آخرین قسط پاداش فرهنگیان بازنشسته پرداخت شد

    کد خبر :616223

وزیر آموزش و پرورش گفت: 5 هزار مدرسه زیر 5 دانش‌آموز در سراسر کشور داریم و نشان می‌دهد چتر آموزش و پرورش در تمام مناطق گسترده شده است.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، اظهار کرد: از اول مهر امسال، سال تحصیلی جدید آغاز شد، هم‌زمانی شروع سال تحصیلی با هفته دفاع مقدس هم‌زمانی مبارکی است.

وی اضافه کرد: مدافعان ایران و اسلام تنها مبارزان میدان‌های بزرگ نبرد نبودند؛ آنها عارفان شب‌ها و شیران روزها، آنها معلمان اخلاق و مربیان تربیت بودند؛ میدان‌های نبرد برای آنها وادی مقدسی بود که راه‌های قرب به خدا را جست‌وجو می‌کردند؛ آنها مدافعان واقعی ایران بودند و سرافرازی ایران را در برابر هجوم گسترده و پردامنه دشمنان رقم زدند؛ آنها الگوهای خوبی برای نظام تعلیم و تربیت ما هستند.

* تحصیل 14 میلیون و 860 هزار دانش‌آموز در مدارس کشور

حاجی‌میرزایی ادامه داد: در تابستان که مدارس تعطیل است و دانش‌آموزان در تعطیلی به سر می‌برند، نبض آموزش و پرورش همچنان می‌تپد و شور و شوق و تلاش و کوشش در جریان است؛ همه برای ثبت‌نام دانش‌آموزان آماده می‌شوند و کلاس‌های درس را ساماندهی می‌کنند؛ تمام تلاش بر این است که حتی یک دانش‌آموز محروم از تحصیل نماند.

وی با بیان اینکه تلاش برای ثبت‌نام دانش‌آموزان با توجه به کمبود نیرویی که وجود داشت، کار دشوار و پیچیده‌ای بود که همکارانم این مأموریت را به خوبی انجام دادند، گفت: امسال بیش از 98.5 درصد از کسانی که لازم‌التعلیم هستند تحت آموزش قرار دارند؛ 14 میلیون و 860 هزار دانش‌آموز در سراسر کشور 110 هزار مدرسه و 555 هزار کلاس درس با همراهی777 هزار معلم، سال تحصیلی را آغاز کردند.

*پرونده زلزله‌زده کرمانشاه از حیث مدارس آموزش و پرورش بسته شد

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از کارهایی که در تابستان انجام می‌شود، بررسی مدارس از حیث ایمنی است و ایمن‌سازی مدارس جزو برنامه‌ها قرار می‌گیرد که متناسب با اولویت‌ها جهت ایمن‌سازی مدرسه اقدام می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته به دلیل زلزله در کرمانشاه و سیل در خوزستان، لرستان و گلستان، بسیاری از مدارس آسیب دیدند یا تخریب شدند که یکی از تلاش‌ها، آماده‌سازی مدارس برای شروع سال تحصیلی جدید بود.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه به‌حمدالله در کرمانشاه، پرونده زلزله‌زده از حیث مدارس آموزش و پرورش بسته شده و همه مدارس تعمیری و احداثی، ساخته شده است، تصریح کرد: 72 مدرسه با 390 کلاس و 46 هزار مترمربع زیربنا و با اعتباری حدود 114 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.

وی اضافه کرد: در استان‌های سیل‌زده نیز 462 مدرسه به تعمیر جزئی و 148 مدرسه به تعمیر اساسی نیاز داشت و 117 مدرسه کاملا تخریب شده بود که تمام تعمیرات جزئی پایان یافت و تعمیر اساسی مدارس به جز 10 مدرسه انجام شد که آن 10 مدرسه هم تا بهمن امسال به پایان می‌رسد؛ همچنین در ساخت و ساز مدارس تخریبی نیز بیش از نیمی از مدارس کوچکتر تا 3 کلاس درس ساخته شده و به مرور تا پایان سال انجام می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در این کار بزرگ از خدمات ارزنده خیرین مدرسه‌ساز بهره‌مند شدیم، گفت: خیرین کمک‌های بزرگی به آموزش و پرورش کردند و همچنان به خدمات آنها نیازمندیم و این تربیون مهم را فرصتی را برای قدردانی از تلاش‌هایی که انجام دادند، می‌دانم؛ در کرمانشاه بیش از 2 برابر مدارس تخریب شده توسط خیرین تعهد شده است که متوسط سرانه فضای آموزشی بهتر خواهد شد.

* سند تحول برای اجرا آماده شده است

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه آموزش و پرورش سندی تحت عنوان سند تحول بنیادین دارد، اظهار کرد: این سند با همکاری بین آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های سراسر کشور و توسط اندیشمندان تعلیم و تربیت تدوین شده است و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است و الگوی مناسب و نقشه راه مهمی برای فعالیت در آموزش و پرورش است.

وی با تأکید بر اینکه سند تحول بنیادین برای اجرا آماده شده است و تمام اولویت ما اجرای شایسته و مناسب این سند است، افزود: آموزش و پرورش ایران می‌تواند به اتکای این سند که منبعث از فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی است و تجربیات سرزمین خودمان را مورد بررسی و دقت قرار داده است، الگویی برای سایر کشورها باشد و نیازی به الگوهای دیگر نخواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش به محورهای برنامه‌هایش که به عنوان پیشران‌های سند تحول موضوع توجه است، اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین تحولی که در سند تحول بنیادین مورد تأکید قرار گرفته است، انتقال از آموزش به تربیت، از حافظه محوری به فهم محوری است و افزایش مهارت‌های دانش‌آموزان برای زندگی مناسب و مؤثر، برای دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌ها، برای مشارکت فعال در زندگی اجتماعی و مشارکت سازنده است.

وی ادامه داد: در این سند 6 تحول اساسی پیش بینی شده است. یک در مدیریت، ساماندهی نیروی انسانی، منابع مالی، سنجش و ارزشیابی تحصیلی و تحول در فضا و تجهیزات و فناوری‌هاست .

حاجی‌میرزایی گفت: ما به تقویت رکن مدرسه توجه داریم و مدرسه خانه دوم دانش‌آموزان است وخانه مدرسه اول است و باید بین خانه و مدرسه دیوارها برداشته شود و در فرهنگ دینی خانواده مسوولیت اصلی تربیت فرزندان است و باید این مسؤولیت در ارتباط با مدرسه تقویت شود. تعالیم خانه و مدرسه هماهنگ باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات ناشی از ضعف مدیریت است و ما برای تقویت مدیران در آموزش و پرورش برنامه‌ریزی داریم. موضوع عدالت آموزشی مورد توجه است و خوشبخانه امروز در تما جایگاه این سرزمین پهناور آموزش در دسترس است و معلمان حضور دارند.

وزیر آموزش و پرورش بیان اینکه 5 هزار مدرسه زیر 5 دانش‌آموز داریم که چتر آموزش و پرورش در تمام مناطق گسترده شده است و باید برای تأمین کیفیت آموزش وقت بیشتری بگذاریم و همین دسترسی عادلانه از حیث کیفیت به عدالت نزدیک شود؛ 84 درصد مدارس ما دولتی است و تلاش می کنیم به شکل مؤثرتر تقویت شود.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش برای اینکه به اهداف سند تحول دستیابی پیدا کند نیازمند مشارکت همه است امروز جامعه ما محصول دانش‌آموزان دیروز است. باید همه بخش‌ها در ارتباط با نظام تعلیم و تربیت باشد.

به گزارش فارس، حاجی‌میرزایی گفت: پاداش پایان خدمت بازنشستگان آخرین قسط پرداخت شد و از بابت پاداش پایان خدمت بدهی نداریم. برای فراخوان جذب نیرو اطلاعیه‌ای صادر شد و کسانی که علاقه‌مند هستند می‌توانند ثبت‌نام کنند. برای آموزشیاران و معلمان پیش‌دبستانی تمهیداتی در نظر گرفته شده است که آنها هم به تدریج ترتیبات استخدام طی فرایند ابلاغ شده، انجام می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید