گیشه هم گیج شده است

    کد خبر :616986

از مجموع سی‌وهفت فیلمی که ۶ ماهه ابتدای امسال (۹۸) اکران شد، صد و هفتاد و هشت میلیارد و پانصد میلیون تومان نصیب گیشه سینمای ایران شد و پانزده میلیون نفر در سراسر کشور به تماشای فیلم‌های روی پرده نشستند. فیلم «متری شیش و نیم» با فروش بیست و هفت میلیارد تومانی و مخاطب دومیلیون و دویست نفر عنوان پرفروش‌ترین فیلم ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۸ را از آن خود کرد. فیلم «تگزاس ۲» با گیشه بیست‌وپنج میلیارد تومانی و مخاطب دو میلیون و چهارصد نفری در جایگاه دوم پرفروش‌ها قرار گرفت.

در مدت مشابه سال 97 از سي و شش فيلمي كه روي پرده رفت گيشه سينماي ايران صد و چهل و پنج ميليارد تومان گردش مالي داشت. فيلم «هزارپا» سي وپنج ميليارد و پانصد و بيست و دو ميليون فروش داشت با چهار ميليون نفر مخاطب. فيلم «مصادره» با اختلاف زياد و با رقم چهارده ميليارد و هفتصد و نود ميليون تومان رتبه دوم پرفروش‌ها را كسب مي‌كند و يك ميليون و پانصد نفر مخاطب به تماشاي اين فيلم نشستند.

در اين نگاه تطبيقي آنچه مهم جلوه مي‌كند كسب گيشه سي و سه ميليارد توماني است كه در 6 ماهه ابتدايي سال 98 نصيب سينماي ايران شده كه البته بايد افزايش بيست و پنج درصدي قيمت بليت را در گيشه حاصله لحاظ كرد. اما سينماي ايران در همين زمان بالاي يك ميليون نفر تعداد مخاطبان سينما از سراسر كشور را از دست داده است.

اين نكته را هم اضافه كنيم كه گيشه 6 ماهه ابتدايي سال 98 هفت فيلم پرفروش بالاي

10 ميليارد توماني داشت و يك فيلم كم‌فروش سه ميليون توماني. اما 6 ماهه ابتدايي سال 97 يك فيلم پرفروش سي‌وپنج ميليارد توماني در كنار چهار فيلم بالاي 10 ميليارد توماني و يك فيلم كم‌فروش سي‌وسه ميليون توماني.

در تحليل اين فراز و فرود با رضا سعيدي‌‍‌پور مدير پرديس سينمايي ايران مال، عضو شوراي اكران و همچنين هيات‌مديره انجمن سينماداران صحبت كرديم. او معتقد است، به همان نسبت كه امسال با افزايش قيمت بليت سينماها مواجه بوديم
بر تعداد سالن‌هاي سينما هم افزوده شده و اين سالن‌ها در دسترس عموم مخاطبان قرار گرفت: «مي‌خواهم بگويم كه اگر امسال با افزايش قيمت بليت سينماها همراه بوديم از آن‌طرف يك تعداد سالن‌هاي سينمايي هم به ناوگان سينمايي سراسر كشور اضافه شد.»

از نظر او گيشه سينماهاي ايران در سراسر كشور در سه ماهه ابتدايي سال هم فروش خوبي داشت و هم ريزش مخاطب نداشت: «سينماها فروردين امسال افزايش قيمت بليت نداشتند اما از ارديبهشت هم كه قيمت بليت فيلم‌ها اضافه شد ريزش مخاطب را شاهد نبوديم به اين معنا كه سه ماهه ابتدايي سال همه‌ چيز خوب و منظم پيش رفت. البته بعد از توقف اكران فيلم «رحمان 1400» افت فروش فيلم‌ها را شاهد بوديم ولي با نمايش فيلم‌هاي عيد فطر سينماها دوباره جان گرفتند و رونق را شاهد بوديم تا اينكه افت مخاطب و فروش فيلم‌ها از اواخر تير آغاز شد و در مرداد و شهريور كاهش گيشه سينماها به اوج خود رسيد.

اين مدير سينما در پاسخ به اين پرسش كه آيا اگر فيلم‌ها در اين 6 ماه با كارشناسي بهتري اكران مي‌شد گيشه سينماها افت و خيز كمتري داشت، توضيح داد: «مهندسي و چينش فيلم‌ها در اكران با شوراي اكران يا انجمن سينماداران نيست. صاحبان فيلم خودشان با سرگروه‌ها قرارداد مي‌بندند و فيلم‌ها براي اكران در شوراي صنفي ثبت مي‌شوند و در چرخه اكران قرار مي‌گيرند. شوراي صنفي اكران تنها با محاسبه كف فروش فيلم‌ها، نمايش فيلم بعدي سالن‌هاي سينماها را قطعي مي‌كند. به عقيده سعيدي‌پور تنها زمان اكران نوروز است كه چيدمان مناسبي در اكران سينماها شاهديم چون فيلم‌ها با سلايق مختلف به نمايش در مي‌آيند.

او مهم‌ترين دليل افت فروش فيلم‌ها در تابستان را به كيفيت پايين فيلم‌ها مربوط مي‌داند و مهم‌ترين راه‌حل برون‌رفت از اين معضل را دخالت دولت در اكران فيلم‌ها مي‌داند: «براي از بين بردن گيشه پايين سينماها دولت در اكران دخالت كرده و قرار است فيلم «زيرنظر» به كارگرداني مجيد صالحي در گروه آزاد اكران شود.»

از نظر او اكران فيلمي در گروه آزاد دليل بر كم‌فروش بودن فيلم يا كيفيت نامناسب آن نيست: «فيلم خوب در هر شرايطي خواهد فروخت؛ كمااينكه فيلم‌هاي فروشنده اصغر فرهادي و آينه بغل منوچهر هادي پيش از اين در گروه سينمايي آزاد اكران بودند و با استقبال مخاطب همراه شدند.»

رونق دوباره؟

محمدرضا فرجي سخنگوي شوراي صنفي نمايش و عضو انجمن سينماداران ابراز اميدواري كرد به اينكه در 6 ماهه دوم سال دوباره شاهد رونق گيشه سينماها خواهيم بود. او از اكران دو فيلم «مطرب» به كارگرداني مصطفي كيايي و «زيرنظر» ساخته مجيد صالحي خبر داد كه اين فيلم‌ها با مخاطب ارتباط برقرار كرده و حال و هواي سينماها را عوض مي‌كنند و گفت: «اكثر فيلم‌هاي خوب در عيد فطر و نوروز اكران شدند و بقيه ماه‌ها كيفيت فيلم‌ها بالا نبود به اين دليل با افت و كاهش مخاطب مواجه بوديم.» در فيلم «مطرب» پرويز پرستويي و الناز شاكردوست بازي مي‌كنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید