صنایع مرگ دیجیتال می‌شوند

    کد خبر :62110

 

سال ۲۰۱۱، عده زیادی از کاربران فیس‌بوک متوجه شدند که مرده‌اند! در واقع یک باگ باعث شده بود که صفحات آنها به صفحات یادبود مردگان تبدیل شود.

در حالت نرمال صفحات یادبود فیس‌بوک برای درگذشتگان تشکیل می‌شود. در این صفحات دیگر چیزهایی مانند جشن روز تولد، ظاهر نمی‌شود و دوستان و آشنایان شخص می‌توانند خاطرات متوفی را یادآوری کنند و در موردش مطالبی بنگارند.

به گزارش بازتاب به نقل از تعادل ، این ویژگی فیس‌بوک در سال ۲۰۰۹ رونمایی شد و از آن زمان تاکنون برآورد می‌شود که حدود ۳۰ میلیون صفحه یادبود برای کاربران درگذشته تشکیل شده باشد. در واقع همان‌طور که فناوری به همه زوایای زندگی ما رسوخ کرده، در حال ورود به سنت‌ها و مراسم بعد از مرگ آدم‌ها هم است.

خیلی وقت‌ها ما غفلت می‌کنیم که کار و کاسبی شرکت‌های برگزارکننده آیین‌های فوت، کار و کاسبی کوچکی نیست و حالا این کار و کاسبی که در غرب گاهی به یک «صنعت»ی با پول سرشار هم می‌توان از آن تعبیر کرد، در حال دیجیتال شدن است.

به عنوان مثال یک سرویس به نام cake را می‌توانیم نام ببریم که مقر آن در بوستون است. کاربر این سایت می‌تواند با مشاهده فلش‌کارت‌هایی مراسم فوت خود را دقیقا طرح‌ریزی کند علاوه بر آن می‌تواند به وضعیت بیمه‌های عمر و پزشکی خود هم سر و سامان بدهد.

جالب است که بعد از کاربران مسن‌تر ۵۵ تا ۶۴ ساله، دومین گروه سنی که از سرویس cake استقبال کرده‌اند، کاربران بین ۲۵ تا ۳۴ سال هستند. شاید به خاطر اینکه کاربران جوان‌تر این روزها دید روشن‌تری به فناپذیری پیدا کرده‌اند.

با cake می‌توان مشخص کرد که چند نفر به آیین فوت شخص دعوت شوند، چه خوراکی‌هایی سفارش داده شوند و حتی می‌توان فهرست موسیقی‌های پخش شده را هم مشخص کرد!

در این سایت حتی سفارش می‌شود که برای از قلم نینداختن چیزی، هر از چند گاه به سایت مراجعه شود و آهسته آهسته، یک آیین کامل و بی‌نقص فوت، طرح‌ریزی شود.

SafeBeyond یک سرویس دیگر است. با این یکی می‌توانید برای خود میراثی دست و پا کنید! به این صورت که این سرویس یک گیگ فضای رایگان و در صورت اشتراک پولی، سه گیگ فضا به شما می‌دهد تا یادداشت‌هایی بنویسید که بعد از مرگ در بازه‌های زمانی مشخص به دست دوستان و آشنایان شما رسانده شود. یعنی در یک تخمین ساده، یک کاربر می‌تواند تا ۲۵ سال بعد از فوت هم از خود خاطره و میراث به جا بگذارد. فعلا ۲۰ هزار نفر عضو این سرویس هستند. آنها می‌توانند علاوه بر پیام‌هایی که در فواصل زمانی معین منتشر می‌شود، برای مناسبت‌های مهم، مثلا ازدواج دخترشان هم پیام در سایت درج کنند تا به دستشان رسانده شود. به علاوه امکان به‌روزرسانی اینستاگرام و فیس‌بوک آنها وجود دارد. سرویس دیگری که برای دیجیتال کردن میراث بعد از مرگ بنا شده Afternote نام دارد که آمیزه‌یی از ویژگی‌های کیک و SafeBeyond را دارد. ویژگی‌های اضافه امکان درج یک تایم‌لاین زندگی، فهرست آرزوهای انتهای عمر و امکان درج مشخصات شبکه‌های اجتماعی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید