لاریجانی: درباره یارانه‌ها و سوخت تصمیمی نگرفته‌ایم

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ۱۳:۴۱
    کد خبر :622174

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که مجلس هنوز تصمیمی برای تغییر وضعیت یارانه‌ها نگرفته است گفت که بررسی‌ها در این زمینه تا زمان رسیدگی به بودجه سال آینده ادامه خواهند داشت.

 

علی لاریجانی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه غیر علنی مجلس درباره موضوع یارانه‌ها گفت: کار نسبتا تحقیقاتی موسعی با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان برنامه و بودجه و مراکز دیگری در دولت که می‌توانستند اطلاعات مفیدی بدهند و وزارت‌خانه‌های مربوطه صورت گرفته تا اول تصویری از موضوع روشن شود.

 

وی افزود:‌ در رسانه‌ها اعداد و ارقام مختلفی در خصوص میزان یارانه‌ها مطرح می‌شود؛ این که یارانه بنزین و سوخت چقدر است، چقدر مربوط به سهم خانوار و یا حمل و نقل و صنعت و تولید است. به هر حال این تصویر باید روشن می‌شد زیرا تصمیم گیری در این باره یک خط نیست وقتی تصمیمی می‌خواهد گرفته شود باید مراقبت شود به خانوارها صدمه وارد نشود و به تولید هم لطمه نخورد. به نظر من تصویر نسبتا واضحی ارائه شد.

 

رئیس مجلس ادامه داد: مهم این است که در مورد راه حل‌ها نظرات مختلف است؛ الان بنا نیست مجلس تصمیمی فوری بگیرد؛ زیرا ما برای این کار فرصت داریم و بناست برای بودجه سال آینده بررسی‌ها کامل‌تر شود. من هم این موضوع را به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع دادم تا با کمیسیون‌های مختلف بحث کنند. مهم این است همه بدانند اراده مجلس بر این است که به هیچ وجه نباید به مردم فشار بیاید و اگر تغییری بخواهد اتفاق بیفتد باید کاملا هدایت شده و به نفع طبقات پایین باشد.

 

رئیس مجلس همچنین گفت: در حال حاضر طبقات بالاتر در ابعاد مختلف بیشتر یارانه مصرف می‌کنند و طبقات پایین‌تر کمتر. هر تصمیمی بگیریم اراده مجلس این است که زندگی طبقات پایین بهتر شود. نه این که روی آنها فشار بیاید؛ بلکه باید مراقبت شود که تولید کشور هم لطمه نخورد و این گام اول است. بعضی پیشنهاداتی هم در این جلسه مطرح شد که راجع به پیشنهادات تصمیمی گرفته نشده و باید در کمیسیون بودجه بررسی شود؛ البته لایحه باید از سوی دولت ارائه شود و هر چه به بودجه برسیم بحث‌ها جدی‌تر خواهد شد.

 

وی ادامه داد: یکی از راه‌ها این است که سهمیه‌های سوخت به اندازه‌ای باشد که الان هست؛ یعنی نرخ آن همین باشد راه‌های بدیل دیگری هم مطرح است. ما روی راه حل تصمیم نگرفتیم. بحث‌ها دارد پخته‌تر می‌شود. دولت هم مسائلی دارد که در بودجه مطرح می‌شود.

 

لاریجانی در پاسخ به سوال ایسنا درباره‌ی تصمیم گیری در مورد اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در جلسه هماهنگی اقتصادی سران قوا تصریح کرد:‌ یکی از موضوعاتی که در اصلاح ساختار بودجه رهبری معظم راجع به آن دستور دادند که بحث شود همین است. ولی هنوز تصمیم قاطعی گرفته نشده و اگر تصمیمی بگیریم آن را اعلام می‌کنیم.

 

وی درباره‌ی تاثیر یارانه‌های پنهان و آشکار در بودجه سال آینده نیز گفت: بحث‌هایی را سازمان برنامه و بودجه و دوستان ما در مجلس روی آن کار کردند که یارانه پنهان را نمی‌شود یک باره همه را حذف کرد؛ بلکه باید تدریجی در این زمینه باشد. بنابراین بحث شده ولی این که اصلاحش چگونه باشد نظرات مختلف است. اکثرا نظر به این سمت است که اگر بخواهد تصحیحی انجام شود تدریجی باشد.

 

رئیس مجلس مجددا تاکید کرد:‌ قاطبه نمایندگان نظرشان این بود که هر تصحیحی باشد باید وضع زندگی مردم خصوصا طبقات پایین بهبود یابد؛ نه این که دچار تلاطم شود. لذا پیدا کردن فرمول آن، قدری باید با فکر باشد.

 

رئیس مجلس در خاتمه درآمدهای جایگزین از جمله مالیات را از راه‌های کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت عنوان کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید