آتش در جنگل‎های شمیرانات/۱۰۰ هکتار سوخت

    کد خبر :61923

دو مورد آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی بخش لواسانات شهرستان شمیرانات به مساحت حدود ۱۰۰ هکتار به وقوع پیوست و به بخش وسیعی از این عرصه ها آسیب جدی وارد شد.

به گزارش بازتاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران ؛ بابک میرزاپور فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات درباره جزئیات این آتش سوزی ها گفت: یک مورد آتش سوزی در مراتع کند علیای لواسانات به وقوع پیوست که بلافاصله مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی به همراه عوامل آتش نشانی لواسانات، بخشداری لواسانات و جوامع محلی از روستاهای کندعلیا و بوجان در منطقه حضور پیدا کردند و به مهار آتش پرداختند.

وی افزود: بدنبال این آتش سوزی متأسفانه حدود 36هکتار از عرصه های مرتعی این منطقه که پوشیده از گونه های گندمیان ، گون و آویشن بود، به طور کامل سوخت که خسارت وارده به این مراتع حدود 18میلیون تومان برآورد شده است.
فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات از وقوع آتش سوزی دیگری در منطقه سبو بزرگ لواسانات خبر داد که جزو پارک جنگلی لتیان است ، خبر داد و در همین ارتباط خاطرنشان کرد: در پی این آتش سوزی عرصه های جنگلی و مرتعی این منطقه به مساحت حدود 64هکتار دچار حریق شد و به بخش زیادی از این عرصه ها خسارات جدی وارد امد.
میرزاپور اظهار داشت: پس از وقوع این آتش سوزی به سرعت گروه هایی از یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان شمیرانات به همراه نیروهای سرپرستی پارک های جنگلی تهران، آتش نشانی لواسانات، بخشداری و شهرداری لواسانات، دهیاری های روستاهای کلان و لواسان بزرگ و همچنین نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مردمی در منطقه حضور یافتند و پس از چندساعت تلاش بی وقفه، موفق به مهار این آتش شدند.
وی اضافه کرد: در این آتش سوزی حدود 22هکتار عرصه های جنگلی و 42هکتار عرصه های مرتعی دچار حریق شد که از این میزان 16هکتار شامل نهالکاری های 2 تا سه ساله و 6 هکتار نیز شامل درختکاری های قدیمی و سالانه بوده است.
فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات تصریح کرد: گونه های جنگل کاری شده این منطقه شامل بلوط، سرو نقره ای، زبان گنجشک، ارغوان، سرو خمره ای، داغداغان، بنه و کاج سیاه بوده که در پی این آتش سوزی تعداد 3600 اصله نهال 2تا 3 ساله و 60 اصله درخت 20 ساله بین 10 تا 60درصد آسیب دیده است و همچنین 1220 اصله نهال 2 تا 3 ساله و 12 اصله درخت 20 ساله به طور کامل در آتش سوخت و خسارت وارده حدوده 115میلیون تومان برآورد شده است.
میرزاپور با اشاره به اینکه بدلیل رعایت احتیاط و ایمن سازی، مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی تا ساعاتی پس از اتمام عملیات مهار آتش در منطقه حضور داشتند ؛ تأکید کرد: در حال حاضر عملیات احیاء و بازسازی نهال های آسیب دیده توسط همکاران سرپرستی پارکهای جنگلی تهران آغاز شده است.
وی از عموم مردم و گردشگران خواست جنگل ها و مراتع را از آن خود دانسته و در حفظ و حراست از آنها کوشا باشند و در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی احتمالی مراتب را از طریق شماره تلفن 1504 به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید