وزیر نفت: بابک زنجانی سنج ندارم/ هیچ دو شرکتی را ندیدم که باهم کار کنند و کار را به آخر برسانند

    کد خبر :622787

وزیر نفت اظهار داشت: مسلما در مورد مساله‌ای که در اراک پیش آمد نباید مشکل را در اراک پیگیری کرد، اگر نفت فعال باشد اراک و صنایع دیگر امثال آن در دیگر شهرها نیز فعال خواهند بود.

 

بیژن نامدار زنگنه در پنجمین کنگره نفت و نیرو گفت: موضوع اصلی کنگره آینده‌نگری فضای کسب و کار در نفت و نیرو با محوریت بخش خصوصی است. اگر از من سوال شود آینده کسب و کار را چگونه می‌بینید پاسخ می‌دهم در شرایط کنونی کماکان ظرفیت‌ها فوق‌العاده است اگر چه در جغرافیای نفت تغییراتی مهم و غیرقابل پیش بینی رخ داده است. به طوری که آ‌مریکا که بزرگترین مصرف‌کننده نفت بود اکنون به بزرگترین تولید کننده نفت و گاز و میعانات تبدیل شده اما همچنان ما ظرفیت مهم و فوق العاده برای توسعه داریم و نفت می‌تواند محرک اقتصاد ایران با توسعه جهشی در بالادست و با اتکای آن به پتروشیمی و پایین دست و تکمیل زنجیره ارزش باشد.

 

وی با بیان اینکه فعال بودن نفت، بخش صنایع و خدمات فنی – مهندسی را نیز فعال می‌کند افزود: حجم سرمایه‌گذاری نفت به گونه‌ای است که می‌تواند خدمات مهندسی و غیرمهندسی را فعال و در اشتغال نقش مهمی داشته باشد. مسلما در مورد مساله‌ای که در اراک پیش آمد نباید مشکل را در اراک پیگیری کرد، اگر نفت فعال باشد اراک و صنایع دیگر امثال آن در دیگر شهرها نیز فعال خواهند بود.

 

وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه در سال 83 چشم‌انداز 20 ساله برای صنعت نفت تهیه کردیم که اهداف کلان آن واقع‌گرایانه و قابل دسترس بود گفت: اکنون می‌توان انتظار داشت که این اهداف تحقق یابد اگر چه کشورهای منطقه نیز ساکت ننشسته و پیشرفت‌هایی داشته‌اند.

 

زنگنه در ادامه با بیان اینکه هر چند سال ضربات کشنده‌ای بر صنعت نفت ما وارد می‌شود افزود: با این وجود ما همچنان زنده ماندیم، تحریم‌ها ضرباتی به ما وارد کرد و جایگاه ما را در جهان کاهش داده اگر چه ما همواره مقاومت می‌کنیم.

 

وی در ادامه سخنرانی با اشاره به زمینه‌های فعالیت بخش خصوصی در صنعت نفت اظهار داشت: آنچه بخش خصوصی می‌تواند در این صنعت فعالیت کند ابتدا مربوط به فعالیت‌های پیمانکاری است که اکنون ای پی سی نقش غالبی دارد در حال حاضر حتی عملیات نگهداشت تولید را هم یک پیمانکار انجام می‌دهد و پرداخت‌ها هم تابع تولید است. این شناخته‌ترین زمینه در بخش بالادست صنعت نفت است که نمود آن را در شبکه گازرسانی و توزیع شاهد هستیم.

 

مقام عالی وزارت نفت زمینه دوم فعالیت بخش خصوصی در صنعت نفت را سرمایه‌گذاری مستقیم در پتروشیمی، پالایش و زنجیره پایین دست دانست و افزود: برای این زمینه سرمایه‌گذاری و زنجیره ارزش را تکمیل می‌کنیم و به این ترتیب از خام فروشی جلوگیری خواهد شد.

 

وی همچنین به ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت به عنوان دیگر زمینه فعالیت بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: تسریع در ساخت 10 قلم کالای اصلی مورد نیاز صنعت نفت علاوه بر آثار مهمی که دارد در شرایط کنونی منجر به اشتغال و امید خواهد شد. در قراردادهای ای پی سی و ای پی دی پیمانکاران موظف شده‌اند که فقط کالای مورد نیاز خود را در این 10 قلم کالا از داخل خریداری کنند مثلا ورق‌های مقام به نفت و گاز ترش را با همکاری فولاد مبارکه و اکسین برای خط لوله گوره جاسک از داخل تهیه می‌کنیم.

 

وی بهینه‌سازی مصرف انرژی را زمینه چهارم برای فعالیت بخش خصوصی در صنعت نفت عنوان کرد و افزود: با توجه به ماده 12 قاون رفع موانع تولید حجم عظیم کار و فعالیت برای سازندگان ایجاد می‌کند با توجه به مشکلات هدفمندی یارانه‌ها جز در بخش قراردادهای بالادست و آی پی سی باید بخش خصوصی در این حوزه فعال شود.

 

وی همچنین به پا گرفتن شرکت‌های E&P ایرانی به عنوان زمینه بعدی فعالیت بخش خصوصی در صنعت نفت اشاره کرد و افزود: ما با اغماض 15 تا 16 شرکت را اعلام کردیم که می‌توانند در اکتشاف و استخراج فعالیت کنند اکنون با توجه به تحریم‌ها نیز می‌توانند فعال باشند.

 

زنگنه به بازرگانی نفت و فرآورده به عنوان دیگر زمینه فعالیت بخش خصوصی در صنعت نفت اشاره کرد و افزود: فضا برای صادرات فرآورده حتی نفت خام و میعانات باز است.

 

به گزارش ایلنا ،وی گفت: با توجه به فراهم‌آوری زمینه‌ها برای حضور بخش خصوصی در صنعت نفت باید پرسید مشکل چیست؟ لازمه حضور بخش خصوصی در صنعت نفت توانمندی و ساختار مدیریتی، توانمندی فناوری، تعامل، همچنین سرمایه‌گذاری و توانمندی تجهیز منابع مالی از بازار پول و سرمایه است اگر بتوانیم در دو مورد اول (ساختار مدیریتی و توانمندی فناوری و تعامل) اغماض شود اما تامین سرمایه در مقیاس بزرگ نیاز اصلی بخش خصوصی در بالادست و بازرگانی صنعت نفت است.

 

وی افزود: تا به امروز بخش خصوصی همواره به دنبال تامین منابع از صندوق توسعه بوده اما اکنون دیگر جواب نمی‌دهد باید فکر کنیم که چگونه منابع را تامین کنیم.

 

وی ادامه داد: هر چرخی از اقتصاد می‌چرخد با صنعت نفت می‌چرخد ما نباید فقط به دولت بگوییم تامین مالی کند، دولت پولی ندارد، قراردادهای متعارف کم شده در قراردادهای فروش نفت هم کسی که کشتی نفت را با 1400 میلیارد تومان می‌برد چطور باید اعتماد کنند، بنده بابک زنجانی سنج ندارم و باید احتیاط کنیم برای کوچکترین محموله که 600 میلیارد تومان است چه وثیقه‌ای باید بگیریم به چه چیزی باید اطمینان کنم، می‌توانیم دستور بدهیم بانک‌ها این وثیقه را تامین کند اما در واقع مشکل را از خودم به دیگری منتقل کردم.

 

وی در ادامه اظهار داشت: واقعیت این است که شرکت‌ها نمی‌توانند باهم کار کنند هیچ دو شرکتی را ندیدم که باهم کار کنند و کار را به آخر برسانند وقتی تمام می‌شود باهم اختلاف و دعوا دارند عملا شرکت‌هایی که هم عرض هستند یک شرکت لیدر و بقیه به عنوان دست دو مطرح می‌شوند و مشکلاتی برای خود به وجود می‌آورند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید