تصمیم دارویی شورای رقابت در ایران توجیه ندارد

    کد خبر :62312

یک فعال صنایع داروسازی گفت: تصمیمی شورای رقابت شاید در کشورهای بازار آزاد توجیه داشته باشد ولی در کشور ما هیچگونه توجیهی ندارد به هر حال دارویی که با هزاران مشکل برای بیماران خاص تامین می‌شود نباید به خاطر منافع مالی برخی‌ها با مشکل مواجه شود.

محمود هادیپور دهشال در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: چند هفته پیش تصمیمی از طرف شورای رقابت گرفته شد که این تصمیم شاید در کشورهای بازار آزاد توجیه داشته باشد ولی در کشور ما هیچگونه توجیهی ندارد زیرا کشورهای دارای بازار آزاد نیز هیچگاه اینگونه تصمیم نگرفتند چرا که برای آنها سلامت در اولویت قرار دارد، بنابراین تصمیم گیرندگان باید به اختیارات محدود سازمان غذا و دارو توجه کنند.

این فعال صنایع داروسازی با بیان اینکه سیستم‌های اقتصادی در اختیارات این سازمان ورود می‌کنند، اظهار داشت: لازم است اختیارات و توانایی‌ها سازمان غذا و دارو افزایش پیدا کند.

هادیپور دهشال درباره عملکرد سازمان غذا و دارو در چند ساله اخیر اظهار داشت: برای قضاوت در باره عملکرد سازمان غذا و دارو به باید به امکانات این سازمان و شرایطی که این مدیریت در آغاز شروع به کار کرده است توجه کرد.

وی گفت: امکانات نظارتی سازمان غذا و دارو از لحاظ پرسنلی، بودجه و اختیارات به هیچ وجه متناسب با مسئولیت‌های تعریف شده نیست، در کشورهای پیشرفته سلامت ارجح بر امورات دیگر است، بنابراین اگر تصمیمی در بخش سلامت گرفته می‌شود بخش‌های اقتصادی نمی‌توانند آن تصمیم را وتو کنند در حالیکه این موضوع در کشور ما بالعکس است.

هادیپور دهشال در ادامه به شرایط چهار سال گذشته حوزه دارو اشاره کرد و گفت: مدیریت جدید سازمان غذا و دارو در سال 92 و در بدترین شرایط ممکن دارویی کشور این مسئولیت را تحویل گرفت نباید فراموش کنیم که ساده‌ترین داروها در کشور وجود نداشت. در شرایطی بودیم که بدترین نحوه توزیع دارو به بیماران خاص را شاهد بودیم و در حالیکه داروهای زیادی نیاز داشتیم صرفا تامین داروی تعداد بسیار اندکی بیماران انجام می‌شد، در وضعیتی بودیم که شرکت‌های بزرگ دارویی به دلیل بدهی‌های بسیار زیاد، به ما دارو نمی‌دادند و به صورت کلی بازار دارویی به هم ریخته ای را شاهد بودیم و در این شرایط بسیار بد بود دولت جدید به روی کار آمد و در مدتی اندک ثبات و آرامش به بازار دارویی برگشت، بنابراین دکتر دیناروند و تیم وی حداقل این حق را دارند که بگویند ما یک بازار بی ثبات را به بازار با ثبات تبدیل کردیم.

هادیپور دهشال اظهار داشت: در چنین شرایط یک بار سنگین دیگر تحت عنوان طرح تحول سلامت به دوش سیستم دارویی گذاشته شد علی رغم قول و قرارها بیمه‌ها و سازمان‌های دیگر و مجلس وزارت بهداشت را در این طرح تنها گذاشتند و در عمل حمایت نکردند به همین دلیل نقدینگی داروخانه‌ها به ویژه داروخانه‌های بیمارستانی کاهش یافت و قدرت خرید آنها به حداقل رسید و با تمام این چالش‌ها سازمان غذا و دارو از همه این موانع را عبور کرد و به نظر من به بهترین نحو نمره قبولی را کسب کرد.

این داروساز ادامه داد: علاوه بر موارد مذکور اقدامات بسیار خوبی دیگری هم مثل سیستماتیک و الکترونیکی شدن فعالیت‌ها، اطلاع رسانی خوب، سایت بروز شده، باز شدن دارونامه و در اختیار قرار دادن برای عموم، سیستم فارماکوپه ای بسیار عالی در سازمان غذا و دارو انجام شد.

وی ادامه داد: یکی از اصول مدیریت مغفول مانده در سیستم‌های ما حلقه بسته مدیریتی است اصلا به همین علت سن مدیرانمان سال به سال پیرتر می‌شود و اگر هم اگر روزی بخواهیم جوانگرایی کنیم از جوانانی که تخصص مرتبط دارند استفاده نمی‌کنیم و این در حالی است که رئیس سازمان غذا و دارو در مدیریت خود نیروهای جوانی را جذب کرد که با پتانسیل‌های بالا می‌توانند سرمایه‌های آینده این کشور محسوب شوند.

هادیپور دهشال ادامه داد: بر هر سیستمی نقد وارد است کما اینکه اگر روزنامه‌ها و رسانه‌ها بررسی شوند نقدهای جدی بنده به سازمان غذا و دارو قابل مشاهده است ولی نقد از چند بعد قابل توجه است؛ ابتدا اینکه من منتقد ابتدا باید جایگاه خود را شفاف کنم و سپس به شفاف سازی امور دیگران اقدام کنیم مهمتر اینکه هدف از نقد مشخص باشد.

وی در ادامه گفت: متاسفانه مطالبی که امروزه و در بسیاری از مواقع تحت عنوان نقد بیان می‌شود اصولا تخریب شخصیت و حب و بغض شخصی است که به نادرست انتقاد خوانده می‌شود افرادی هم که با دلایل منافع شخصی و بهانه سلامت مردم چنین کارهایی را انجام می‌دهند حتماً خائن به مملکت هستند چرا که باعث تقلیل آرمان‌های ملی می‌شوند.

این داروساز با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب که فرموده بودند «بیمار و خانواده اش جز رنج بیماری، نباید هیچ مشکلی دیگری داشته باشد»، خاطرنشان کرد: ما باید این فرموده رهبری را سر لوحه فعالیت‌های خود قرار داده و در عمل به آنها برسیم نه اینکه نشست شفاف سازی بگذاریم و بگوئیم دارویی که با هزاران مشکل برای بیماران خاص تامین می‌شود را نیاورید تا منافع مالی ما تامین شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید