دادستان کل استرالیا: با درخواست آمریکا برای تحویل رضا دهباشی، دانشجوی ایرانی مخالفت کردیم

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ ۱۲:۳۲
    کد خبر :621674

استرالیا با درخواست آمریکا برای استرداد دانشجوی ایرانی که به اتهام خرید و ارسال تجهیزات پیشرفته راداری نظامی به ایران، ۱۳ ماه در استرالیا زندانی بود، مخالفت کرد.

 

دانشجوی ایرانی مقیم استرالیا پس از ۱۳ ماه بازداشت غیرقانونی به کشور بازگشت.

 

رضا دهباشی، دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه کوئینزلند استرالیا که ۱۳ ماه پیش به اتهام تلاش برای کمک به سامانه دفاعی و ارسال تجهیزات نظامی به ایران بازداشت شده بود، سرانجام با پیگیری وزارت امور خارجه آزاد شد و از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به کشور بازگشت.

 

به گزارش روز یکشنبه رویتر “کریستیان پورتر”، دادستان کل استرالیا در بیانیه ای اعلام کرد:‌ با توجه به شرایط خاص این پرونده، دهباشی نباید مسترد شود. من این تصمیم را طبق رویه های قوانین داخلی استرالیا اتخاذ کردم و طبق قوانین ما، اتخاذ این تصمیم در حوزه اختیارات دادستان کل است.

 

پورتر تصریح کرد، ‌ دولت استرالیا در مورد جزئیات رسیدگی به پرونده ‌های خاص اظهار نظر نمی ‌کند. گرچه احتمالا برخی به خاطر تابعیت آقای دهباشی درباره این موضوع گمانه زنی می ‌کنند اما، از آنجا که چنین پاسخی از طرف من ممکن است بر توان دولت ما در حل مسایل در آینده تاثیر منفی داشته باشد، ‌ مطابق رویه گذشته قصد ندارم در مورد جزئیات خاص این پرونده اظهار نظر کنم.

 

این بیانیه ساعاتی پس از اعلام آزادی زوج وبلاگ نویس استرالیایی زندانی در ایران صادر شد.

 

پورتر به ارتباط آزادی این زوج گردشگر استرالیایی و دانشجوی ایرانی اشاره ای نکرد.

 

طبق اعلام شبکه “ای بی سی استرالیا”، دهباشی به اتهام خرید و ارسال تجهیزات پیشرفته راداری نظامی آمریکایی به ایران، در سپتامبر سال ۲۰۱۸ بازداشت شده بود. آمریکا با وارد کردن شش اتهام علیه دهباشی خواستار استرداد وی شده بود.

 

وکیل دهباشی می گوید، موکلش درباره دستگاهی برای تشخیص سرطان پوست تحقیق می کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید