پرونده ساخت و ساز مدارس سیل زده بسته می‌شود

    کد خبر :616938

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور روند ساخت مدارس در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و سه استان سیل زده گلستان، خوزستان و لرستان را تشریح کرد.

مهرالله رخشانی مهر ، با بیان اینکه همزمان با آغاز سال تحصیلی۲۰۰۰ پروژه با ۱۰ هزار کلاس درس را تحویل ادارات آموزش و پرورش دادیم اظهار کرد: دانش آموزان وارد کلاس‌های درس شده‌اند، اما افتتاحیه رسمی و متمرکز از طریق ویدئو کنفرانس ۱۵ مهرماه انجام خواهد شد.

وی افزود: اعتبار ساخت این تعداد کلاس درس ۲۸۸۰ میلیارد تومان بوده و علاوه بر آن ۱۴۰ سالن ورزشی و ۱۶ استخر و اعتباری حدود ۴۰۰ میلیارد تومان ساخته شده و می‌توان گفت در مجموع برای پروژه‌های تحویلی اول مهر ۳۲۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه ملی، استانی و خیرین هزینه کردیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه وضعیت ساخت و ساز در مناطق زلزله کرمانشاه را تشریح کرد و گفت: در زلزله ۷۸ مدرسه آسیب دیدند که البته از قبل در لیست تخریب و بازسازی قرار داشتند. خیرین ۱۱۰ میلیارد تومان کمک کردند، بودجه ملی ۸۰ میلیارد و بودجه استانی ۱۰ میلیارد تومان بود. با بودجه بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومانی حدود ۱۵۰ مدرسه در کرمانشاه ساخته شد و به این ترتیب سرانه فضای آموزشی از ۶.۵ به ۷.۲ متر مربع رسید. البته سال گذشته ۵۲ مدرسه تحویل شد و عمدتا مدارس ۱۵ و ۱۸ ساله شهری باقی مانده بودند که امسال تکمیل شدند و مهرماه ۷۲ پروژه دیگر با ۳۸۱ کلاس درس تحویل می‌دهیم و پرونده ساخت مدارس در کرمانشاه بسته می‌شود.

رخشانی مهر وضعیت بازسازی و ساخت مدارس در مناطق سیل زده را نیز تشریح کرد و گفت: شرایط سه استان گلستان، خوزستان و لرستان با همدیگر متفاوت است. دراستان گلستان ۲۴ مدرسه باید تخریب و از نو ساخته می شد که قرارداد ساخت ۱۷ مدرسه بسته و کار شروع شده است و تعمیرات مدارسی که نیازمند تعمیرات بودند نیز به اتمام رسیده است. عملیات ساخت هفت مدرسه دیگر به زودی شروع می شود. برای حل مشکل در برخی مناطق ناچار شدیم تعدادی مدارس را دوشیفته کنیم.

وی افزود: در خوزستان هم تعمیرات مدارسی که نیازمند تعمیر بودند به اتمام رسیده و مدارس یک تا سه کلاسه‌ای نیز در حال ساخت هستند که تعدادی اول مهر تحویل داده شدند و تعدادی دیگر تا پایان مهر به اتمام می‌رسند. البته در لرستان کمی از خوزستان عقب‌تر هستیم؛ زیرا ناچار شدند تعدادی از روستاها را که در مسیر سیلاب بودند جابجا کنند. طبیعی است که ما نیز این مدارس را نمی‌سازیم و همگی تخریب می‌شوند. در روستاهای جدید زمین‌هایی برای ساخت مدارس در اختیار ما قرار داده شده که عملیات اجرایی ساخت و ساز مدارس آغاز شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اما در ۱۰ منطقه هنوز زمین برای ساخت مدرسه نداریم اما مدیریت می‌کنیم دانش آموزی بدون کلاس نماند و دانش آموزان این منطقه سال تحصیلی را به صورت موقت در کانکس شروع کردند. البته در مذاکراتی که با استاندار لرستان داشتیم وعده داد که به زودی مشکل زمین نیز حل می‌شود. به زبان آماری ۳۱۰ پروژه با ۱۷۵۶ کلاس درس در لرستان تعمیر شدند و ۶۲ مدرسه از ۱۱۳ مدرسه در حال ساخت است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه مدرسه بلاتکلیف در مناطق سیل زده نداریم اظهار کرد: در مجموع پرونده مدارس کلیه مناطق سیل زده در نیمسال اول تحصیلی جاری بسته می‌شود و بحرانی در این زمینه نداریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید