همکاری گمرک با بانک‌ مرکزی

    کد خبر :62021

 

گمرک ایران اقداماتی در خصوص ثبت منشاء ارز در پنجره واحد گمرکی و خداحافظی با جعل اسناد و پولشویی انجام داد.

یک ماه پیش امضای یک تفاهم نامه میان بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران راه تجارت را به روی کسانی بست که با جعل اسناد و پولشویی کار را برای بسیاری از تجار و فعالان اقتصادی سخت کرده بودند. این دو نهاد تفاهم کردند که فعالان اقتصادی در زمان اظهار کالا در پنجره واحد گمرکی منشاء تامین ارز خود را اعلام کنند که محل تامین ارز می تواند از سرمایه گذاری خارجی،صادرات و یا اسناد بانکی باشد. موضوعی که نبود آن در گذشته عامل مشکلات فراوانی شده بود.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرآنلاین، پیش از این در مواقعی پیش می آمد که ارز از کشور خارج می شد اما کالایی به ازای آن وارد نشده بود. اما در روش جدید میان بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران اطلاعات تبادل می شود و جایی برای جعل اسناد، اطلاعات نادرست وجود نداشته و بانک های عامل به راحتی می توانند به مغایرت ها میان اسناد دسترسی پیدا کنند.

از آنجایی که شناسایی مغایرت ها می تواند به مدیریت ریسک بیانجامد، می توان نتیجه گرفت، ثبت منشاء ارز نه تنها به پیش گیری از جعل اسناد و پولشویی منجر شده که در گام بعدی توانایی شناسایی ریسک در محموله ها را بالاتر می برد.

براساس تفاهم نامه انجام شده میان گمرک جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی از اواخر خرداد ماه سال جاری ، ثبت منشأ ارز الزامی شده است، گمرک جمهوری اسلامی ایران با مشارکت با بانک مرکزی صفحه منشأ ارز را راه اندازی کرده است و از این تاریخ تمامی صاحبان کالا ملزم به ثبت اطلاعات منشأ ارز هستند.

بر این اساس صاحبان کالا در زمان اظهاروحتی در زمان انجام تشریفات گمرکی ملزم به اعلام منشاء ارز از طریق پنجره واحد گمرکی شده اند و هر وارده کننده زمانی که می خواهد کالایی را به کشور وارد کند باید منشاء تامین ارز خود را اعلام کند.

صفحه اعلام منشاء ارز از اواخر خرداد ماه سال جاری از طریق پنجره واحد در اختیار همه ذی نفعان و کاربران قرار گرفته و به محض مشخص شدن آن توسط صاحبان کالا در همان لحظه این اطلاعات دراختیار بانک مرکزی قرار می گیرد.بعد از تایید صحت این اطلاعات، اجازه انجام تشریفات بعدی به صاحبان کالا داده می شود ، درغیر این صورت تشریفات متوقف خواهد شد. این اقدام کمک بزرگی به مدیریت ارز در کشور خواهد کرد و از پولشویی در تجارت خارجی پیشگیری می کند.

همچنین در خصوص ثبت سفارش هایی که پیش از این انجام شده، اطلاعات آنها و اسنادی که رد و بدل شده از طریق بانک مرکزی در اختیار بانک های عامل قرار می گیرد، تا آنها صحت اسناد و یا عدم آن را بررسی کنند.

بر این اساس کلیه وارد کنندگان باید در هنگام انجام تشریفات گمرکی کالا ، محل تامین ارز خود را برای ورود کالا اظهار کنند. این اقدام در راستای ایجاد امکان نظارت بر ورود و خروج ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است و تا قبل از اجرای سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی امکان پذیر نبود. بدیهی است فقط بعد از انجام این فرآیند صدور مجوز بارگیری انجام خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید