دبیر شورای ملی توسعه و نارت بر مراکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خونساز اعلام کرد

ابتلای سالانه ۴۷۵۲ تن به بدخیمی‌های خونی در کشور

    کد خبر :617550

دبیر شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی خونساز و بانک خون بند ناف وزارت بهداشت، گفت: متوسط سالانه ابتلا به بدخیمی‌های خونی در کشور ۴۷۵۲ نفر است و یک سوم این بیماران یعنی ۱۵۰۰ نفر نیازمند اهدای سلول‌های بنیادی هستند.

 

دکتر آرزو صیاد در همایش بزرگداشت روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی، گفت: در خرداد ۹۴ شورای نظارت بر مراکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی شکل گرفت و در آبان همان سال آغاز به کار کرد. در حال حاضر این مرکز ۱۳ مرکز سلول‌های بنیادی و سه مرکز خون بند ناف دارد که مجموعا ۱۶ مرکز فعال در این حوزه داریم.

 

وی با بیان اینکه ۵۵ هزار بزرگسال عضو شبکه ملی اهدای سلول‌های بنیادی هستند، گفت: ۸۶۰۰ نمونه خون بند ناف نیز در این شبکه ثبت شده است. همچنین در کل کشور ۶۳ هزار دهنده داوطلب اهدای سلول‌های بنیادی داریم.

 

صیاد با بیان اینکه در سه ماهه اول سال ۱۳۹۸، نسبت به کل دو سال گذشته اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز بیشتر بوده است، افزود: هر یک نفر می‌تواند با اهدای سلول‌های بنیادی و شباهت ژنتیکی با یک بیمار، جان یک بیمار را نجات دهد.

 

وی با اشاره به هزینه‌های بالای آزمایش HLA Typing برای پیوند سلول‌های بنیادی، اظهار کرد: متاسفانه برخی از مراکز رجیستری سلول‌های بنیادی ریزش‌های ۸۵ درصدی داشتند. یعنی ۸۵ درصد از افرادی که ریجستر شده بودند، انصراف داده‌اند. این عدد بسیار بالاست. بنابراین وقتی که یک دهنده به مرکزی می‌آید، ابتدا باید مشاوره صحیحی به او داده شود و سپس مطمئن باشیم که او انصراف نمی‌دهد.

 

صیاد با بیان اینکه شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی کشور به عنوان تنها مرکز رسمی ایران عضو بانک جهانی سلول‌های بنیادی است، گفت: این امکان را فراهم کردیم که مراکز ما به صورت رایگان بتوانند اگر نمونه‌ای در کشور برای بیماری یافت نشد، به صورت رایگان در بانک جهانی درخواست دهند. در بانک جهانی سلول‌های بنیادی ۳۶ میلیون نمونه وجود دارد.

 

وی افزود: طی سال‌های ۹۱ تا ۹۷، ۹۵۷ هزار یورو برای بیمارانی که نمونه مشابه آن‌ها در کشور نبوده و از خارج از کشور نمونه برایشان وارد شده است، هزینه شده است. این در حالیست که اگر نمونه را در داخل داشته باشیم، هزینه بسیار کمتر است و می‌توانیم از خروج ارز جلوگیری کنیم.

 

به گزارش ایسنا، صیاد با بیان اینکه متوسط سالانه ابتلا به بدخیمی‌های خونی در کشور ۴۷۵۲ نفر است، گفت: یک سوم این بیماران یعنی ۱۵۰۰ نفر نیازمند اهدای سلول‌های بنیادی هستند. کمتر از ۲۵ درصد این افراد در خانواده، دهنده سازگار دارند و ۷۵ درصدشان دهنده خویشاوند نداشته و نیازمند اهدای سلول‌های بنیادی از سوی افراد غیرخویشاوند هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید