وقتی یک گلوله برف بهمن می‌شود

فاجعه در لردگان/ ابتلای دسته‌جمعی به ویروس HIV / وزارت بهداشت: موضوع محرمانه است

    کد خبر :619803

درحالی‌که مردم روستای چنار محمودی مقابل فرمانداری لردگان، از مصیبت ابتلای دسته‌جمعی به ویروس HIV فریاد و فغان برمی‌آورند، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید موضوع محرمانه است.

 

گروه اجتماعی بازتاب: اهالی روستای چنار محمودی از توابع لردگان در استان چهارمحال و بختیاری از دیروز مقابل فرمانداری تجمع کرده‌اند، می‌گویند عده‌ای از ساکنان این روستا در اثر استفاده از سرنگ آلوده هنگام آزمایش قند خون به ویروس HIV مبتلا شده‌اند.

 

به گزارش خبرنگار ما، ویدئوهای متعددی از تجمع، اعتراض و فریاد ساکنان روستای چنار محمودی در رسانه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌چرخد. این ویدئوها کاربران را در بهت و حیرت فروبرده است؛ ابتلای دسته‌جمعی به ایدز آن‌هم از طریق خانه بهداشت روستا سؤال بزرگی است که در ذهن اکثر آن‌ها نقش بسته است. سوالی که هنوز هیچ منبع موثقی جواب درستی برای آن ارائه نکرده است.

 

طبق گزارش‌های منتشرشده، نایب‌رئیس کمیسیونِ بهداشت و درمان مجلس اصل ماجرای ابتلای این افراد رو تأیید کرده است. رئیس مرکز بهداشت و درمان استان هم گفته موضوع در دست بررسی است.

 

ماجرای ابتلای دسته‌جمعی روستایان چنار محمودی به ایدز

تعدادی از افراد این روستا طی یکی دو ماه اخیر و بعد از انجام آزمایش‌هایی متوجه می‌شوند که به ویروس اچ.آی.وی مبتلا هستند، آن‌ها مدعی هستند که این اتفاق از طریق سرنگ‌های آلوده و زمانی که برای تست دیابت رفته بودند اتفاق افتاده است.

 

این بیماران برای اطمینان بیشتر به مراکز درمانی اصفهان و شیراز مراجعه کردند که در آنجا نیز نتیجه آزمایش مثبت بوده است.

 

یک منبع آگاه در وزارت بهداشت ضمن تأیید آلوده بودن این تعداد، ابتلا از طریق تست قند یا دیابت را رد کرده است و گفته: «این‌گونه آزمایش‌ها با سرنگ‌های یک‌بارمصرف انجام می‌شود و درباره‌ی علت ابتلای این افراد تحقیقاتی در حال انجام و بررسی است.

 

قربانی عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم اعلام کرده این روستا حدود هزار و هشت‌صد نفر جمعیت دارد که حدود دویست و چهل نفر از آن‌ها معتاد هستند و ابتلا به ویروس اچ آی وی در بین بیست‌وشش نفر از جمعیت معتاد روستا و از طریق سرنگ‌های آلوده بوده است.

 

موضوع محرمانه است

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت امروز در گفتگویی با خبرآنلاین هرگونه آلودگی در این روستا را از طریق زدن واکسن تکذیب کرده و گفته است: «اصلاً چنین چیزی امکان ندارد که عده‌ای در این روستا از طریق واکسن به ایدز مبتلا شوند. ما اطلاعیه‌ای می‌دهیم تا درباره این موضوع به مردم اطلاع‌رسانی کنیم. مگر می‌شود وزارت بهداشت آزمایشی روی مردم انجام دهد که مردم را آلوده کند؟ اصلاً چنین چیزی امکان دارد؟ اگر این‌گونه باشد که باید ما را بگیرند و اعدام کنند! من از اساس این موضوع را تکذیب می‌کنم.»

 

گویا در ادامه گفته است: «من توصیه می‌کنم که به این شایعات دامن نزده شود. اصل ماجرا اصلاً به این شکل نیست. این افراد به طریقی دیگر به ویروس ایدز مبتلا شده‌اند و ما هم نمی‌توانیم راهی را که این افراد به این ویروس مبتلا شده‌اند، اعلام کنیم چون این موضوع محرمانه است. هرکسی در این روستا از یک‌راهی به این ویروس مبتلا شده و در این زمینه شایعه‌سازی بی‌جهت صورت گرفته است. مگر ما تابه‌حال گفته‌ایم که چه افرادی از چه طریقی به این ویروس مبتلا شده‌اند؟ ما اطلاعات شخصی مردم را نمی‌توانیم منتشر کنیم.»

 

مجید شیرانی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری هم در گفتگوی امروزش با خبرگزاری ایلنا گفته است: «از حدود یک ماه قبل در پی کشف چند مورد بیمار مبتلا به ویروس HIV در یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری، تیم های بهداشت و درمان تخصصی و مشاوره در معاونت بهداشتی دانشگاه تشکیل و با هماهنگی و تماس با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مسئولین استانی اقدامات علمی و تخصصی در جهت شناسایی، درمان و پیشگیری از اشاعه بیماری شروع شد و کماکان ادامه دارد. در این راستا تعدادی از افراد مبتلا شناسایی و تحت مشاوره و درمان قرارگرفته‌اند و اقدامات و آزمایش‌های تکمیلی در جهت شناسایی علل و موارد جدید و درمان بیماران در حال انجام است.»

 

لزوم حفظ آرامش از سوی مردم و اقدامات فوری مسئولان

بارها و بارها شده است که مسئولان، بعد از بهمن شدن یک گلوله برف، بحرانی شدن یک موضع و رسانه‌ای شدن یک معضل، تازه یادشان می‌افتد که مردم را در جریان بگذارند. مردمی که حالا از هر رسانه‌ای محتوایی را دریافت کرده و احوالش دگرگون‌شده است.

 

برای مثال می‌توان به مسئله دختر آبی پرداخت. بعدازآنکه همه رسانه‌های اجتماعی و صفحات مجازی به آن پرداختند و گمانه‌زنی‌های خودشان را کردند، مسئولان مربوطه خود را ملزم به توضیحات دانستند. توضیحاتی که اگر قبلاً داده می‌شد، بحرانی شدن مسئله را در نطفه خفه می‌کرد.

 

در موضوع ابتلا تعدادی از ساکنان روستای چنار محمودی نیز کار از کار گذشته است و با گفتن جملاتی چون «موضوع محرمانه است» فقط جو را متشنج‌تر می‌کنیم. مسئولان باید برای حفظ آرامش مردم به‌سرعت اقدامات لازم را انجام دهند و آن‌ها را رسانه‌ای کنند.

 

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید