چهره‌های برجسته نباشند، اصلاح‌طلبان شکست می‌خورند، تفاوتی بین «شورای عالی» و «پارلمان اصلاحات» نمی‌بینم

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ۱۱:۲۴
    کد خبر :622307

هاشمی‌طبا با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس بازهم به چهره‌های برجسته خود متوسل می‌شوند اظهار کرد: اینکه برخی اصلاح‌طلبان ایده تشکیل پارلمان را مطرح می‌کنند قابل قبول نیست؛ چرا که پارلمان هم همان عملکرد شورا را دارد از این رو بهتر این جریان به فکر تشکیل یک حزب با مانیفست قوی باشد تا پارلمان اصلاحات…

 

«پارلمان اصلاحات» یا «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان» یکی از بحث های داغ این جریان برای تعیین ساز و کار انتخاباتی آنهاست. برخی اصلاح طلبان بر این عقیده اند که در باید بر پاشنه سابق بگردد و به نوعی به ترکیب برنده دست نزد، با این تعریف آنها معتقدند از آنجا که در چند انتخابات اخیر جریان اصلاحات با توسل به ساز و کار انتخاباتی شورای عالی، توانسته پیروزی را از آن خود کند، برای انتخابات آتی هم همین ساز و کار انتخاباتی را باید انتخاب و دنبال کند.

 

برخی اصلاح طلبان که اثر کمرنگ تری در شورای عالی دارند هم خواستار بازنگری در این ساز و کار انتخاباتی هستند و بر این عقیده اند که باید با تشکیل «پارلمان اصلاحات» از تمامی ظرفیت های موجود جریان اصلاح طلبی برای رسیدن به یک تصمیم انتخاباتی درست و تعیین چهره های شایسته برای مجلس یازدهم بهره گرفت و این موضوع را جایگزین شورای عالی سیاستگذاری کرد.

 

«شورای عالی» یا «پارلمان اصلاحات»؟؛ مساله این است!

 

این دو دیدگاه هر کدام طرفداران خاص خود را دارد. آنهایی که طرفدار شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان هستند می گویند که این ساز و کار انتخاباتی با توجه به موفقیت هایی که کسب کرده، همچنان کاراست و می تواند در انتخابات پیش رو هم مثمر ثمر باشد، ضمن اینکه آن را مورد تائید رئیس دولت اصلاحات می دانند، اما عده ای از اصلاح طلبان در مقابل این دیدگاه معتقدند که باید راه را عوض کرد و به سمت پارلمان اصلاحات رفت، ضمن اینکه بکار گیری این روش را دارای منافات با نظرات «سید محمد خاتمی» نمی دانند.

 

حالا یک چهره سیاسی اصلاح‌طلب که در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به عنوان یک اصلاح طلب مستقل به عنوان کاندیدا حاضر شده بود، پیرامون این دو دیدگاه اظهار نظر کرده و در گفت و گو با تابناک، اظهار کرده است: این جریان (اصلاح طلبان) برای پیروزی در انتخابات مجلس بازهم به چهره‌های برجسته خود نیازمند هستند.

 

از شورای عالی فقط حرف دیده‌ایم، نه عمل

 

«مصطفی هاشمی‌طبا» درباره رویکردهای اتخاذ شده از سوی شورای عالی اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و عدم وجود یک راهبرد مشخص در بدنه اصلاحات اظهار کرد: آنچه در مقطع فعلی در باب عملکرد شورای عالی اصلاح‌طلبان باید صراحتا گفت این است که این شورا تا به امروز رویکرد مشخص و قابل قبولی نداشته است و تنها در قالب بیان برخی از موارد نه عملی کردن آنها وارد عمل شده است.

 

وی افزود: این شورا در طی چند سال اخیر عملکرد خاصی نداشته و یا اگر هم درصدد اتخاذ رویکرد خاصی است موانعی بر سر کار آنها وجود دارد که اجازه نمی‌دهد آنها به اهدافشان دست پیدا کنند.

 

انتظارات از شورای عالی بالاست

 

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: افرادی که در شورای عالی اصلاح‌طلبان مشغول به فعالیت هستند هرکدام دارای یک نظر و رای مشخص هستند از این رو میزان انتظارات مردم با توجه به اسامی افرادی که در این شورا فعالیت می‌کنند بالا است.

 

هاشمی طبا خاطرنشان کرد: شورای عالی اصلاح‌طلبان یک اسم و تشکل بزرگی است، اما به مانند بسیاری از تشکل‌های مشابه در بدنه جریانات سیاسی کشور نمی‌توان گفت در مجموعه اصلاح‌طلبان حرف اول و آخر را می‌زند.

 

وی تاکید کرد: افراد و احزابی که به عنوان مجموعه اصلاح‌طلبی در این شورا و یا نهادهای مشابه اصلاح‌طلبان فعالیت می‌کنند یکی از خاصیت‌ها و ویژگی‌هایشان این است که در راستای تحقق حرف‌هایی که می‌زنند ثابت قدم هستند، اما بدون شک ایرادات و موانعی هم بر سر راه آنها وجود دارد که باید برای رفع آن گام بردارند.

 

چهره‌های برجسته جریان اصلاحات دست‌بکار نشوند، شورای عالی شکست می‌خورد

 

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب گفت: خیلی نمی‌توان انتظار داشت که این شورا اقدام خاصی را برای انتخابات مجلس آینده با توجه به دامنه برخی از اختلاف‌نظرها به پیش ببرد، مگر اینکه چهره‌های برجسته جریان اصلاحات دست به کار شوند و اقدامی انجام دهند.

 

هاشمی‌طبا با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس بازهم به چهره‌های برجسته خود متوسل می‌شوند اظهار کرد: اینکه برخی اصلاح‌طلبان ایده تشکیل پارلمان را مطرح می‌کنند قابل قبول نیست؛ چرا که پارلمان هم همان عملکرد شورا را دارد از این رو بهتر این جریان به فکر تشکیل یک حزب با مانیفست قوی باشد تا پارلمان اصلاحات.

 

وی تصریح کرد: امیدوارم اصلاح‌طلبان با اتخاذ یک برنامه و رویکرد مشخص در جهت ورود به انتخابات مجلس وارد عمل شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید