر نتواند مناطق اشغالی را در بلندمدت حفظ کند، از آن به‌عنوان یک امتیاز بزرگ در میز مذاکره برای سهم خواهی استفاده خواهد کرد. یکی از این سهم خواهی ها ممکن است بر سرکار آوردن حکومتی مطابق میل ترکیه در سوریه باشد.

 

این عملیات که اردوغان آن را «چشمه صلح» نامیده، سومین عملیات از نوع خود طی چهار سال گذشته است. دولت ترکیه پیش‌ازاین دو عملیات «سپر فرات» و «شاخه زیتون» را در نواحی مرزی خود با سوریه انجام داده بود.

 

حمله نظامی ترکیه به سوریه

 

عملیات «سپر فرات» شهریور ۱۳۹۵ در حوالی شهر مرزی طرابلس در شمال سوریه صورت گرفت و هدف آن پاک‌سازی منطقه از نیروهای گروه «حکومت اسلامی» و شبه‌نظامیان کرد اعلام شد.

 

عملیات «شاخه زیتون» از دی‌ماه ۱۳۹۶ انجام شد و بیش از دو ماه به طول انجامید. در جریان عملیات شاخه زیتون که علیه نظامیان کرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» صورت گرفت، شهر کردنشین عفرین موردحمله قرار گرفت.

 

ترامپ بالن بلندپروازی کردها را سوراخ کرد

 

ترامپ با رفتن از سوریه بالن بلندپروازی کردهای منطقه را سوراخ کرد. رئیس‌جمهور آمریکا که در سال ۲۰۱۶ با شعار خروج نظامی پرهزینه آمریکا از مناطق مختلف جهان وارد کاخ سفید شد، پس از گذشت سه سال به وعده خود عمل کرد.

 

ترامپ که در آمریکا با استیضاح دست‌وپنجه نرم می‌کند و نمی‌خواهد این ننگ در میراث ریاست‌جمهوری‌اش باشد، با اعلام خروج از سوریه نه‌تنها شوک جدیدی به سیاستمداران آمریکایی وارد کرد که کردها را هم به‌شدت غافلگیر کرد.

 

بعدازاین اتفاق و آچمز شدن کردها، مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان و رئیس پیشین اقلیم کردستان خطاب به ترامپ در توییتر نوشت:

 

توییت بارزانی رئیس سابق اقلیم کردستان عراق به ترامپ

 

«ترامپ عزیز، کردها به‌عنوان پیاده‌نظام پنتاگون و سازمان “سی آی ای” جنگیدند. حالا شما جان کردها را با پول و اسلحه‌ای که به ما دادی مقایسه می‌کنی؟ ما خواهان تشکیل کشور کردستان بزرگ از طریق تجزیه کشورهای عراق، سوریه، ترکیه و ایران هستیم. ارتش آمریکا را برای این هدف به کمک ما بفرست.

خون کردها ارزشمندتر و گران‌بهاتر از پول و اسلحه است. ترامپ عزیز لطفاً به این نکته توجه داشته باش که مردم کردستان همواره برای تحقق حقوق عادلانه خود تلاش می‌کنند. نیروهای پیشمرگ، داعش را شکست دادند و حضور مؤثری در ائتلاف ضد داعش داشتند.»

 

ترامپ از دور ایموجی قلب برای کردها می‌فرستد

 

دونالد ترامپ بعد از اعتراض کردها در صفحه توییتر خود، با تأکید بر اینکه ما داریم به کُردها ازنظر مالی و تسلیحاتی کمک می‌کنیم، نوشت:

 

«ما شاید در فرایند خروج از سوریه باشیم اما به‌هیچ‌وجه کُردها را رها نکرده‌ایم؛ کسانی که افرادی خاص و جنگجویانی خارق‌العاده هستند. روابط ما با ترکیه که شریک تجاری و هم‌پیمان ناتویمان است هم خیلی خوب بوده است. ترکیه خودش هم تعداد زیادی جمعیت کُرد دارد و کاملاً این را متوجه است که ما فقط ۵۰ نظامی در آن بخش از سوریه (شمال سوریه) داشتیم و دیگر در آن منطقه نیستند اما هرگونه درگیری غیرضروری ترکیه (علیه نیروهای آمریکایی در سوریه) برای اقتصادشان مرگبار خواهد بود. ما داریم به کُردها ازنظر مالی و تسلیحاتی کمک می‌کنیم.»

 

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا

 

رئیس‌جمهور آمریکا درباره حمله ترکیه به سوریه نیز بیانه‌ای صادر می‌کنید و در آن می‌نویسد:

 

«ترکیه یک کشور عضو ناتو، امروز صبح (به‌وقت واشنگتن) به سوریه تجاوز کرد. ایالات‌متحده از این حمله حمایت نمی‌کند و صراحتاً به ترکیه گفته است که این عملیات یک ایده بد است. ترکیه متعهد شده که از غیرنظامیان و اقلیت‌های مذهبی ازجمله مسیحیان حفاظت کند و تضمین کرده است که هیچ بحران انسانی رخ نخواهد داد. ما آن‌ها را در قبال این تعهد پاسخگو نگاه خواهیم داشت.»

 

حال باید دید ترکیه با چراغ سبزی که آمریکا برای اقدام نظامی علیه کردهای متحدش نشان داده است، تا کجا پیش خواهد رفت…

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید