تلاقی دو نگاه سود محور و دارایی محور در بازار سرمایه

    کد خبر :623559

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه حجم ورود نقدینگی به بازار، پیش‌بینی روزهای آتی در روند معاملات را دشوار ساخته است، به سهامداران توصیه کرد: اگر با هدف کسب سود از محل سرمایه گذاری‌های شرکت وارد شده اند، با احتیاط بیشتری عمل کنند.

 

محمد صفری یکی از کارشناسان بازار سرمایه، با طرح دو رویکرد جاری در بازار سهام گفت: در حال حاضر در تحلیل شرایط بازار سرمایه، با دو رویکرد “سود محور” و “دارایی محور” مواجه هستیم.

 

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: در رویکرد “سود محور”، افراد مبتنی بر سودی که دریافت می کنند، به سهمی که قرار است خریداری کنند، قیمت می دهند .

 

به نقل از سنا؛صفری افزود: اگر بخواهیم با این رویکرد به بازار نگاه کنیم، شاید بتوان این فرضیه را که قیمت ها از ارزش ذاتی پیشی گرفته و بالاتر رفته اند، تایید کرد. شاهد مثال آن هم این است که ما می توانیم ببینیم کل سودی که شرکت های بورسی – در بورس و فرابورس- می‌توانند بدهند، چه میزان است و ارزش بازار ( Market cap) بورس و فرابورس به چه میزان است . بعد وقتی آن را با P/E تاریخی بورس تهران مقایسه می کنیم، به راحتی می توان این فرضیه را تایید کرد .

 

وی با اشاره به رویکرد مطرح دوم در بازار سرمایه اظهار داشت: بحث دیگری که وجود دارد این است که با توجه به اینکه از سال گذشته تا الان، نرخ ارز چند برابر شده، طبیعتا این اتفاق برای دارایی های موجود در شرکت ها هم رخ داده است. بنابراین باید این رشد ارزش را در دارایی های شرکت های بورسی هم شاهد باشیم.

 

او ادامه داد: البته اینکه این اتفاق لزوما در قیمت بخواهد منعکس شود، محل بحث است . از این جهت که اگر هدف آن سرمایه گذار یا سهامداری را که وارد یک شرکت می شود و بنا دارد تعداد محدودی سهم خریداری کند که نه قصد تملک شرکت را دارد و نه می خواهد نفوذ قابل ملاحظه داشته باشد، بررسی کنیم، به این نتیجه می رسیم که می خواهد با خرید این سهم علاوه بر بازدهی اولیه ، سودی هم در پایان دوره دریافت کند .

 

وی افزود: بنابراین وقتی با این رویکرد نگاه می کنیم، آن نگاه “دارایی محور” برای این نوع از سرمایه گذاری زیر سوال می رود . از قضا، عمده سرمایه گذارانی هم که اخیرا ظرف دو سه ماه گذشته وارد بورس شدند، نه مشتریان حقوقی بلکه مشتریان حقیقی هستند که سرمایه های خردی را وارد بازار می کنند. بنابراین به این دسته از سهامداران توصیه می شود که اگر با هدف کسب سود از محل سرمایه گذاری های شرکت وارد شده اند، با احتیاط بیشتری عمل کنند.

 

صفری در پایان با بیان اینکه شرایط فعلی حاکم بر بازار، تحلیل را دشوار کرده است، اظهار داشت: در مجموع وقتی عوامل مختلف را کنار هم می گذاریم، می بینیم جریان نقدینگی همچنان قوی است و شاخص را با قدرت رشد می دهد؛ از این جهت پیش بینی دقیق آینده بازار با توجه به این موضوع قدری دشوار و با ابهام مواجه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید