رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران:

عدم تعادل و توازن در کشور در نتیجه نبود سند آمایش است

    کد خبر :616208

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به اینکه سند امایش استان تهران با رویکرد آینده‌نگری تدوین شده است،اظهارکرد: عدم تعادل و توازن در کشور در نتیجه نبود سند آمایش است.

نعمت الله ترکی  در تشریح سند آمایش در استان تهران گفت: آینده نگاری در سند آمایش استان تهران با سناریوهای مختلف نوشته شده است که فقط وضعیت موجود را در نظر نگیرد و وضعیت استان را برای سال های آینده ترسیم کند. زمانی که بحث آمایش استان تهران در کشور مطرح شد، با نگاهی به تجربه گذشته آمایش در کشور (سال ۱۳۵۳) اقدام به تنظیم کرده‌ایم.

وی افزود: در آن مقطع دفتر آمایش در سازمان برنامه ایجاد شد که مرجع تصمیم‌گیری در همه عرصه‌ها بود. در سال ۵۴ سند آمایش کشور در قالب طرح «ستیران» نهایی شد اما برای اجرا با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران همزمان شد و ابتر ماند. قطعا اگر کشور را به دو نیمکره شرقی – غربی تقسیم کنید، بیش از ۸۰ درصد جمعیت و خدمات در نیمکره غربی است این در حالیست که منظور از آمایش سرزمین، رسیدن به مطلوب‌ترین توزیع جمعیت توسط بهترین شکل توزیع فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در پهنه سرزمین است بنابراین عدم تعادل و توازن در کشور در نتیجه نبود سند آمایش است اگر این سند نباشد هر سند دیگری تدوین شود سرانجامی نخواهد داشت.

ترکی ادامه داد: در حال حاضر ۱۷ تا ۲۰ درصد جمعیت کشور در استان تهران استقرار یافته است. پیش از این، تهران تنها مقصد جمعیت مهاجر بود و اکنون شهرهای اطراف تهران جمعیتی ۸ میلیونی را در خود جای داده است که نشان می دهد باز هم باید خدمات و فعالیت‌ها در این نقطه متمرکز شود. در حالی که نیمکره شرقی کشور از جمعیت و خدمات برخوردار نیست.

وی تاکید کرد: سند آمایش استان از این جهت که تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران و پیشران نظام برنامه ریزی در کشور است باید متفاوت از سایر استان‌ها باشد. بیش از ۷۰ درصد خدمات استان تهران، ملی است که اگر به این موضوع توجهی نشود آثار زیانبار و نابرابری در پی خواهد داشت. قطعا سند آمایش بدون توجه به بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بدون مطالعات منطقه‌ای آمایش بی‌اثر است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به اینکه در سند آمایش استان تهران که بخشی از آن با مشارکت مرکز آمایش منطقه‌ای تدوین شده، اثرگذاری بخش‌های مختلف همچون اقتصاد به شکل عددی آورده شده است،گفت: سند آمایش استان تهران با رویکرد آینده‌نگری تدوین شده است و این آینده‌نگری با سناریوهای مختلف نوشته شده است که فقط وضعیت موجود را در نظر نگیرد و وضعیت استان تهران را برای سال‌های آینده ترسیم کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید