تشکیل وزارت بازرگانی در شرایط جنگ اقتصادی به صلاح کشور نیست

  • سیاسی
  • جمعه ۵ مهر ۱۳۹۸ ۱۲:۵۰
    کد خبر :616247

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در شرایط فعلی که در جنگ اقتصادی به سر می بریم ضرورتی برای تشکیل وزارت بازرگانی نبود و دولت باید به سمت مدیریت جهادی حرکت کند.

سیدتقی کبیری در گفت و گو بامهر، با انتقاد از تصویب طرح تشکل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در مجلس اظهار داشت: این طرح بار مالی دارد و هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می کند.

وی ادامه داد: برخی از موافقان تشکیل این وزارتخانه گفتند از آنجایی که دولت این طرح را تایید کرده است، مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی نیست که پاسخ ما به این افراد آن است که با وجود این طرح مذکور بار مالی دارد اما دولت این بار مالی را قبول کرده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: طی محاسباتی که انجام گرفته است تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از دو هزار میلیارد تومان بار مالی دارد و با سیاست های کلی نظام مغایر است.

کبیری ادامه داد: این طرح با بند ۱۰ سیاست های کلی نظام اداری، بند الف ماده ۲۸ برنامه ششم توسعه مبنی بر ضرورت کوچک سازی دولت و همچنین با بند ۱۶ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد.

وی با تاکید بر اینکه انتظار ما از رئیس مجلس آن بود که هنگام رای گیری دو سوم آرای نمایندگان را اتخاذ می کرد، گفت: متاسفانه هیات رئیسه با مخالفت با اخذ دو سوم آرا باعث شد این طرح رای آورد اما اگر دو سوم رای می گرفت قطعا رای نمی آورد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و در چنین شرایطی نباید این طرح به تصویب می رسید و تغییر مجموعه ساختارهای حساس تجارت امری زمان بر است و مشکلاتی را برای کشور ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اظهارات برخی از موافقان تشکیل وزارت بازرگانی مبنی بر اینکه حتی یک نیروی انسانی جدید به این وزارتخانه اضافه نخواهد شد، اظهار داشت: این حرف کاملا نادرست است چرا که وزارت بازرگانی علاوه بر اینکه نیاز به یک وزیر جدید دارد قطعا نیروهای دیگر چون معاون وزیر را هم به مجموعه اضافه می کنند و این مساله باعث عریض و طویل شدن بدنه دولت می شود.

کبیری با اشاره به اینکه حداقل دو سال مشغول ساماندهی این وزارتخانه خواهد شد، گفت: در شرایط فعلی دولت باید به سمت مدیریت جهادی برود و مشکلات اقتصادی کشور به سوءمدیریت باز می گردد و با تشکیل وزارتخانه جدید اتفاق خاصی نمی افتد.

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجلس باید در زمان بررسی این طرح کار کارشناسی انجام می داد اما متاسفانه این اقدام صورت نگرفت و رئیس جلسه هم باید دو سوم آرای نمایندگان را اتخاذ می کرد اما این اقدام را انجام نداد و در نهایت این طرح به تصویب رسید در حالی که در شرایط فعلی به صلاح کشور نبود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید