تماشای تلویزیون برای اطفال زیر 18 ماه ممنوع است

    کد خبر :622824

رئیس پانزدهمین کنگره بیماری‌های شایع کودکان گفت:برای اطفال زیر ۱۸ ماه، دیدن تلویزیون و استفاده از وسایل الکترونیکی ممنوع است.

 

علی اکبر سیاری، رئیس پانزدهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان در پانزدهیمن کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان در بیمارستان مفید، گفت: متخصصین اطفال، حامی و مروج سلامت کودکان هستند و سلامت به معنای برخورداری از رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است که متخصصین کودکان، جایگاه مهمی در این عرصه دارند.

 

وی با بیان اینکه فقط ۲۵ درصد عوامل تاثیر گذار بر سلامت در حوزه پزشکی است و ۷۵ درصد عوامل در حوزه اجتماعی و اقتصادی است، افزود: متخصصین اطفال فقط مسئول سلامت جسمی کودکان نیستند، بلکه در حوزه سلامت اجتماعی نیز نقش دارند.

 

رئیس پانزدهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان با اشاره به دستاوردهای کشور در حوزه بهبود شاخص‌های سلامت کودکان، ادامه داد: بخشی از این دستاوردها حاصل تلاش متخصصین کودکان است؛ به طوری که بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷، میزان مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال، بر اساس اقداماتی که کشورها انجام داده‌اند، کاهش یافته است.

 

سیاری به تشریح این گزارش پرداخت و گفت: در سال ۱۹۹۰، میزان مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال به ازای هزار تولد زنده ۹۰ مورد بوده است که در سال ۲۰۱۷ این آمار به ۴۸ مورد مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال کاهش یافته است.

 

وی ادامه داد: این آمار در ایران از ۵۶ مورد مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در سال ۱۹۹۰، به ۱۵ مورد رسیده است که در مقایسه با کشورهای توسعه یافته که این میزان مرگ و میر از ۱۵ به ۶ مورد رسیده است، عقب تر هستیم، اما نسبت به کشورهای جهان سوم که از ۹۹ مورد مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال به ۵۳ مورد رسیده است، جلوتر هستیم.

 

رئیس پانزدهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان افزود: سالانه ۱۳۵ میلیون نوزاد در دنیا متولد می‌شوند که این آمار در ایران، یک میلیون و ۵۷۵ هزار تولد است.

 

سیاری گفت: یکی از دستاوردهای کشور در زمینه کاهش مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال، اجرای موفق برنامه واکسیناسیون بوده است؛ به طوری که شاهد پوشش ۹۵ درصدی واکسیناسیون کودکان ایرانی هستیم.

 

وی با بیان اینکه ما فقط از ۱۰ واکسن استفاده می‌کنیم در حالی که برخی کشورها از ۱۳ تا ۱۵ نوع واکسن استفاده می‌کنند، افزود: بنابراین، ما باید از دولت و نظام طلبکار باشیم که واکسن‌های جدید را وارد برنامه واکسیناسیون کشور کنند.

 

رئیس پانزدهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان به موضوع تغذیه کودکان اشاره کرد و گفت: در تغذیه هم دستاوردهایی داشته‌ایم؛به طوری که شاهد کاهش سوتغذیه و کنترل ریز مغذی‌ها بوده‌ایم.

 

سیاری با بیان اینکه میزان آهن در مادران ایرانی ۱۳ درصد است، ادامه داد: این آمار در آمریکا ۱۷ درصد و در فرانسه ۲۳ و ترکیه ۲۹ درصد است.

 

وی گفت: برای کاهش فقر آهن، ما چندین کار انجام داده‌ایم؛ از جمله دادن قطره آهن به تمامی کودکان زیر ۶ ماهگی بوده است. از سال ۱۳۷۶ ، فنی سازی آرد با آهن وارد برنامه کشوری شد و به دانش‌آموزان دختر هر هفته دو قرص آهن می‌دادیم که در حال حاضر به یک قرص در هفته رسیده است.

 

رئیس پانزدهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان ادامه داد: برای مادران باردار از ۴ ماهگی به صورت رایگان قرص آهن داده‌ایم و تمامی این خدمات منجر به این دستاوردها شده است.

 

سیاری به موضوع آسیب‌های استفاده زیاد از اینترنت، تلویزیون، تبلت و بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد و گفت: ۷۳ درصد مردم ایران به اینترنت دسترسی دارند و ۹۳ درصد نیز از موبایل استفاده می‌کنند؛در حالی که انجمن کودکان آمریکا، محدودیت‌هایی برای استفاده از این وسایل قائل شده است.

وی افزود: کودکان زیر ۶ سال، مرز بین واقعیت‌ها و خیالات را تشخیص نمی‌دهند و استفاده بیش از حد از این وسایل، آسیب‌هایی را متوجه آنها می‌کند. بر همین اساس، انجمن کودکان آمریکا اعلام کرده است که استفاده زیاد از این وسایل، وضعیت شنوایی، گفتاری و رفتاری کودکان را تغییر داده و آنها را پرخاشگر می‌کند و باعث می‌شود موفقیت تحصیلی آنها کاهش یابد.

 

رئیس پانزدهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان تصریح کرد: برای اطفال زیر ۱۸ ماهگی، دیدن تلویزیون و استفاده از وسایل الکترونیکی ممنوع است. از ۱۸ ماهگی تا ۲۴ ماهگی باید تحت نظارت والدین باشد و از دو سالگی تا ۵ سالگی، یک ساعت تماشای تلویزیون با نظارت والدین، در ۵ سالگی تا ۱۸ سالگی این میزان به دو ساعت می‌رسد و باید دقت شود که استفاده از این وسایل باید نظارت والدین باشد.

 

سیاری از خواب به عنوان عامل مهم در سلامت کودکان نام برد و افزود: در اتاق خواب کودکان، نباید این وسایل وجود داشته باشد و یا اینکه استفاده نشود.

 

وی به موضوع مکمل‌ها پرداخت و گفت: در حال حاضر شاهد بازار آشفته مکمل‌ها در کشور هستیم. از همین رو، در مطالعه‌ای که بر روی ۵۹ نوع مکمل انجام دادیم، به نتایج جالبی رسیدیم.

 

رئیس پانزدهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان با بیان اینکه ۳۵.۶ درصد این مکمل‌ها ایرانی و ۶۴.۴ درصد خارجی بودند، توضیح داد: فقط ۷۶ درصد این مکمل‌ها استاندارد بودند، ۱۳ درصد کمبود ویتامین را داشتند و ۲۰ درصد هم اضافه داشتند.

 

سیاری با اشاره به وجود ویتامین‌های A و D، آهن و…، در این مکمل‌ها، گفت: ۵۰ درصد مکمل‌های ایرانی استاندارد بودند و فقط ۳۵ درصد مکمل‌های خارجی که مورد مطالعه ما قرار گرفتند، استاندارد بودند.

 

وی از متخصصین کودکان درخواست کرد که به مکمل‌های خارجی بیشتر از انواع ایرانی بها ندهند.

 

رئیس پانزدهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان تأکید کرد: لازم است متخصصین کودکان در هنگام معاینه کودک، گزارش‌های لازم را از والدین دریافت کنند تا بهتر بتوانند بیماری کودک را تشخیص دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید