ایران و برده‌داری؟!

کارگران هفت‌تپه با وعده و عید از بند رها نمی‌شوند/ امام جمعه محترم قبل از اربعین کاری کنید!

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ۲۰:۰۹
    کد خبر :623208

کارگران هفت‌تپه که بازداشت شدند، نمایندگان مجلس با وعده پیگیری وضعیت و چرایی بازداشت آن‌ها را می‌دهند؛ امام‌جمعه اهواز نیز قول داده بعد از ایام اربعین به هفت‌تپه برود…

 

گروه سیاسی بازتاب: خبر رسیده که 14 نفر از کارگران معترض شرکت هفت‌تپه بازداشت‌شده‌اند. گویا آن‌ها با امید رفع مشکلاتشان با نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس قرار جلسه داشته‌اند؛ اما در مسیر بازداشت‌شده‌اند.

 

 

محمود صادقی نماینده تهران در مجلس، دراین‌باره چنین توییت می‌کند: خبر نگران‌کننده‌ی بازداشت چند نفر از کارگران که برای دیدار و گفتگو با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس عازم تهران بودند را شنیدم؛ برای اطلاع از کم و کیف آن از دو وزیر ذی‌ربط پرس‌وجو کرده‌ام، هنوز پاسخ نداده‌اند. پیگیر موضوع هستم.

 

علی ساری نیز در صفحه توییتر خود درباره این کارگران بازداشتی می‌نویسد: پس از اطلاع از بازداشت کارگران هفت‌تپه، موضوع را امروز در صحن پیگیری کردم، فردا دراین‌باره تذکر خواهم داد. با توجه به اینکه قرار بود این زحمتکشان میهمانان ما در کمیسیون اجتماعی باشند، کمیسیون و دولت با کمک قوه قضائیه، باید حل مشکلات کارگران را در صدر پیگیری‌های خود قرار دهند.

 

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی‌فقیه در استان نیز در گفتگو با ایرنا گفته است: درصورتی‌که بازداشت هرکدام از این کارگران صحت داشته باشد قطعاً با عوامل آن برخورد خواهم کرد.

 

امام‌جمعه اهواز تأکید کرده است به‌منظور ادامه پیگیری مشکلات این کارگران بعد از ایام اربعین مجدد به هفت‌تپه خواهد رفت.

 

نزدیک به 10 روز دیگر تا اربعین مانده است، برای خانواده‌هایی که هر ساعت بی‌خبری از عزیزانشان یک‌عمر می‌گذرد، 10 روز، زمان زیادی است. به نظر می‌رسد حجت‌الاسلام موسوی فرد باید قبل از فرارسیدن اربعین حسینی به هفت‌تپه بروند و مشکلات این کارگران را برطرف کنند.

 

همان‌طور که رئیس قوه قضاییه هفته گذشته در دیدار رئیس و اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، اعتراضات کارگری به دلیل مشکلات آن‌ها و حقوق نگرفتن است.

 

این بگیروببندها معلوم نیست از سوی کدام نهاد صورت می‌گیرد؛ اما لازم است بداند این برخوردها به خاطر شدت انعکاس رسانه‌ای هزینه بالایی برای نظام جمهوری اسلامی دارد. برخورد با کارگرانی که به دلیل حقوق نگرفته خود فریاد می‌زنند، گزک دست رسانه‌های معاند می‌دهد تا با انتشار گزارش‌هایی، ایران را جز 10 کشوری معرفی کنند که بیشترین تعداد برده را نسبت به جمعیتش دارد.

 

شرکت «آذراب» نیز در حال هفت‌تپه و هپکو شدن

 

شرکت «آذراب» نیز در حال هفت‌تپه و هپکو شدن است. چند روزی است که کارگران آذراب اراک در اعتراض به وضعیت این کارخانه دست به تجمع زده‌اند. گویا دو ماه است که حقوق کارگران پرداخت‌نشده و انبار شرکت نیز کالای چندانی برای فروش ندارد. تولید کارخانه به 10 درصد رسیده و حدود نیمی از 3000 کارگر کارخانه تعدیل و یا بازنشسته شده‌اند.

 

آذراب یک شرکت مادر تخصصی است که نقش جدی در ساخت مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی ایران داشته است. این شرکت در سال 82 در بورس فروخته شد، درحالی‌که شرکت‌های مادر تخصصی نباید خصوصی‌سازی می‌شدند. «فریبرز پرنا» با اعتبار بانک کشاورزی و بدون پرداخت یک ریال سهام شرکت را خریداری کرد.

 

فریبرز پرنا به پشتوانه شرکت آذراب مبلغ 150 میلیارد تومان معادل حدود 50 میلیون دلار وام برای تولید گرفته بود. پرنا این وام را در محل دیگری ازجمله بورس سرمایه‌گذاری کرد و اقساط آن را نیز پرداخت نکرد؛ بانک کشاورزی نیز در سال 95 سهام را به نفع خود بلوکه کرد.

 

آذراب نیز با همین رویه پیش رود باید به دنبال هزینه‌های اعتصاب و اعتراض کارگرهای حقوق نگرفته‌اش باشیم.

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید