چند پرسش از رضا میرکریمی

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۵:۱۳

سید رضا میرکریمی با اشاره به اینکه هیچ صحبتی برای تغییر شکل برگزاری این جشنواره به صورت تفکیک شده از بخش ملی، مطرح نشده است، معتقد است: رتبه جشنواره جهانی فیلم فجر قطعا از 10 جشنواره جهانی درجه الف بالاتر است.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در روزهایی که به پایان این دوره از جشنواره نزدیک شده‌ایم به سوالاتی درباره احتمال ملحق شدن دوباره این جشنواره به بخش ملی، حضور بازرس فیاپف برای رتبه بندی این جشنواره، عملی نشدن طرح خیابان سینما در 30 تیر، بخش بازار جشنواره و نیز اکران محدود فیلم‌های قدیمی بازسازی شده پاسخ داد.

احتمالا سوءتفاهم شده است

او ابتدا درباره اظهارنظری از رئیس سازمان سینمایی مبنی بر اینکه درباره آینده فعالیت این جشنواره به صورت تفکیک‌ شده از بخش ملی اعلام نظر می‌شود، آن هم در شرایطی که خودش گفته است که پس از اختتامیه برنامه‌های دور بعدی جشنواره را مانند سال قبل، پیگیری می‌کند، اظهار کرد: من با آقای حیدریان جدا از بحث کاری رفیق هستم و در مذاکرات شفاهی چنین چیزی مطرح نشده است. با این حال از آنجا که هر دو ما در این روزها مشغولیت زیادی داریم، طبیعی است که موضوع را برای روزهای بعد نگه داریم تا درباره اندازه و شکل همکاری که مورد علاقه ایشان است صحبت کنیم.

وی تاکید کرد: اما آنچه من شنیدم این است که ایشان چنین نظری (ملحق شدن جشنواره بین‌الملل به بخش ملی) ندارند و احتمالا سوءتفاهم ایجاد شده است.

میرکریمی درباره اینکه آیا قصد خودش بر ادامه دبیری این جشنواره است، افزود: به نظرم این حرکت را باید ادامه دهیم و حتی اگر من هم بخواهم، نمی توانم بخاطر دوستانی که با کمک آن‌ها جشنواره برگزار شده و آبروی خود را گذاشته‌اند و نیز به اعتبار تیمی که همراهی‌ام کرده‌اند،کناره‌گیری کنم. بنابراین تا جایی که امکان و شرایطش وجود داشته باشد سعی می‌کنم جشنواره را به نقطه خوبی برسانم.

باید خبرنگاران خارجی را دعوت کنیم

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره اینکه برخی منتقدان خارجی جشنواره از جمله میشل فردون معتقدند که جدایی بخش ملی از بین‌الملل اتفاق خوبی نبوده چرا که آن‌ها برای دیدن فیلم‌های ایرانی و نیز مردم ایران به کشور ما سفر می‌کنند و اینکه چه باید کرد تا نیاز آن‌ها در این باره برطرف شود، اظهار کرد:‌ اگر جشنواره بتواند به شکل درست گسترش پیدا کند نه به شکل کمی و یک شبه، یعنی براساس یک نیاز واقعی برگزار شود به شکلی که ابتدا جایگاهش را در میان نخبگان پیدا و بعد به تدریج یارگیری کند و تعداد مخاطبانش را افزایش دهد، این مشکل هم برطرف می‌شود.

این فیلمساز ادامه داد: البته حجم فیلم‌های نمایشی و نیز تعداد روزها و سالن‌ها در این دوره نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است و فکر می‌کنم باز هم می‌توان این روند را ادامه داد.

او همچنین درباره حضور نداشتن خبرنگاران خارجی و نحوه بازتاب خارجی جشنواره گفت: همه رسانه‌های خارجی که در ایران نمایندگی دارند ثبت نام کردند و کارت گرفتند و در جریان هستم که تعداد خبرهایی که مخابره می‌شود زیاد است، اما به هر حال به خاطر همزمانی با انتخابات بخشی از این اخبار دیده نمی‌شود. ضمن اینکه ستاد خبری جشنواره هم تمام خبرها را به چهار زبان انگلیسی، فارسی، عربی، ترکی پوشش می‌دهد. با این حال فکر می‌کنم باید بتوانیم برای سال آینده تعداد بیشتری خبرنگاران خارجی را به ایران بیاوریم و شرایطی را فراهم کنیم که منتقدان بین‌المللی که دست به قلم هستند و در روزنامه‌ها و مجلات خارجی صفحه دارند فستیوال ما را ببینند.

رتبه این فستیوال چند است؟

میرکریمی درباره حضور بازرسان فیاپف و ارزش‌گذاری و درجه‌بندی جشنواره جهانی فجر هم توضیح داد: این اتفاق یک پروسه چند ساله است و ما سال‌هاست که در فدراسیون جهانی فیاپف عضو هستیم. براین اساس آن‌ها طبق درخواست ما بازرس خود را فرستادند و تمام مولفه‌هایی که لازم بود چک شده است، یعنی این بازرس خودش به طور رندوم به سالن‌های مختلفی سر زده و با فیلمسازان داخلی و خارجی و تماشاگران گفت‌وگو کرده است.

او افزود: آن طور که از صحبت‌های این بازرس مشخص شده نتیجه کار این بوده است که جشنواره جهانی فجر در تراز خیلی خوبی قرار دارد، به طوری که حتی برایش غیرمنتظره بوده است، ولی اینکه در هیأت رئیسه فیاپف چه اتفاقی بیفتد مشخص نیست چون مثلا جشنواره فیلم پکن که سال‌هاست بسیار پرخرج برگزار می‌شود هنوز نتوانسته است هیچ گریدی (رتبه‌ای) بگیرد.با این حال ما این روند را شروع کرده‌ایم و آن را ادامه می‌دهیم و رایزنی هم می‌کنیم ولی اعتبار خود را از آنجا نمی‌گیریم بلکه آن را از کار خود کسب می‌کنیم.

وی در پاسخ به اینکه خودش چه پیش‌بینی‌ای از رتبه‌بندی جشنواره جهانی فجر دارد، گفت: اگر از من به عنوان کسی که فستیوال‌های مختلفی را دیده‌ام و حتی داور بوده‌ام بپرسید، می‌گویم که از جمع 15 فستیوال جهانی که گرید A دارند ما قطعا از 10 جشنواره، بالاتر هستیم یعنی بی‌شک از 10 مورد آن‌ها بالاتر هستیم.

توضیحی برای اکران محدود فیلم‌های بازسازی شده

دبیر جشنواره جهانی فجر در ادامه در پاسخ به اینکه یک اتفاق خوب جشنواره امسال بازسازی چند فیلم کلاسیک و قدیمی ایرانی بود، اما چرا فقط در یک سانس محدود نمایش داده شدند به ویژه فیلم «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی که حتی در سالن چارسو هم اکران نشد، اظهار کرد: این همان ضعفی است که جشنواره ما دارد، چون جشنواره به یک کاخ با حداقل 15 سالن نمایش نیاز دارد. تعداد صندلی‌های نمایش ما خیلی کم است و در طول هشت روز 170 فیلم نمایش می‌دهیم که بعضی از آن‌ها یک یا دو بار بیشتر نمایش داده نمی‌شوند.

او گفت: اگر بخواهیم فیلم‌ها را بیشتر اکران کنیم روزهای جشنواره هم باید بیشتر شوند. ضمن اینکه ما این فیلم‌ها را فقط رونمایی کردیم و قرار نیست همه آن‌ را همین الان ببینند. البته همین جا فرصت خوبی است که از فیلمخانه ملی ایران و خانم طاهری (مدیر فیلمخانه) برای همکاری که جهت آماده‌سازی این آثار داشتند تشکر کنم.

طرح ناتمام خیابان 30 تیر

میرکریمی در ادامه در پاسخ به اینکه چرا طرحی که برای تبدیل خیابان 30 تیر به خیابان سینما مطرح کرده بود عملی نشده است، گفت: در این باره نتوانستیم هماهنگی‌های لازم را با شهرداری انجام دهیم و شهرداری منطقه 12 به شکل محدودی در ابتدای خیابان سی تیر این کار را انجام داد ولی آن طرح همچنان روی زمین مانده است و اگر شرایط آن پیش بیاید، ممکن است در سال آینده آن را پیگیری کنم.

شرط مدیر بازار برای مهمانان خارجی

دبیر جشنواره‌ی جهانی فجر در پایان  همچنین درباره ارزیابی خود از فعالیت بخش بازار جشنواره امسال با توجه به تغییر مدیریتی که در این بخش پیش آمد و فردی انتخاب شده که به نظر بیشتر سابقه آشنایی با فروشندگان فیلم‌های خارجی را دارد، هم توضیح داد: آقای یادگاری یک مدیر باسابقه در عرصه خرید و فروش فیلم است و اکثر بازارهای جهانی فیلم را از نزدیک می‌شناسد و در آن‌ها شرکت کرده است. ایشان به پیشنهاد معاونت بین‌الملل جشنواره یعنی آقای اسفندیاری و بقیه تیم مدیریت انتخاب شدند و اتفاقا شرطی داشتند که هر کسی که فروشنده است باید خودش بلیت هواپیمایش را خریداری کند و ما فقط برای خریداران هزینه می‌کنیم و مسئله را هم رعایت کرد.

وی اضافه کرد: همین تصمیم باعث شد ما خریداران بیشتری را نسبت به سال قبل داشته باشیم و فضای بازار هم امسال گرم‌تر شده است. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که کلا فضای اقتصادی در این جنس بازار چندان خوب نیست و حتی چند ماه پیش که در بازار فیلم پوسان بودم، بسیاری از غرفه‌داران از شرایط اقتصادی موجود راضی نبودند. با این حال ما پتانسیل بالایی در منطقه داریم چون در منطقه‌ای که هستیم، ایران امن‌ترین محل است و اگر کسی بخواهد محصولات این‌جا را رصد کند و چیزی برای خرید و فروش داشته باشد بهترین محل برای تجارت فرهنگی‌اش ایران خواهد بود.

میرکریمی تاکید کرد: اگر بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم اتفاق خوبی رخ می‌دهد، البته عجله‌ای هم نداریم که یک شبه به نقطه ایده‌آل برسیم و اگر سالانه جلو رویم بهتر به نتیجه دلخواه می‌رسیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید