چین: بریتانیا و آمریکا خشونت‌های هنگ کنگ را نمی‌بینند

    کد خبر :619823

چین از مداخله های آشکار بریتانیا و آمریکا در امور هنگ کنگ انتقاد کرد و افزود آنها چشمان بینایی برای دیدن خشونت های شورشیان ندارند.

 

مقام های چین افزوده اند که اظهارات انتقاد آمیز برخی از مسئولان این کشورها از جمله برخی از اروپایی ها نشان می دهد که آنها بجای توجه به حقانیت، خود را در کنار شورشیان و فرصت طلبان قرار داده اند.

 

اداره کمیسیونر وزارت امور خارجه چین در هنگ کنگ روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد این کشورها نمی خواهند حقایق را ببینند آنها از دیدن واقعیات رویگردانی می کنند.

 

این بیانیه با اشاره به خشونت های بیش از حد فرصت طلبان و شورشیان در روزهای اخیر از جمله در اول اکتبر مصادف با روز ملی چین تاکید کرده است خشونتی نیست که این افراد مرتکب نشده باشند کار شیطانی نیست که آنها انجام نداده باشند.

 

بیانیه تصریح می کند آنها در شرایطی از چین و پلیس انتقاد می کنند که علیه شورشیان به زور متوسل شده است که خودشان بدترین برخورد را با معترضان داشته اند در سال ۲۰۱۷ میلادی پلیس آمریکا بیش از هزار معترض را کشتند و در بریتانیا نیز همین وضع برقرار است.

 

برخی از مقام های این کمیسیون که به نام آنها اشاره نشده هم در مصاحبه های خود گفته اند در جریان شورش های اخیر، فرصت طلبان برخی از نیروهای پلیس را در محاصره گرفته و جان آنها و دیگر همکارانشان را تهدید کرده اند به طوری که پلیس در برخی موارد مجبور به شلیک شده است.

 

روز سه شنبه این هفته شورشیان بی توجه به هشدارهای قبلی پلیس در روز ملی چین دست به اعتراضاتی گسترده و بسیار خشونت آمیز زده و برخی از فروشگاه ها و ایستگاه های مترو را مسدود کرده و به آتش کشیدند.

 

پلیس اعلام کرد که در این روز فقط ۶ گلوله واقعی شلیک شده که یکی از آنها به شانه یکی از معترضان خورده است و او اکنون در بیمارستان تحت مداوا است و شرایط با ثباتی دارد.

 

ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا گفته است وقتی هیات های دو کشور در آینده نزدیک در واشنگتن دیدار می کنند شاید لازم باشد مسایل هنگ کنگ نیز در دستور کار رایزنی قرار گیرد.

 

وی گفت در این مورد احتمالا با پکن گفت و گو می شود زیرا مسایل هنگ کنگ به فعالیت های تجاری بین المللی چین ارتباط پیدا می کند.

 

«دومنیک راب» وزیر خارجه بریتانیا نیز به صراحت از شلیک گلوله از سوی پلیس هنگ کنگ اعتراض کرده و آن را باعث تشدید تنش ها در منطقه دانسته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید