واگذاری مراکز بهاران به بهزیستی باید از مسیر قانونی صورت گیرد

    کد خبر :623079

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به موضوع واگذاری مراکز بهاران به بهزیستی گفت: این کار باید از مسیر قانونی انجام شود یعنی ابتدا شهرداری در لایحه‌ای این موضوع را به شورا ارسال کند تا در آنجا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 

الهام فخاری در نشست خبری امروز سخنگوی شورای شهر تهران به عنوان میهمان حضور پیدا کرد تا گزارشی از اقدامات کمیته اجتماعی شورای شهر تهران ارائه کند.

 

وی در تشریح این گزارش گفت: خوشبختانه تهران از جمله پایتخت‌هایی است که به الگوی شهر دوستدار کودک پیوسته و در سال ۸۸ و ۸۹ از طریق مصوبه شورا این امر محقق شده و در سال ۹۴ برنامه شهر دوستدار کودک توسط شهردار وقت ابلاغ شده است، البته اعتبار مرحله اول برنامه اجرایی تا تابستان سال گذشته بود و در حال حاضر در سال نخست مرحله دوم برنامه اجرایی قرار گرفته‌ایم.

 

وی افزود: دو کمیته اجرایی و نظارت در این حوزه تشکیل شده که در کمیته اجرایی یک عضو از شورا وجود دارد اما ترکیب کمیته نظارت شورایی است و اعضای شورا در آن حضور دارند. آنچه که در حوزه شهر دوستدار کودک باید انجام می‌شده از جمله زیرساخت‌های شهری به حوزه خدمات شهری مربوط بوده و بخش دیگر نیز به همکاری اجتماعی و مشارکت‌های مدنی کودکان و نوجوانان مربوط بوده است.

 

وی ادامه داد: کمیته نظارت در سومین دوره شورای شهر تهران تنها یک جلسه در دوره چهارم شورا یک جلسه و در دو سال عمر دوره پنجم شورا سه جلسه تشکیل داده است. همچنین در همین دو ساله اخیر ۱۰ جلسه هم اندیشی نیز با تشکیلات و حوزه‌های فعال در بخش کودکان و نوجوانان توسط کمیته نظارت تشکیل شده است. در حوزه مناسب سازی زمین‌های بازی به ویژه در بوستان‌ها اقداماتی در دوره‌های گذشته انجام شده و در همین راستا نیز پروژه‌های بزرگی همچون باغ کتاب اجرایی شده اما در حوزه فعالیت‌های محله‌ای جای کار بسیاری باقی مانده است.

 

وی ادامه داد: اقدام خوب دیگری که ظرف سال‌های گذشته انجام شده، اتاق‌های مادر و کودک است که در دو سال اخیر ارزیابی و بازنگری روی آنها مورد تاکید قرار گرفته و این فضاها مناسب سازی شده‌اند. در ماه‌های گذشته تلاش شده به مولفه‌های اجتماعی پرداخته شود که در همین راستا رویداد فراخوان نقاشی تهران نه فقط به عنوان یک مسابقه بلکه به عنوان یک فراخوان جمع آوری ایده و برداشت کودکان از تهران انجام شده که اگر تحلیل محتوایی درستی بر روی این آثار انجام شود قطعا می‌تواند کمک موثری به مدیریت شهری داشته باشد.

 

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در خصوص خانه‌های کودک شهرداری تهران نیز گفت: این خانه‌ها در ساختار سراهای محل به نام اتاق‌های کودک و با هدف تامین اسباب بازی برای کودکان مناطق کم برخوردارتر اجرایی شد. بی تردید ایده خوبی بود اما در عمل بسیاری از اینها به سمت کاربردی شبیه به مهد کودک سوق داده شدند. کارهای این اتاق‌های کودک مورد ارزیابی قرار گرفت و گزارش آن نیز در حال تکمیل است. به این شکل که اگر این اتاق‌ها به عنوان اتاق بازی قلمداد می‌شود ضوابطی برای آنها تعیین شده که باید رعایت شود و اگر بنا بر ضرورتی و در پاسخ به یک نیاز محلی باید به صورت مهد کودک عمل کنند باید بهزیستی در این مورد همکاری لازم را داشته باشد و مطابق ضوابط بهزیستی برای یک مهد کودک همه قوانین رعایت شود.

 

وی تاکید کرد: اتاق‌های بازی برابر آئین‌نامه‌های شهرداری دستورالعمل ویژه‌ای دارند که در آن به این نکته نیز تاکید شده که مال‌ها و فضاهای عمومی اقتصادی مثل مراکز خرید باید بخشی به عنوان اتاق کودک احداث کنند که البته در نظارت این موضوع باید اهتمام بیشتری انجام شود. البته متاسفانه در مناطق برخوردار وضعیت پیاده روها از نظر مناسب سازی عمومی به ویژه کودکان کمتر رعایت شده و شهروندان نسبت به حقوق عمومی کم توجه‌تر هستند که در این زمینه باید تلاش کنیم که الگوی مناسب سازی به درستی در سطح شهر پیاده سازی شود.

 

به گزارش ایسنا، فخاری در خصوص آمار تعداد کودکان کار و خیابان در شهر تهران نیز گفت: حوزه اجتماعی در مسائلی همچون زباله گردی به شکلی پنهان از افکار عمومی است. لذا آمار دقیق و درستی در این موارد وجود ندارد بعضا بخشی از آمارها توسط فعالان مدنی و بخشی توسط وزارت کشور اعلام می‌شود. به جز مسئله آمار در مورد پدیده زباله گردی که به نوعی شکلی از کار غیر قانونی و بهره کشی از کودکان است، مدیریت شهری در پیشگیری این موضوع مسئولیت دارد. قطعا با تقویم طرح جامع مدیریت پسماند در تهران می‌توانیم شاهد گام‌های موثر در این زمینه باشیم. اگر سیستم مدیریت پسماند اصلاح شود بخشی از این حلقه‌های کار حفظ خواهند شد.

 

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح آنچه که در مدارس پرتو و رویش انجام می‌شود گفت: مدرسه رویش یکی از زنجیره‌های مدارس پرتو است که در محدوده هرندی و شوش واقع شده، در بازدیدی که از این محدوده داشتم بازدیدی هم از تاسیسات مدرسه رویش انجام داده‌ام. بحث ما در این بازدید این بود که تا چه میزان مهارت آموزی در این مدارس آسیب‌مندی‌های درون زندگی این کودکان را کاهش می‌دهد.

 

وی در خصوص موضوع واگذاری مراکز بهاران به بهزیستی و اختلاف میان مدیریت شهری و استانداری تهران در این مورد گفت:‌ مسائلی که کاری است باید به صورت کاری و حقوقی مورد بحث قرار گیرند و جای این گفت‌وگو نیز در جلسات کاری است. قطعا من رسانه‌ای کردن اختلافات را درست نمی‌دانم. از نظر شورا تاکید بر پیگیری به مراحل قانونی وجود دارد و شهرداری نیز در این موضوعات همکاری خواهد داشت؛ البته برای شهرداری در قانون تصدی این امور ذکر نشده است.

 

وی ادامه داد: شهرداری تهران ظرف سال‌های اخیر فراتر و بیشتر از سایر دستگاه‌ها در انجام وظایف خود که در اسناد بالادستی عنوان شده فعال بوده است. اگر مدیر شهرداری بدون طی کردن مراحل قانونی وعده‌ای را عنوان کرده قطعا استاندار تهران که خود به عنوان مقام عالی دولت وظیفه نظارتی دارد باید در این خصوص متذکر شود. بی تردید اگر قرار است کاری انجام شود باید از مسیر قانونی باشد و همه موارد باید در قالب لایحه به شورا ارائه شود تا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 

فخاری در پاسخ به سوالی در خصوص هزینه سرویس مدارس استثنایی در تهران نیز گفت: دیدگاه شورا این است که این خدمات به صورت رایگان ارائه شود و خوشبختانه واکنش مثبتی نیز از اولیاء در این خصوص داشته‌ایم. این خدمات ۱۰۰ درصد به صورت رایگان انجام می‌شود و در حال حاضر نیز این سرویس‌ها فعال هستند و خدمات رسانی می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید