ظريف در گفت‌وگو با نيويورک تايمز:

آمريکا کمترين پايبندي را نسبت به برجام دارد

    کد خبر :62344

وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به اين‌که «هم‌اکنون آمريکا کمترين پايبندي را نسبت به برجام دارد» تاکيد کرد که آمريکا براي اجراي تعهدات خود در برجام به عزم سياسي نياز دارد.
محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان در طول سفر خود به آمريکا در روز پنج شنبه 20 جولاي گفت‌وگويي را با روزنامه نيويورک تايمز انجام داد، وي در اين گفت‌وگو که روز دوشنبه منتشر شد، خاطرنشان کرد:‌ ما معتقديم که اين يک توافق چندجانبه است و تنها ميان ايران و آمريکا نيست.
وي افزود: آمريکا بايد درک کند که جامعه جهاني معتقد است برجام توافقي موفق بوده و به هدفي که براي آن تعيين شده بود دست يافته است. من معتقدم آمريکا کمترين پايبندي را به برجام دارد و دولت جديد آمريکا اقدامات ضروري را براي اجراي تعهدات کامل خود انجام نداده است.
به گزارش نيويورک تايمز منافع توافق هسته‌اي با شيب کمي به سوي ايران در حال سرازير شدن است. شرکت هواپيمايي بويينگ توانسته با ايران به توافقي دست يابد که بنا بر اعلام اين شرکت آمريکايي 18 هزار شغل براي آمريکايي‌ها ايجاد خواهد کرد.
اين در حالي است که دونالد ترامپ در اوايل ماه جاري و در نشست گروه بيست سران کشورها را به عدم دادو ستد با ايران تشويق کرده است. همچنين در نتيجه برجام تجارت ميان ايران و اتحاديه اروپا افزايش چشمگيري داشته است اما تحريم‌هاي باقي مانده به شدت باعث عدم توانايي شرکت‌ها و موسسات مالي غربي براي تجارت با ايران شده است. دولت ترامپ همچنين اخيرا در رابطه با حمايت از تروريست‌ ها تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران صادر کرده است.
وزير امور خارجه کشورمان ادامه داد: آمريکا به عزم سياسي نياز دارد تا تعهدات خود در چارچوب برجام را عملي کند. من معتقدم که براي همه طرف ها بسيار مهم است تا تلاش کنند برجام را با حسن نيت اجرا کنند که اين در نهايت به نفع همه خواهد بود. به خصوص مردم ايران که بايد منافع اقتصادي حصول برجام را لمس کنند.
به گزارش اين روزنامه آمريکايي اتحاديه اروپا تاکيد کرده است که به تعهدات خود در برجام پايبند خواهند ماند.
فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در اين باره تاکيد کرد که توافق هسته‌اي ايران متعلق به همه جامعه جهاني است.
ظريف افزود: آمريکا بايد تصميم نهايي خود را بگيرد که آيا مي‌خواهد از منافع برجام برخوردار باشد؟ البته هيچ يک از طرف‌ها چيزي را که مي‌خواستند به دست نياوردند که قواعد بازي نيز همين را مجاز مي‌کند.
وي گفت: به نظرم همه طرف‌ها بايد با اين چانه‌زني‌ها موافقت کنند؛ چراکه در غيراين صورت مسئله فرق مي‌کند.

منبع:خبرگزاري آريا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید