افشای خسارت69میلیاردتومانی فدراسیون فوتبال

  • ورزشی
  • دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ ۹:۳۷

گزارش خزانه‌دار فدراسیون به خوبی مشخص کرد، در مجموع قرارداد 160 میلیارد تومانی دو ساله تبلیغات محیطی، ‌چیزی حدود 69 میلیارد تومان (18.6 میلیون دلار) به اسپانسر خسارت داده‌اند كه ابهامات زیادی درباره چرایی آن به وجود آمده. در شرایط کنونی هیچکدام از مدیران ارشد فوتبال ایران شفاف‌سازی لازم درباره علت از دست رفتن 69 میلیارد تومان از حق و حقوق باشگاه‌ها و فوتبال ایران انجام نداده‌اند.

چند روز پیش مجمع عمومی فدراسیون فوتبال در شرایطی برگزار شد که در گزارش مالی سالانه خزانه‌دار مجموعه یک نکته ابهام‌برانگیز و مهم وجود داشت که زیاد مورد توجه باشگاه‌ها و اهالی فوتبال به خاطر تعطیلات پایان سال و نوروز قرار نگرفت و فراموش شد.

خزانه‌دار در گزارش خود به اختلاف به وجود آمده بین سازمان لیگ برتر با کانون ایران‌نوین اسپانسر سابق تبلیغات محیطی اشاره کرد و گفت: «پیمانكار سابق تبلیغاتی محیطی ادعای دریافت خسارت كرده بود و این موضوع در شورای حل اختلاف بررسی شد. در نهایت قرار شد این شركت 46 میلیارد از قرارداد سال دوم را به عنوان خسارت كم كند و مابقی مبلغ را پرداخت كند.»

این اتفاق در شرایطی رخ داد که مدیران سازمان لیگ برای قرارداد سال اول خود با شرکت تبلیغاتی موردنظر – به خاطر عدم پخش چند هفته از بازی‌های لیگ برتر بعد از اختلاف‌های به وجود آمده با صداوسیما و هم‌چنین عدم نصب ردیف سوم تابلوهای تبلیغاتی دور زمین در ورزشگاه‌ها- مجبور شده بودند خسارتی 23 میلیارد تومانی به اسپانسر بدهند.
گزارش خزانه‌دار فدراسیون به خوبی مشخص کرد، در مجموع قرارداد 160 میلیارد تومانی دو ساله، ‌چیزی حدود 69 میلیارد تومان (18.6 میلیون دلار) به اسپانسر خسارت داده‌اند كه ابهامات زیادی درباره چرایی آن به وجود آمده است. در شرایط کنونی هیچ کدام از مدیران ارشد فوتبال ایران شفاف‌سازی لازم درباره علت از دست رفتن 69 میلیارد تومان از حق و حقوق باشگاه‌ها و فوتبال ایران انجام نداده‌اند.

قرارداد شرکت کانون ایران نوین با سازمان لیگ قبل از شروع لیگ برتر فصل جاری به پایان رسید ولی در حال حاضر تسویه حساب کامل با این شرکت بعد از گذشت ماه‌های طولانی انجام نشده و مشخص نیست تکلیف 54 میلیارد تومان بدهی اسپانسر سابق برای قرارداد سال دوم چه خواهد شد و اصلاً چه زمانی قرار است این پول به حساب سازمان لیگ واریز شود. ضمن اینکه تا به امروز هم هیچ اطلاع‌رسانی دقیقی درباره میزان پرداختی این شرکت به سازمان لیگ انجام نشده است.


مدیران سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال تا به امروز تلاش بسیار زیادی برای ساماندهی مشکلات فوتبال از خود نشان داده‌اند. آنها پس از مذاکرات مختلف توانسته‌اند فیفا را مجاب کنند بخشی از پول‌‌های بلوکه شده ایران در فدراسیون جهانی فوتبال را آزاد کند اما معلوم نیست چرا آنها در استیفای حقوق باشگاه‌های فوتبال از اسپانسر تبلیغات محیطی تا این حد منفعلانه عمل کرده‌اند، آن هم در شرایطی که در همین سال جاری اکثر تیم‌های لیگ مثل پرسپولیس، استقلال، پدیده، سیاه‌جامگان، استقلال خوزستان،‌ نفت تهران و صبای قم به علاوه تیم‌‌های لیگ یکی با مشکلات بسیار بزرگ مالی شدیدی رو‌برو بوده‌اند. در واقع تسویه حساب با اسپانسر تبلیغات محیطی در زمان مقرر می‌توانست باعث تزریق این پول به باشگاه‌ها شود تا بسیاری از مشکلات مالی آنها برطرف شود اما این اتفاق نیفتاد.
این انتظار از مدیریت سازمان لیگ وجود دارد پیرامون ابهامات به وجود آمده و چرایی پرداخت خسارت 69 میلیارد تومانی به اسپانسر سابق تبلیغات محیطی،‌ شفاف‌سازی لازم را برای اهالی فوتبال انجام بدهند.

درباره اختلاف ایران نوین با سازمان لیگ،‌ كمیته بررسی و حل اختلاف رأی داده بود كه به ازای قرارداد سال دوم، شركت مورد نظر با پرداخت تنها 54 میلیارد تومان و رسیدن به تخفیفی حدود 46 میلیارد تومانی با سازمان لیگ تسویه حساب كند. در قدم اول هیئت رئیسه سازمان لیگ زیر بار این تصمیم نرفت. حیدر بهاروند که بیش از یک ماه پیش رسماً به عنوان نایب‌رئیس دوم فدراسیون و رئیس سازمان لیگ انتخاب شد، در نامه‌ای به مهدی تاج،‌ مخالفت صریح خود با این تخفیف باورنكردنی را اعلام كرده است.

بهاروند با توجه به اظهارنظر رسمی كارشناس دادگستری معتقد است كه حقوق باشگاه‌های فوتبال ایران باید به صورت كامل از طرف مسئولان استیفا شود. به هر حال كارشناس رسمی دادگستری نظرش این بوده كه اسپانسر قبلی علاوه بر پرداخت پول قرارداد، باید مبلغی هم به عنوان جریمه دیركرد و زیر پا گذاشتن بندهای قراردادش به عنوان خسارت به سازمان لیگ پرداخت كند. به همین ترتیب این مدیر تلاش داشته تا با پیگیری شکایت ضرر کمتری متوجه سازمان لیگ شود. پیگیری مدیریت سازمان لیگ برای استفای حقوق باشگاه‌ها می‌تواند گامی بلند به سوی موفقیت‌های اقتصادی باشد اما این انتظار وجد دارد که تمام مدیران ارشد فوتبال کشور کهبا این پرونده مرتبط هستند،‌ شفاف‌سازی لازم را در این زمینه داشته باشند

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید