نقش دو زن در تضعیف احزاب حامی نتانیاهو در انتخابات؛ نتانیاهو تحت فشار همسرش حاضر نشد آیلت شاکد را به حزب لیکود راه دهد

    کد خبر :623234

شلومی الدار در المانیتور نوشت: با توجه به بن بست سیاسی کنونی در اسرائیل به نظر می رسد که به زودی شاهد برگزاری سومین انتخابات سراسری خواهیم بود. بنیامین نتانیاهو حاضر به پذیرفتن این واقعیت نیست که توانایی تشکیل دولت بعدی را ندارد. او همچنین به دیگر اعضای لیکود اجازه نخواهد داد که رهبری حزب را بر عهده بگیرند. دلیل این موضوع بر کسی پوشیده نیست. نخست وزیر اسرائیل با اتهام فساد و سو استفاده از قدرت روبرو است. اولین جلسه دادگاه او در تاریخ 2 اکتبر برگزار شد. نتانیاهو تنها در صورتی می تواند از پیگیرد قانونی فرار کند که در قدرت بماند. او به عنوان نخست وزیر می تواند با کمک قانونگذاران متحد خود لایحه ای را برای دریافت مصونیت قضایی به تصویب برساند.

 

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: اما مطابق با گزارش های منتشر شده در رسانه ها، کمیته مرکزی حزب لیکود هفته بعد جلسه ای را تشکیل خواهد داد تا در مورد برگزاری انتخابات مقدماتی درون حزبی برای گزینش رهبر حزب و کاندیدای نخست وزیری تصمیم گیری کنند. چند روز بعد گیدئون سار، رقیب اصلی نتانیاهو در حساب توییتر خود نوشت : «من آماده ام». بدین ترتیب باید منتظر به چالش کشیده شدن رهبری نتانیاهو بر حزب لیکود باشیم.

 

هم زمان، بلوک احزاب راست گرا در اسرائیل همچنان از تلاش نتانیاهو برای تشکیل دولت بعدی کشور حمایت می کنند. احزاب راست گرا شامل لیکود، ائتلاف یامینا، شاس و یاهادوت هاتورا در انتخابات قبلی 55 کرسی را کسب کرده بودند. نتانیاهو تلاش می کند با حمایت آن ها مانع تشکیل دولت بعدی توسط بنی گاتس، رهبر حزب میانه رو آبی و سفید شود. اما نتانیاهو با دنبال کردن این تاکتیک اساسا در حال سوق دادن اسرائیل به سمت سومین انتخابات سراسری در یک سال گذشته است.

 

برگزاری انتخابات مجدد ضرورتا به نفع اسرائیل نخواهد و نتانیاهو را از بن بست کنونی خارج نخواهد کرد. اما خودخواهی نتانیاهو و تلاش او برای باقی ماندن بر قدرت ضربه بزرگی به کمپ راست گرایان محافظه کار اسرائیل وارد کرده است. محافظه کاران از سال 2009 مسیر نتانیاهو برای ماندن در دفتر نخست وزیر را هموار کرده اند. نتانیاهو در آخرین انتخابات اسرائیل تلاش کرده بود که با تشکیل ائتلاف های مختلف حمایت رآی دهندگان راست گرا را جلب کند.

 

پیش از انتخابات آوریل 2009 رهبران راست گرا از جمله نفتلی بنت و آیلت شاکد از حزب راستی هابیت هایهودی جدا شدند. نتانیاهو نگران بود که این جدایی به کاهش آرای راست گراها در انتخابات منجر شود. او حزب هابیت هایهودی را وادار کرد تا هواداران نژاد پرست مئیر کاهان، خاخام راست گرای افراطی را در فهرست کاندیداهای خود برای مجلس بیست و یکم قرار دهد. بدین ترتیب رهبر لیکود در اقدامی غیر عادی حزب راست گرای دیگر را وادار کرد که عناصر افراطی را به بلوک خود راه دهد.

 

نتانیاهو پیش از انتخابات ماه سپتامبر به پیشنهاد جان مک لاگین، مشاور استراتژیک خود از رای دهندگان راست گرا درخواست کرد که از حزب کاهانیست آتسما حمایت نکنند. پیروان این حزب در نهایت فقط 1.88 آرا را به دست آوردند، در حالی که کاندیداهای مجلس برای پیروزی باید حداقل 3.25 درصد آرا را کسب کنند.

 

علاوه براین، نتانیاهو تحت فشار همسر خود حاضر نشد خانم آیلت شاکد، وزیر سابق دادگستری را به حزب لیکود راه دهد. در نهایت خانم شاکد به عنوان رهبر ائتلافی از احزاب راست گرا با نام یامینا برگزیده شد. اما این احزاب در مجموع فقط هفت کرسی در انتخابات کسب کردند.

 

در نهایت این تحولات به تضعیف بلوک راست گرا منجر شدند. آن ها در شرایط کنونی توانایی تشکیل دولت جدید را ندارند. تاکتیک های نتانیاهو نتیجه ای برای او به دنبال نداشت. اختلافات زیادی بین ائتلاف های راست گرا وجود دارد. آن ها در مورد رهبری و آینده کشور اتفاق نظر ندارند.

 

نتانیاهو همچنین موشه فیلین، رهبر حزب ملی گرا را قانع کرد که در انتخابات شرکت نکند. او به فیلین وعده داده بود که در دولت بعدی به عنوان یکی از وزرای کابینه انتخاب خواهد شد. اما به نظر نمی رسد که عدم حضور فیلین در انتخابات تاثیر چندانی در سرنوشت نتانیاهو داشته است. بعید به نظر می رسد که فیلین نقش مهمی در تشکیل دولت بعدی داشته باشد. بدین ترتیب او به خاطر وعده پوچ نتانیاهو هواداران خود را ناامید کرد.

 

به طور خلاصه، نتانیاهو نقش مهمی در تضعیف بلوک های راست گرا و ایجاد شکاف بین آنها ایفا کرده است. بلوک های راست گرا و محافظه کار افراطی در انتخابات ماه آوریل در مجموع 60 کرسی از مجموع 120 کرسی مجلس را کسب کردند. تعداد کرسی های آن ها در انتخابات بعدی در ماه سپتامبر به 55 مورد کاهش پیدا کرد. البته این احزاب دارای سیاست ها و اهداف یکسانی نیستند و تنها به یک دلیل از نتانیاهو پشتیبانی کردند. نتانیاهو قول داده است که تمام خواسته های آن ها در ارتباط با بودجه، قوانین مذهبی و خدمت سربازی را برآورده کند.

 

کمپ محافظه کاران اسرائیل در یک دهه گذشته نتانیاهو را در قدرت نگه داشته بودند. اما بعید به نظر می رسد که آن ها بتوانند در انتخابات بعدی آینده سیاسی نتانیاهو را نجات دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید