واعظی: بهترین پاسخ به پیشنهاد و اصرار مکرون و جانسون برای دیدار با ترامپ، همان خنده بود

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ ۱۵:۲۷
    کد خبر :621898

رییس دفتر رییس جمهور طی گفت‌وگویی با ایسنا ضمن تشریح دستاوردهای دو سفر اخیر رییس جمهور جهت حضودر اجلاس اوراسیا و مجمع عمومی سازمان ملل متحد ،عضویت در اتحادیه اوراسیا را فرصت بسیار خوبی برای تجار و بازرگانان کشور برشمرد.

 

بخش هایی از این گفتگو در زیر می آید:

 

تلاشهای متعددی از سوی کشورهای فرانسه و انگلیس، پاکستان و … برای انجام مذاکره میان ایران و امریکا صورت گرفت. چه موضوعاتی در این مذاکرات مطرح شد؟

– در تمامی دیدارها بحث برجام و مذاکره با امریکا مطرح گردید ولی همه سران کشورها بدون استثنا خروج آمریکا از برجام و تحریم ها را محکوم کردند و ما هم به کشورهای اروپایی گوشزد می کردیم که نمی توان انتظار داشت که برجام باقی بماند ولی فقط ایران هزینه دهد. اما موضع جمهوری اسلامی ایران معین بود و تاکید کردیم که به هیچ وجه به مذاکره با آمریکا در شرایط فشار و تحریم نخواهیم پرداخت و به صراحت به اروپایی ها گفتیم که اگرامریکا تمامی تحریم ها را لغو کند، بعد از آن آماده حضور در جلسه ۱+۵ هستیم و تاکید کردیم که ما در فضای تحریم مذاکره ای نخواهیم کرد. از طرفی باید بگویم که تلاش اروپا برای تدارک دیدار رییس جمهور با ترامپ نشانگر اقتدار جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین الملل است. البته این دیدارها محدود به برجام نبوده و درباره روابط دو جانبه و مناسبات نیز صحبت هایی داشته ایم. به طور مثال درباره حوادث منطقه و موضوع یمن صحبت شد و طرح ایران برای برقراری صلح و امنیت در منطقه مورد بحث قرار گرفت.

 

همزمان با سفر هیات ایرانی به نیویورک سه کشور اروپایی درباره مسئول دانستن ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان بیانیه ای صادر کردند. آیا این موضوع در ملاقات ها اثرگذار بود؟

– در دیدار با مقامات آلمان ،‌فرانسه و انگلیس بر لزوم مسئولیت پذیری آنها در قبال تعهداتشان نسبت به برجام تاکید کردیم و اعتراض و انتقاد شدید خودمان را نسبت به بیانیه مشترک این سه کشور مطرح کردیم. اتهام زنندگان به ایران در بحث حمله به آرامکو نه اطلاع دقیقی از توان نظامی یمنی ها داشتند و نه مدرکی درباره دخالت ایران و در این چهار روز بارها مطرح کردیم که هر سندی دارند ارائه کنند که هیچ چیزی ارائه نشد.

 

برخی از رسانه ها از خنده های رییس جمهور در دیدار با نخست وزیر انگلیس انتقاد کرده و با استناد به وضعیت موضع گیری های ضد ایرانی اخیر اروپا، آن را مغایر با دیپلماسی عزتمندانه می دانند. پاسخ شما به منتقدان چیست؟

– به نظرم بهترین پاسخ به پیشنهاد و اصرار وزرای خارجه فرانسه و انگلیس برای دیدار با ترامپ، همان خنده ای بود که رییس جمهوری داشتند. این نشان دهنده اعتماد به نفس ملی و نماد شکست فشار حداکثری بر ایران است.

 

وضعیت روابط ایران با کشورهای همسایه چگونه است؟

– عزم ما برای توسعه روابط با همه همسایگان است. حتی حاضریم از خطاهای گذشته برخی از کشورها چشم پوشی کنیم. ما با شعار ائتلاف امید و صلح هرمز با دنیا سخن گفتیم و همانطور که ریاست محترم جمهوری تاکید کردند بهتر است کشورهای دیگر از دخالت در امور منطقه طرد شوند و بهترین راه برای بازگرداندن امنیت و آرامش به منطقه خروج نیروهای خارجی و گفت و گوی و تعامل سازننده میان همه کشورهای منطقه است.

 

آیا این رویکرد در برابر کشورهایی مانند عربستان نیز جاری است؟

– ما صلح و امنیت را برای تمامی کشورهای منطقه می خواهیم و البته امنیت در خلیج فارس تنها با حفظ امنیت آن توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس تامین می شود. بنابراین وقتی پیشگام “ابتکار صلح هرمز” مربوط به امنیت منطقه هستیم، حاضریم در چارچوب آن با همه کشورهای منطقه به گفت و گو بنشینیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید