سخنگوی دولت:

رخدادهای چند روز گذشته عراق مایه تاسف است

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ۱۳:۳۳
    کد خبر :622177

سخنگوی دولت گفت:‌جمهوری اسلامی ایران همانند همیشه آمادگی خود را برای ایستادن در کنار برادران و خواهران عراقی و هرگونه کمک به آنها اعلام می‌کند و تبلیغات جعلی و مسموم نخواهد توانست دو ملت ایران و عراق را از هم جدا کند.

 

علی ربیعی روز دوشنبه در نشست خبری گفت: امروز یکی از سیاست های خدشه ناپذیر و بسیار مهم دولت گسترش مناسبات با همسایگان است. توسعه روابط با همسایگان یکی از ضروریات و مسائل مهم در سیاست های دولت تدبیر و امید قرار گرفته است. سفر هفته گذشته رئیس جمهوری به ارمنستان برای حضور در نشست اتحادیه و اجلاس اوراسیا با حضور ۶ کشور منطقه در همین راستا صورت گرفت.

وی ادامه داد: این سفر از اهمیت فوق العاده در این برهه زمانی برخوردار است. نقش مهمی در آینده گره های منطقه ای و تمام مسئولیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی که با همسایگان خواهیم داشت ایفا خواهد کرد.

سخنگوی دولت یادآور شد: ما با اوراسیا از دی ماه ۹۴ توافقی مبنی بر تشکیل کمیسیون مشترک مطالعات امکان سنجی انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی تشکیل دادیم و در نهایت با ۵ کشور که یک بازار حدود ۲۰۰ میلیون نفر را تشکیل می دهد به موافقنامه تجارت آزاد دست خواهیم یافت. در مراحل آتی با پیشرفت کار امیدواریم موافقتنامه تجارت آزاد به طور دائم و پیوسته منعقد شود.

 

تبلیغات جعلی و مسموم دو ملت ایران و عراق از هم جدا نمی کند

 

به گزارش انتخاب،ربیعی گفت: مهم ترین دلیل برای همت والای جمهوری اسلامی برای ساختن منطقه قوی و مرفه برای همه کشورهای منطقه است به همین دلیل از هر گونه ناآرامی و تنش در کشورهای همسایه نگران و متاثر می شویم و خواهان اهتمام جدی برای حفظ آرامش در همه کشورهای منطقه هستیم به همین خاطر رخدادهای چند روز گذشته عراق مایه تاسف دولت و ملت ایران است.

 

وی ادامه داد: در روزهای گذشته و در حالی که دولت و ملت عراق خود را برای میزبانی از بزرگترین رخداد فرهنگی و مذهبی جهان آماده می‌کردند و منطقه نیز همزمان در حال حرکت به سوی صلح و ثبات است حوادث تلخی را شاهد بودیم که متاسفانه عده ای نیز در این حوادث جان خود را از دست دادند.

 

سخنگوی دولت یادآور شد: دولت عراق اطمینان داده که هیچ برخوردی میان نیروهای امنیتی و معترضان رخ نداده است و گروه های فرصت طلب دیگری دست به این جنایت زده اند از مردم عراق می‌خواهیم خویشتن‌داری بیشتری به خرج دهند و به دنبال راه حل های دموکراتیک و قانونی برای رسیدگی به مطالبات و پاسخ به آن باشد.

 

ربیعی خاطرنشان کرد: شهروندان عراقی ضمن پیگیری مطالبات خود باید از هوشیاری لازم برای سوء استفاده بدخواهان از اعتراضات خود برخوردار باشند و به آنها فرصت پیگیری بداندیشی آنها را ندهند.

 

وی با بیان اینکه اطمینان داریم دولت و ملت عراق از بلوغ و آگاهی کافی برای حل مشکلاتشان برخوردار هستند و به خوبی از عهده آن برخواهند آمد،گفت:‌ راه درست غلبه بر مشکلات وحدت عراق حول مرجعیت این کشور و تکیه بر آن است. جمهوری اسلامی ایران همانند همیشه آمادگی خود را برای ایستادن در کنار برادران و خواهران عراقی و هرگونه کمک به آنها اعلام می‌کند و هیچ شکلی از تبلیغات جعلی و مسموم نخواهد توانست دو ملت ایران و عراق را از هم جدا کند.
ربیعی در بخش دیگر از سخنانش گفت: ما همواره گشایش در خارج توسعه در داخل را به عنوان استراتژی دو ستونه مدنظر قرار دادیم. در این راستا مراقبت از زندگی روزمره مردم و افزایش توان تولید داخل جداکردن بودجه جاری از نفت گسترش فضای اجتماعی و گسترش اشتغال با توجه به شرایط تحریم از همه مهم‌تر توسعه روستایی و سیاست گذاری معطوف به روستا برنامه‌ای بوده که ما در این سال‌ها دنبال کرده‌ایم.

 

سخنگوی دولت اظهارداشت: دموکراسی، پیگیری انتخابات آزاد در داخل در آینده ای نه چندان دور، زندگی روزمره مردم، کمک به مقاومت در داخل و در کنار مردم ایستادن برای عبور از تحریم و شکستن حصری که تحریم برای ما آورده برنامه‌هایی است که دولت همزمان در دستور کار خود دارد.

 

او درباره پرونده حسن فریدون هم گفت: آقای فریدون قبل از دولت آقای روحانی در دانشگاه گیلان پذیرفته می شوند. سپس انتقال پیدا می کنند به دانشگاه شهید بهشتی که بنا بر قانون هیچ اشکالی نداشته است. آقای رئیس جمهور اعلام کردند که خواهان رسیدگی عادلانه هستند. برادر رئیس جمهور بودن قطعا هیچ مزیتی برای آقای فریدون نداشته است.

 

ربیعی گفت: فریدون پیش از انقلاب در ١۶ سالگی بازداشت شده و یک سال در زندان بوده است. بعد از انقلاب هم بیش از یک سال اسیر شده و ٣٠٪ هم جانبازی دارد. انتقال ایشان هیچ اشکالی قانونی نداشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید