پیشکش بی ارزش بانک مرکزی به زائرین اربعین حسینی / ارزی که پرداخت نشدنش آبرومندانه تر است

    کد خبر :621848

همزمان با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی و آغاز سفر میلیون ها زائر ایرانی به خاک عراق، گمانه های فراوانی در رابطه با ارز اربعین و فرایند اخذ آن توسط زائران مطرح شد؛ گمانه هایی که با وجود صحبت های اولیه رئیس بانک مرکزی مبنی بر عدم اختصاص ارز؛ در نهایت محقق شد، اما به زعم بسیاری از زائران چندان رضایت بخش و قابل قبول نیست.

به گزارش «بازتاب» ، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی 28 شهریور 1398 با تاکید بر اینکه امسال ارز اربعین با نرخ آزاد صرافی‌ها ارائه خواهد شد، درباره عدم دخالت بانک مرکزی در بازار آزاد خاطرنشان کرد: ارز مسافرتی، ارز بازار آزاد حساب می‌شود و این بانک‌ها هستند که در این زمینه نرخ‌گذاری می‌کنند؛ اظهاراتی که خیلی زود نقض شد و مقامات مسئول از اختصاص ارز اربعین برای سال 1398 خبر دادند.

برهمین اساس و در شهریور ۹۸ بانک مرکزی اطلاعیه ای صادر کرد که در آن در مورد کمیت و کیفیت پرداخت ارز اربعین توضیحاتی داده شده بود.
در اطلاعیه بانک مرکزی عنوان شد که زائران اربعین حسینی در صورت نیاز به خرید ارز می‌توانند نسبت به خرید حداکثر مبلغ ۱۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها به نرخ بازار ثانویه ارز از صرافی‌های مجاز و بانک‌های منتخب ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات و پارسیان اقدام کنند.
اتفاقی که زائران برای دسترسی به آن نیاز است مدارک مورد نظر مانند گذرنامه و کارت ملی و گواهی ثبت نام در سامانه سماح را به شعب و یا صرافی‌ها ارائه کنند تا شعب و صرافی‌ها عملیات داخلی را انجام دهند و به زوار اربعین ۱۰۰ یورو یا معادل آن را پرداخت کنند.

موضوعی که از قرار معلوم مسئولان بانک مرکزی انتظار داشتند با استقبال گسترده مردمی رو به رو شود و در همین رابطه محمدطالبی دبیر کل بانک مرکزی با اشاره به تصمیم جدید بانک مرکزی در خصوص نحوه تامین ارز مورد نیاز زوار اربعین به میزان ۱۰۰ یورو یا معادل آن با توجه به ازدحام جمعیت در زمان برگزاری اربعین توصیه کرده بود زوار قبل از ورود به مرز‌های غربی و در شهر‌های مبدا ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند تا در مرزها شاهد ازدحام جمعیت نباشیم!

با اینکه بر اساس این اطلاعیه بانک های عامل باید به زائران اربعین حسینی ارز مورد نیاز را با نرخ ثانویه پرداخت کنند و به طور مثال در صورت تقاضای زائر برای دریافت ارز اربعین به دلار به وی 100 دلار با نرخ 108523 ریال (بر اساس نرخ ثانویه دلار در تاریخ 13 مهر) پرداخت کنند، بررسی ها نشان می دهد که در عمل چنین اتفاقی رخ نمی دهد!
یکی از زائران که در همین رابطه و برای خرید ارز مورد نیاز اربعین اقدام کرده بود، به خبرنگار ما گفت: بر اساس اطلاعیه های صادر شده من یکی از شعب بانک پارسیان را برای دریافت ارز مورد نیاز انتخاب کردم.
وی افزود: وقتی برای دریافت ارز به شعبه مورد نظر مراجعه کردم، کارمند بانک با اشاره به اینکه ما تنها می توانیم صد دلار آن هم با نرخ آزاد یعنی 11450 به شما بدهیم، به من گفت فکرت را بکن، اگر خواستی در خدمتیم. ولی این را هم بدانید که معمولاً زائران خرید را انجام نمی دهند و استقبالی از این طرح نشده است.

این زائر ایرانی کربلای معلی در ادامه با اشاره به اینکه نرخ ارائه شده توسط بانک پارسیان با نرخ اعلام شده توسط بانک مرکزی متفاوت است، افزود: نه تنها نرخی که برای فروش دلار به بنده اعلام کردند از قیمت ارز ثانویه دلار بیشتر است، بلکه از قیمت برخی صرافی ها با نرخ آزد نیز بیشتر بود.
او همچنین در مورد اینکه بانک در مورد ارزهای دیگر یعنی یورو و یا دینار چه نرخی را اعلام کرد، گفت: کارمند شعبه ای که من به آن مراجعه کردم مدعی بود که من حق انتخاب دیگری جز دلار ندارم و حداقل در آن شعبه ارز دینار و یورو ارائه نشده است.
این رویه که از زبان یکی از زوار اربعین به آن اشاره شد، صحبت و انتقاد جمع کثیری از زائران است و آنها اعتقاد دارند که حتی اگر بانک ها با ارز ثانویه نیز به آنها ارز بدهند، چندان خدمت قابل توجهی محسوب نمی شود.

رویه ای که مورد اشاره قرار گرفت و در مقام عمل شاهد آن هستیم را باید همان صحبت اولیه رئیس کل بانک مرکزی دانست که مدعی بود امسال ارز اربعین نخواهیم داشت؛ اتقاقی که در عمل رخ داده و ولیکن نارضایتی زائران ایرانی اربعین حسینی را رقم زده است. هر چند به زعم مقام های مسئول در بانک مرکزی اتفاق بزرگی رخ داده و خدمات شایسته ای از سوی آنها برای زائران حسینی اتخاذ شده است!
این اتفاق در حالی است که سال گذشته نیز توزیع ارز اربعین میان زائران به شکل قابل قبولی اتفاق نیفتاد و با حواشی فراوانی همراه شده بود.

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید